top of page
תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

גרפים.. לא תמיד תמונה שווה יותר מאלף מילים

עודכן: 6 בנוב׳


גרף מוצג על מחשב

כולנו אוהבים גרפים. כשאנחנו משלבים אותם בהצגה או מאמר, אנחנו מרגישים חכמים יותר, מקצועיים יותר, ובכלל, אנו מאמינים יותר למה שאנחנו רוצים להגיד, ומקווים שכך גם השומעים/קוראים אותנו.

אלא, שזה לא תמיד המצב. נכון שלגרפים יש פוטנציאל להוסיף נופך מקצועיות לתוכן ולמי שמאחוריו, אלא שיותר מידי פעמים אנחנו פשוט לא עושים זאת נכון וממצים את הפוטנציאל.



חיברנו כאן כמה טיפים לשימוש בגרפים. קצרים, פשוטים וקלים ליישום:


תלת ממד:

גרפים של תלת ממד, ובמיוחד עמודות תלת ממד, נתפסים בעיני רבים מאתנו כיותר יפים מהגרפים הרגילים השטוחים.

דוגמה-


גרף תלת מימד

ההמלצה- לא!! אסור להשתמש בהם; אף פעם. למה? המוח מתקשה לקלוט אותם ולהעריך את הגובה המשוקף בכל עמודה. חשבתם על זה פעם? מאיפה מודדים את הגובה? מהצלע הקדמית? ממרכז העמודה? ואולי מחלקה האחורי? לא משנה מה התשובה, המוח שלנו לא יודע איך לפרש. מה עושים? פשוט משתמשים בגרף המקביל ללא תלת ממד.


אחד אחד:

פעמים רבות אנחנו רוצים להציג שתי התנהגויות שונות של אותו משתנה.

מה עושים? שמים שני גרפים יחד, עם אותו ציר X (המייצג את המשתנה), משרטטים שני גרפים באותו שטח, כאשר לאחד שמים ציר Y עם ערכים מימין, ולשני משמאל (ואלו מייצגים את ההתנהגויות).

דוגמה-


שני גרפים באותו התרשים

ההמלצה- שוב, לא!

למה? ראשית כי קשה לנו לשייך את הגרף למקרא המתאים (ימין או שמאל); ושנית- כי להצטלבות אין באמת משמעות ודווקא היא הדבר הבולט ביותר בגרף. מה עושים? משקיעים בשני גרפים, ושמים זה תחת זה.


סקאלה (יחידת מידה):

לעיתים אנחנו רוצים להראות שינוי כמותי, וזה נמצא בטווח מסוים. למשל- עלייה הדרגתית של מכירות מ 120 ל 150 ל 160. מפתה להתחיל את הסקאלה ממספר הקרוב לגבול הראשון- נניח 100, ולא להתחילו מ- 0.

דוגמה-


גרף עמודות פשוט

לא טוב! למה? כי המוח מעוות את היחס בין הנדלים. גם אם היה גידול ב 10% הוא יכול לפרשו כהכפלה, למשל. מה עושים? מתחילים בכל זאת מ- 0, או לחילופין מציגים גרף שמדבר על פערים ולא על גדלים. אגב, כאשר מדובר בשנים ולא בכמויות אין כלל בעיה להתחיל את בגרף מכל שנה שהיא, שכן אין פה יחסים בין המספרים השונים.

עוד כמה דגשים שכדאי לתת עליהם את הדעת: ראשית, השתמשו בצבעים על בסיס גלגל הצבעים, וכאשר את רוצים להבליט ניגודיות בין נתונים- הנגידו אותה גם בצבעים. בנוסף, היות וגרפים הם לא טקסטים, אנחנו לא קוראים אותם מימין לשמאל ומלמעלה למטה, אנחנו מתחילים ממה שהכי בולט. שימו לב כשאתם מסתכלים על גרף שהכנתם- מה הכי בולט ויזואלית, והאמנם זה המסר שאתם רוצים להדגיש. ואולי הכי חשוב- פשטות. מסר מרכזי אחד לכל גרף. לא יותר.

בסופו של יום אנחנו (רק) בני אדם. קחו זאת בחשבון.


 

רוצה ללמוד עוד על ארגון תכנים והנגשה?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page