top of page
תמונת הסופר/תנורית לין

בינה מלאכותית יוצרת שיחתית: שילוב סינרגטי בין אדם ומכונה

עודכן: 5 בנוב׳


רובוט יושב על פוף ומדבר בטלפון

כלי הבינה המלאכותית היוצרת השיחתית, או ה-Conversational Generative AI בשמם המוכר יותר (כן, זה השם הנכון והמלא, ומיד תראו מדוע אני מתעקשת על כך), נכנסו לחיינו לפני כשנה וחצי בלבד. למרות הזמן הקצר, הם הפכו למוכרים ונמצאים בשימוש נרחב בקרב רבים. כלים כגון ChatGPT, Gemini, Copilot או Cloud הפכו לכלים משמעותיים עבור שימושים מגוונים, החל מכתיבת ברכות ותכנון טיול משפחתי, דרך עיצוב ויצירת מצגות או כתיבת קוד, ועד לעיבוד, סיכום, ניתוח וזיקוק מידע מקצועי (להרחבה על הכלים ראו: קרב הטיטאנים של ה-AI: השוואה בין ChatGPT, Copilot ו-Gemini).


בליבם של כלים אלו טמון ה-Augmentation – שילוב יכולות, או שיתוף פעולה סינרגטי בין אדם למכונה. ה-Augmentation הוא למעשה שילוב של עוצמות – ניצול היתרונות הייחודיים של בני אדם ושל מכונות לעבודה משותפת להשגת תוצאות משופרות.


יתרונותיהם של המכונות הם:

  • איסוף ועיבוד מידע: המכונות מסוגלות לאסוף ולעבד כמות עצומה של מידע ונתונים במהירות וביעילות.

  • סיכום טקסטים ארוכים: המכונות מסוגלות לתמצת טקסט ארוך ולזקק עבורנו את הנקודות העיקריות.

  • מיזוג מידע: המכונות מסוגלות לשלב ולמזג מידע ממקורות שונים בצורה יעילה.

  • תרגום: המכונות יודעות לתרגם טקסט לכל שפה, תוך התייחסות לדיאלקט או הקשר ספציפיים.

  • ניתוח נתונים: המכונות מסוגלות לקטלג ולארגן תכנים ונתונים. (לדוגמה לשימוש ביכולת זו בעולם ניהול הידע ראו טקסונומיה בעידן החדש: שימוש ב AI ועוד לתהליך יעיל וזריז)

  • סינתזה: למכונות יכולת לחבר יחד מקטעי תוכן לידי רעיונות שלמים, לרבות תובנות חדשות.


למזלנו, גם לבני האדם יש יתרונות ייחודיים. העיקריים שבהם הם:

  • הבנה תרבותית: לבני האדם יש יכולת הבנה עמוקה של התרבות, החברה וההקשרים האנושיים, המאפשרת לנו לפרש ולנתח נתונים בצורה הוליסטית ומותאמת.

  • הבנת המצב: לבני האדם יש יכולת להבין את ההקשר שבו הם נמצאים, המאפשרת הבנה כוללת טובה יותר של התמונה הגדולה.

  • רגישות לניואנסים: לבני האדם יש יכולת לזהות מצבים דינמיים, רגישויות וניואנסים עדינים בשפה ובסיטואציות שונות, ולהתאים את עצמם אליהם.

  • חשיבה ביקורתית: בני אדם מסוגלים לנתח מידע והתנהגות תוך העלאת ספקות ובחינה מחודשת של אמונות וערכי יסוד עליהם נשענים אלו, ובמידת הצורך, להבין כי יש לשנות אותם ולפעול בדרך אחרת.

  • חשיבה יצירתית: לבני אדם יש יכולת חשיבה מחוץ לקופסה, המאפשרת לייצר רעיונות חדשים ופתרונות מקוריים.

  • הבנה וחיבור רגשי: בני האדם ניחנו ביכולת לחוש אמפתיה, להבין מצבים רגשיים, דבר המאפשר להם להתקשר (engagement) ולתקשר באופן עמוק, המבוסס על מערכות יחסים.


