הספר המדריך הרשמי של TED לדיבור לפני קהל, הינו ספר שנכתב ע"י כריס אנדרסן, נשיא ואוצר ראשי של TED, ולמעשה, האבא והאימא של TED, מי שיצר את הפורמט שאנו מכירים, של הרצאות קצרות, ממוקדות ומוצלחות. ומי, אם לא מאדם כזה, כדאי ללמוד, על איך נכון לתת הרצאה לפני קהל?
נקודת ההנחה של הספר שמדובר במיומנות נרכשת, וניתן על כן ללמדה.
מפת הספר:
הספר אמנם מיועד מלכתחילה להרצאות בסגנון TED- קצרות וממוקדות, אך בהחלט יש מה ללמוד גם להרצאות באורכים וסגנונות אחרים; גם מתוכן הכתיבה, וגם מדרך הכתיבה ומאינסוף קטעי ההרצאות שמובאות כדוגמאות, וכמובן נעדרות מתקציר זה.
בקיצור... הסיכום הוא רק המלצה לפני ותזכורת אחרי- כדי לדעת איך לנהוג, כדאי לקרוא את הספר במלואו.
והכי חשוב לדעת- אין מתכון מוכן; אין שיטה יחידה. להעביר הרצאה טובה משמעו, לקחת רעיון שחשוב למספר ולבנות אותו מחדש בראשם של המקשיבים. זאת המטרה וזו הדרך להצלחה; לא פחות, אך גם לא יותר.
מתחילים: על מה נכון לדבר
מרצה, כריזמטי ובעל סגנון מצוין ככל שיהיה, לא יכול להסתפק באלו. חייב להיות לו נושא עליו הוא מדבר, אותו הוא מעביר לקהל השומעים. אפשר לדבר על מגוון רחב של נושאים. ניתן לדבר כמעט על כל רעיון, ובתנאי שהרעיון עליו מדברים הינו משהו שיכול לשנות את דרך ההסתכלות של אנשים על העולם.
דגשים לבחירת הנושא:
נושא ההרצאה צריך לחדש
הנושא צריך להיות בעל ערך (שווה לשמוע עליו)
הרעיון צריך להיות משכנע
אסור לעצור בהצגת בעיה; רעיון צריך להציג פתרון
אם הנושא מורכב ממספר מרכיבים, ניתן לקשר ביניהם בנרטיב משותף (תמה מרכזית). עדיף לקצץ ולדבר רק על כמה מהמרכיבים שהכי מעניינים, יש מה לומר עליהם לעומק, והם ניתנים לקישור.
הנושא צריך להיות חשוב למרצה
המרצה צריך להכיר היטב את הנושא
המרצה צריך לדעת לדבר על הנושא בדרך כנה
המרצה יכול לתת משהו בהרצאתו לאחרים, ולא לקחת מהם (הרצאות מכירה)
שימו לב- יש דברים שאנו אוהבים ולא ניתן יהיה לדבר ולהרצות עליהם. זהו מחיר שיש לקחת בחשבון.
כפי שנאמר בפתיחה יש למצוא רעיון שאנו יכולים לשחזר במוחו של אדם אחר. פשוט ודאו שיש משהו שמלהיב אתכם, ואתם רוצים שקהל השומעים יבין אותו גם הוא.
פתיחה
חיבור ליצירת אמון engagement יש מתודות רבות להעברת הרצאה, אך המשותף לכולן שכדי להשפיע באמת צריך חיבור אנושי. הרצאה לוגית ללא חיבור לקהל, כבר לא עוברת. נדרש חיבור ראשוני כדי שהמשתתפים יסכימו לפתוח את מוחם ולהקשיב למה שיש למרצה לספר. טכניקות אפשריות:
קשר עין
חשיפת פגיעות (למשל מתח ממעמד ההרצאה)
הומור (כמובן- רק אם אתם יודעים להצחיק)
שיחה בגובה העיניים, ללא אגו
העברת המסר דרך סיפור (יופיע כמתודה בהמשך, אך מצוין כאן כי גם מסייע לאמון)
איך פותחים את ההרצאה? המטרה: יצירת רושם ופתיחת הקשב. טכניקות אפשריות:
דרמה ("אני לא שיכורה.. אבל הרופא שיילד אותי אולי היה שיכור")
יצירת סקרנות: הצגת הנושא בדרך מפתיעה
תמונה או סרטון ומשהו מפתיע הקשור בהם
הצגת רמז למה שהולך להיות (ללא חשיפה מלאה)
מתודות הרצאה
קיימות מספר מתודות מרכזיות להעברת הרצאה טובה. אפשר לבחור אחת או לשלב כמה, אך להשתדל לא להגזים; לא נכון לשלב יותר מידי מתודות בהרצאה אחת:
סיפור storytelling טכניקה מצוינת לנטיעת רעיון בראש הזולת, אך בתנאי שאדם יודע ליישמה. דגשים:
ביסוס על דמות שהקהל יכול להזדהות איתה
ביסוס על אמת
בניית מתח
ירידה לפרטים, אך לא יותר מידי
סיום בפתרון משביע רצון; אם אפשר- מצחיק, מרגש או חושפני
הסבר טכניקה שמתאימה כאשר צריך להסביר מושגים מסובכים. שלבים:
עמדת מוצא- התחלה מנקודת הידע של המקשיבים (ולא שלך!)
