top of page
תמונת הסופר/תמירב בר-שדה

בדיקות שמישות

עודכן: 9 בדצמ׳


יד אוחזת פתק

בדיקת שמישות (Usability Testing) היא אחד מכלי המחקר החשובים בעיצוב חוויית המשתמש. בדיקה זו מפגישה את המוצר עם משתמשים קיימים או פוטנציאליים (תלוי במטרת הבדיקה ובמוצר), במטרה לבחון כיצד אותם משתמשים מתמודדים עם המוצר. המוצר יכול להיות חפץ או, בשני המקרים, העקרונות זהים.


שמישות מול שימושיות

  • שמישות (Usability) - היכולת לעבוד עם האתר / מערכת ולבצע פעולות מצופות.

  • שימושיות - הערך שמקבלים המשתמשים מהאתר / מערכת.


השאלה המרכזית שנרצה לשאול היא, כמה המשתמש צריך להשקיע מאמץ חשיבתי כדי להגיע למידע בו הוא חפץ. לשם כך נוכל להיעזר במספר שאלות מנחות:

  • האם המשתמשים מצאו את אשר חיפשו?

  • האם נעשו טעויות בדרך?

  • האם המשתמש חווה התלבטויות בדרך?

  • האם נעים ונוח להשתמש במערכת?


איננו מדברים על תהליך חד פעמי. בדיקות שמישות יכולות להתבצע בשלבים שונים של הפרויקט, ולמטרות שונות:

  • לפני תחילת הפרויקט, כדי לבדוק את המצב הקיים.

  • בזמן הפרויקט, כשיש שלדי- מסך (Wireframes) ראשונים, אפילו אם הם רק על נייר,


כדי לבדוק את העיצוב: האם העיצוב עומד במדדי השמישות שהוגדרו בפרויקט?


האם המשתמשים מצליחים לעבוד איתו בצורה יעילה ומספקת?


הרבה פעמים מגלים מקומות בהם המשתמשים הולכים לאיבוד בלי יכולת לסיים את המשימה


שהוטלה עליהם...

  • לקראת סוף הפרויקט, כשיש כבר עיצוב גראפי או אפילו אב-טיפוס, כדי לחזור ולבדוק שוב את העיצוב.

  • בסוף הפרויקט, כדי לבצע בדיקות לאבטחת איכות המוצר (QA).

  • אחת לתקופה, כאשר המוצר / תוכנה כבר בשימוש, לטובת בחינת שינויים.


בדיקות שמישות יכולות להתבצע באחת משלוש דרכים:

  • ב"מעבדה" (Usability Lab), כלומר בחדר מיוחד שהותאם לכך ברמה כזו או אחרת: מכשירי הקלטה, מראה חד כיוונית וכו'.

  • באופן פרונטאלי, מנחה אל מול המשתמש - בדיקת שמישות של אחד על אחד, בודק ומשתמש, יכולה לגלות במהירות כמות אדירה של מידע על הדרך שבה אנשים משתמשים במוצר.

  • בצורה מרוחקת (Remote Testing).


ישנן מגוון דרכים ושירותים לביצוע בדיקות שמישות מרחוק (כאשר הנבדקים אינם נמצאים מול הבוחן):

  1. בדיקות חמש שניות (Five seconds test) - הצגה של תוכן מסוים למשך חמש שניות בלבד ולאחר מכן שאילת מספר שאלות בנוגע לתוכן הנצפה. כגון:

    1. מה השירות אותו מציעה החברה?

    2. מה הפעולה אשר יש לבצע בעמוד? (הרשמה, הורדה וכו').

    3. מה שם החברה? בדיקה זו תסייע לבחינת זכירות של תכנים / עיצוב / הצעות מכר וכו'. בשאלון זה כל נבדק מקליד את התשובה ידנית.

  2. בדיקות הקלקה (Click test) - הצגת תוכן מסוים ובקשה מהנבדק להקליק על אזור מסוים. בדיקה זו יכולה לסייע בבחינת מספר גרסאות של עיצוב ובקשה להקליק על הגרסא הטובה יותר. התוצאות יאפשרו לנו להבחין היכן הקליקו הנבדקים וכמה זמן בממוצע לקח עד שבוצעה הקלקה.

  3. בדיקות זרימה באתר (Navigation Flow) - בחינה של נתיבים באתר, כמו למשל הנתיב מעמוד הנחיתה ועד לרכישה או הרשמה. במקרה הזה מעניין לבחון את הזמן הממוצע הנדרש לסיום הבדיקה.

  4. בדיקות משתמשים בהרכבה אישית - בניית שאלון המורכב ממשימות, וקבלת תוצאות מנבדק פרטי.

  5. משוב – הדרך הפשוטה והמהירה לבחון רכיב מסוים בעמוד, באמצעות תשובות מוכנות או טקסט חופשי. תוך זמן קצר ניתן לקבל פידבקים יעילים על שאלות כמו:

    1. האם מצאתם את כל המידע על המוצרים?

    2. מה מונע ממך לרכוש את המוצר? (לאחר זמן מסוים של שהייה בעמוד)

    3. האם המסלולים שלנו ברורים לך? (בעמוד מסלולים לרכישה).


בין אם יש לכם מוצר מוגמר, אב-טיפוס, או אפילו רק מסכים מעוצבים ב- Photoshop, בדיקה זריזה תוכל לגלות לכם במהירות את בעיות השמישות המרכזיות במוצר. בדרך זו תוכלו לחסוך הרבה סבל (למשתמשים) וניחושים (לעצמכם) – למה המוצר לא מצליח כמו שקיוויתם.

בהצלחה!

מקורות:


 

רוצה ללמוד עוד על אפיון וחוויית משתמש?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page