הבינה המלאכותית היוצרת השיחתית היא דרך המלך למיצוי מיטבי של יכולות משולבות אלו, וזאת באמצעות דו-השיח בין האדם למכונה. האדם כותב פרומפט (Prompt)– הנחייה, בקשה או תשובה למכונה, והמכונה מגיבה ביצירתה. האדם מגיב, והמכונה מתייחסת לתגובה, וכו׳. כך השיחה יוצרת את אותו Augmentation, ומאפשרת הישגים שכל אחד מהצדדים לבדו, לא היה יכול להגיע אליהם.


ישנם שני סוגים של שיחות כאלה:

הראשון, והמוכר ביותר, הוא זה בו בני אדם הם המובילים. האדם כותב פרומפט, ומקבל את התוצאה שיצרה המכונה. משם ניתן להמשיך לפתח שיחה עם המכונה, על מנת לדייק את תגובת המכונה לצרכינו, להרחיב, להעמיק בהיבטים מסוימים, לייצר חלופות או לקבל דוגמאות. בסוג זה של Augmentation המיומנויות שעלינו לפתח על מנת להפוך את הכלים לכלי עבודה מועילים ואפקטיביים כוללים:

  • איך: איך לכתוב פרומפטים טובים, שיביאו לידי ביטוי את הצרכים הספציפיים והמדוייקים שלנו, ויובילו לתגובה בעלת ערך של המכונה.

  • מתי: לא פחות חשוב, ואולי אף יותר מאתגר, לפתח את המיומנות, לזהות מתי כדאי להשתמש בכלים אלו. באילו משימות, מרכיבי תפקיד או תהליכים יכול שימוש בכלים אלו להוות ערך מוסף עבורנו.

  • התפקיד שלנו בשיחה: לפרש ולהעריך את התוצאות, להוביל את השיחה לכיוון שיעזור לנו, וליישם חשיבה ביקורתית או יצירתית, ולזהות הטיות אפשריות.


הסוג השני הוא שיחה בה המכונה היא המובילה. סוג זה של Augmentation מתבצע באמצעות "סוכני ידע מותאמים אישית" או "סוכנים ייעודיים" כמו GPTs של ChatGPT או ״AI Agents״ שלGemini (חברת Google).

בפתרון זה, אנחנו מנצלים את יכולת ה-RAG (Retrieval Augmented Generation), ונותנים מענה ספציפי לתהליך עתיר ידע וחשיבה. הסוכנים הם ספציפיים ומאומנים מראש. הם מובילים את השיחה עם בן האדם. המכונה מתחילה את השיחה ומציגה שאלות, כיוונים או הצעות רלוונטיות. האדם, בתורו, מגיב ומפתח את השיחה. סוג זה של שילוב יעיל במיוחד כאשר אנו זקוקים לרעיונות חדשים, נקודות מבט שונות, או מידע בתחום מסוים.


דוגמאות לשימוש בסוכנים ייעודיים אלו בעבודת הידע כולל:

  • תמיכה בתהליך קבלת החלטות מורכבות

  • ביצוע ביקורות (Audits) או הכנה להן

  • חילוץ ידע סמוי ממומחה

  • הפקת לקחים

  • אפיון מערכת תוכנה

  • תמיכה בתסקירים של עובדים סוציאליים


ועוד.

בסוג זה של Augmentation האחריות על הובלת השיחה אינה עלינו, אך האופן בו נשתמש בהם – הפרומפטים שאנו כותבים בתגובה לשאלות המכונה –משפיע במידה חלקית, גם כאן, על התוצאה שנקבל.


כלי הבינה המלאכותית היוצרת השיחתית מציגים עבורנו עתיד שבו השילוב בין האדם למכונה יהפוך לחלק אינטגרלי מהעשייה היומיומית שלנו. היכולת שלנו להטמיע את שילוב היתרונות הסינרגטי, כפי שתואר במאמר, מאפשרת לנו לא רק לשפר ולייעל את עבודתנו, אלא גם פותחת עבורנו אפשרויות חדשות. אם נלמד כיצד להשתמש בכלים בצורה חכמה, ומתי להשתמש בהם, נוכל לייעל תהליכים, לשפר את קבלת ההחלטות ולהגביר את היצירתיות והחדשנות בעבודתנו.


העתיד עוד לפנינו!


 

רוצה ללמוד עוד על בינה מלאכותית?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page