יצירת סקרנות להבנת פער שיש לצמצם
הצגת מושגים באופן הדרגתי, נדבך על נדבך; קישור ביניהם
שימוש במטאפורות להבהרה; שימוש בדוגמאות
יצירת התלהבות גם בקרב הקהל (למשל- ע"י פסילת אפשרויות אחרות)
שכנוע טכניקה שמתאימה כאשר רוצים לשנות תפיסות עולם בדרך לוגית. שלבים:
הטרמה- מושג שמשמעו דומה ל UNFREEZE של קוטר: הכנת הקהל כדי שיהיה מוכן לשמוע רעיון חדש, ובזכותו המסקנה שתוצג תיראה אינטואיטיבית.
העברת המסר המרכזי תוך שימוש בלוגיקה- זאת באחת ממספר שיטות: • טיעוני משנה לוגיים: בגלל-אזי • סיפור בלשי שמוביל למסקנה הרצויה
השלמה- השלמת השכנוע ע"י אשרור, צג שלישי, הומור, עזרים חזותיים וכדומה.
חשיפה חשיפה של רעיון היא המחשתו באמצעות סדרת תמונות, הדגמה חיה או אפילו תיאור חזון של החיים לאחר המימוש. דגשים:
יש לוודא שיש תמה מרכזית המקשרת בין החלקים
יש להעביר את הסיפור בהפנימי, ולא רק את ההתנהלות הטכנית
יש להעביר את המסר בשפה אנושית נגישה
יש לוודא, אם מדגימים, שאכן איכות ההדגמה טובה ומשכנעת
כדאי לבנות מתח ולייצר ריגוש בקהל לקראת ההדגמה ו/או במהלכה. אפשר להתחיל ברמז מסקרן, להמשיך לרקע ומשם לדבר על ההדגמה ועל משמעותיה
כאשר מתארים חזון (מרתין לותר קינג- I have a Dream) נדרש לצייר תמונת נועזת של העתיד החלופי, ולהעביר זאת בדרך שתחבר את האחרים לתוכו.
עזרים
ראשית, עזרים הם לא תחליף להרצאה טובה, אלא רק משלימים אותה. אסור להפריז בהם.
מצגות דגשים:
מסר: לא להפריז בנתונים המוצגים בכל שקף; משלים את המרצה ולא העתק של דבריו; השקפים אמורים להדגיש את הרעיון של המרצה או להמחיש אותו.
תמונה: WOW; עדיף חזותי ופחות מילולי; יחס שקופית 16:9; סרטונים- עד 30 שניות
טקסט: בלי תבליטים; גופנים david/arial 24 לפחות; צבע גופן פשוט וניגודי
אפקטים של מצגות: בלי.
ביטוי רב חושי חדשני אמצעים רב חושיים עושים רושם. יכולים לכלול מוזיקה, ריקוד, זיקוקים, טיסה, אורחים בהפתעה וכל אמצעי חדשני אחר (מסכים פנורמים, מצגות פצ'ה-קוצ'ה, הלוגרמות ועוד). יש לעשות בהם שימוש במידה וכל עוד בטוחים שאכן יפעלו כנדרש. טיפ: הגאונות היא בפרטים הקטנים ובתזמון המעברים. ישמו רק אם אתם בטוחים שאכן יצליח. ובכל מקרה- אל תשכחו את הגורם האנושי. קריטי.
