ב-1943 הגנרלים מונטגומרי ופטון, מבעלות הברית, התחרו ביניהם מי יכבוש ראשון את העיר מסינה בסיציליה. במסעם המטורף מונע האגו איבדו אלפי חיילים שלא לצורך כאשר חשוב להם יותר להביס את הגנרל השני מאשר להתמודד בחכמה מול האויב.
כמו פטון ומונטגומרי, גם בתוך החברות שלנו עובדים מציעים רעיונות לפרויקטים מצוינים שיקדמו את החברה, אך שוב ושוב אנו מתפלאים לגלות כי המתנגדים הגדולים ביותר לביצוע הפרויקטים הם החברים שלנו בתוך הארגון האמורים ליהנות מהמיזם יותר מכולם. ישנן סיבות רבות מדוע תופעה זאת נוצרת (פוליטיקה ארגונית, מעמד ויוקרה אישיים, חשש משינוי וכו').
בכתבה זו נעלה בפניכם מספר כלים פשוטים אשר יעזרו לכם לקדם את הרעיונות החדשים בתוך הארגון שלכם.
כלי ראשון: המחיר- כאשר רעיון חדש דורש את שיתוף הפעולה של עוד אורגנים בחברה, תמיד ישנו מחיר מבחינתם לפרויקט, המגולם בוויתור שלהם על משאבים כזמן, כוח אדם, או אפילו אנרגיה נפשית. לכן, הכרחי שתזהו מחיר זה כדי לדעת איזה מידת שכנוע ומאמץ עליכם להשקיע כדי לרתום אותם למיזם.
כלי שני: שקפו את הקורבן- בשנת 2002 זכה כהנמן בפרס הנובל לכלכלה, בהוכיחו כי 95% מההחלטות שלנו הן רגשיות ולא רציונאליות, כך גם עמיתכם בארגון מונעים בעיקר על ידי הרגש ולכן כאשר אתם מבקשים מהם ויתור בין אם קטן ובין אם גדול על מנת לגייסם לפרויקט, שקפו במילים שלכם את הוויתור אותו עליהם לעשות כדי שיחושו הזדהות וידעו כי לא מקבלים "קורבן זה כמובן מאליו".
כלי שלישי: סימן שאלה ולא סימן קריאה- קל יותר לגייס עמיתים לעבודה כאשר תשאלו בהצעתם ותעזרו בהם להרכיב את הפרויקט, מאשר תגיעו עם דרישות מובנות אשר לעיתים קרובות מתפרשות מבחינה רגשית כפקודות. יותר קל לתת את הסכמתכם בעקבות בקשה מאשר ל"הרכין את הראש" לתביעה.
כלי רביעי: מה יוצא לי מזה? – אנו לעיתים קרובות שוכחים להציף בפני חברינו לעבודה מה הן התוצאות והתגמולים שהם אישית או מחלקתם יזכו בעקבות הפרויקט. גם אם אותה תפוקה היא שולית או עקיפה, אנו יוצאים מנקודת הנחה כי התמורה ברורה לכולם וזה לא המצב. אל תשכחו, כי בדרך כלל אתם תהיו בקיאים יותר בנושא מאשר אדם חיצוני לו.
וכלי חמישי ואחרון לכתבה: מפרויקט שלי לפרויקט שלנו- האדם העשיר ביותר בארה"ב בתחילת המאה ה-20, אנדרו קארנגי, ביקש לקנות את חברת קרונות הרכבת המצליחה, פולמן. לאחר שבועות של משא ומתן ללא פריצת דרך, נפגש קארנגי עם פולמן שביקשו כ"טובה אישית" כי שמה של החברה יישאר קרונות פולמן גם לאחר רכישתה, באותו יום נחתמה העסקה במחיר נמוך יותר ממה שהוצע לראשונה. כמו פולמן, גם אנחנו רוצים בהכרה והערכה אישיים, ואם נשכיל להפוך פרויקט שרק אנו עבדנו והזענו עליו מפרויקט שלי לפרויקט שלנו, ונרתום את שאר העמיתים לשותפים לתהילה, נזכה לתמיכה רחבה פי כמה. וזכרו, על מצבתו של קארנגי ביקש האדם הגדול לכתוב את הכתובת הבאה: "כאן קבור אדם שידע להקיף את עצמו כל חייו באנשים מוכשרים יותר ממנו" בהצלחה עם הפרויקט החדש. כתבה זו הינה מקטע משיטת הארטה של חברת דיבייט
Comments