במה דגשים:
דוכן נואמים: עדיף בלי פודיום, או משהו שיסתיר את המרצה מהקהל; אם המרצה חייב- בחירת משהו קטן יותר שיסתיר רק חלקית
גיבוי לתוכן: עדיף כרטיסיות או ראשי פרקים על פתק יחיד. ניתן להסתייע בשקופיות מנחות, או בעת הצורך בטלפון, מוניטור ביטחון או אפילו טלפורמטר (אם כי האחרון מגביל ויש להשתדל להימנע)
קול ותנועה דגשים:
קול: שימוש בעוצמת הצליל, גובהו, קצבו, גונו, הטון והמנגינה ככלים המסייעים לכנות, לריגוש ולגיוון.
דיבור: עדיף דיבור מתון עם נטייה לדיבור מהיר, ולא דיבור איטי. שתיקות דרמטיות- מעט, אם בכלל.
יציבות הגוף: עמידה איתנה, יציבה, נינוחה, ועם זאת סמכותית ופתוחה. ללא העברת משקל מרגל לרגל.
הליכה על הבמה: אפשרית, אך במידה ובנינוחות. בעיקר: מרצים- היו עצמכם.
סיום
הרבה פעמים אומרים שחייבים להתחיל עם הכי טוב בפתיחה, ולתת סיום חזק עוד יותר. דניאל כהנמן (thinking fast and slow) מסביר שכאשר מדובר בזיכרון- החוויה האחרונה היא החשובה ביותר.
אז איך יוצרים סיום מוצלח?
טכניקות אפשריות:
יציאה אל התמונה הגדולה (zoom out) למערך רחב של השלכות הנובעות מההרצאה
קריאה לקהל לפעולה
התחייבות אישית לפעולה, כנובע מהרעיון שהועבר בהרצאה
מעבר לשיח של ערכים וחזון
ניסוח קצר ואלגנטי אחר (שטרם הוזכר) המעביר את הרעיון המרכזי של ההרצאה בקצרה ובדרך יפה לזכירה
סגירת מעגל לתחילת ההרצאה
השראה פיוטית (פסקה המנוסחת בדרך פיוטית ומעוררת השראה).
לעולם אל תסיימו בסרטו (שגיאה נפוצה). תמיד חשוב שישמעו את קולכם האישי בסיום.
וכדאי, לסיים תמיד במילים: תודה רבה. כאשר הסיום טוב- חותם ומוסיף עוצמה.
משלימים: ההיערכות להרצאה
שינון ההרצאה; חזרות לקראת
אנדרסן מקדיש פרק בספרו לשאלה האם לשנן את ההרצאה או להעבירה ללא למידתה בעל פה. הוא מונה יתרונות לכל שיטה ומשאיר מקום לכל מרצה לבחור את מה שמתאים לטבע שלו (אם כי נראה שהוא תומך בשינון).
הרצאה על פי טקסט מוכן מראש שמשננים בעל פה:
יתרונות- יותר סיכוי שהמרצה יעמוד בלו"ז ויזכור את כל המסרים המרכזיים
דגשים- שישמע טבעי כאילו לא משננים; שמירת קשר עין עם הקהל; רגש
הרצאה ללא טקסט מדויק:
יתרונות- המרצה נשמע טבעי; פחות סיכון שהמרצה ישכח את המילי ויתקע
דגשים- הכנת דף ראשי פרקים ושימוש בו
בכל מקרה, חייבים לתכנן את ההרצאה לפרטיה, לבצע עליה חזרות (5-6 שעות אימון להרצאה של 18 דקות).
וכמובן, אפשר לשלב (חלק בחלק).
לבוש
דגשים:
התאמה לקוד הלבוש של המקום והקהל
לבוש נוח, עדיף צמוד
אקססוריז שלא ירשרשו או יצלצלו
בגדים מגוהצים
הרגעות
אנשים נלחצים לפני עמידה בפני קהל. דגשים:
הבנה שלחץ (ברמה מסוימת) יסייע להתכוננות ולהרצאה טובה יותר :-)
נשימה עמוקה
שתיית מים תוך כדי; אכילה לפני
אפשרות שימוש בלחץ ככלי חשיפה וחיבור לקהל
הרבה ידע, הרבה טיפים והרבה עבודה. עד כאן. ו... תודה רבה.
רוצה ללמוד עוד על קידום ניהול הידע בארגון?
הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:
Commentaires