כידוע, פתרון קהילות ידע טוב מבוסס על השילוב של קהילה אנושית וקהילה וירטואלית. באמצעות הכלים הממוחשבים אנו מבקשים ליצור סביבה להחלפת דעות וללמידה גם בין המפגשים התקופתיים הפרונטאליים. אין ספק, שמרכיב מרכזי בקהילה הוירטואלית הנו קבוצות הדיון. קבוצות הדיון מאפשרות להמשיך דיונים שלא מוצו במפגש התקופתי, לדון בנושאים חדשים שמועלים אד-הוק. הם מאפשרים לכל חבר קהילה להתחבט בבעיות בהם הוא נתקל ולהסתייע באחרים. במקרים רבים השאלה שישאל חבר קהילה אחד, התעוררה בודאי בקרב חברי קהילה נוספים. בניגוד לשאלות שנשאלות באמצעות הטלפון או האי מייל, בהם מפנים לאדם ספציפי, שאלות הנשאלות באמצעות קבוצות הדיון יכולות לקבל מענה גם מגורמים שאולי אותו אדם ששאל את השאלה לא חשב כי יוכל לקבל מהם מענה. לכאורה, פתרון אופטימאלי. אלא, שלמעשה אנו נתקלים בקהילות רבות בהן הפעילות בקבוצות הדיון הנה מועטה ביותר. ניתוח הגורמים מלמד שלא ניתן לתלות את רמת השימוש הנמוכה בחשש מהכלי (כבר עברנו את זה), בכלי לא נוח (באמת הכלים משתפרים) או בבעיה טכנית אחרת. הבעיה בעיקרה תרבותית. הפחד של היחיד לשאול שאלות שכן הוא עלול להיתפס לא מספיק מקצועי; הפחד של היחיד לתת מענה לשאלות כדי לא לשאת באחריות; הפחד של הארגון לכתת ביטוי ללא צנזורה (כן, גם בזה נתקלנו).
מדוע פחד זה קל יותר כאשר המפגשים פרונטאליים? פשוט מאד: ראשית, ניתן לתקן ניסוח אם נוצר רושם לא רצוי. ידעתי, רק התעניינתי, רציתי לשמוע מה דעתכם ועוד. שנית, המילה הכתובה נשמרת לעד. בניגוד למה שנאמר בע"פ, שנשכח מהר, שניתן לטשטוש, הרי המילה הכתובה חוזרת וניתן לעיין (ולהתייסר) שוב ושוב.
אז מה הפתרון? אנונימיות! שאילת שאלות בצורה אנונימית.
על פניו נראה פתרון זה פשוט, אך בוודאי מכם יגידו ובצדק, שהכלי המחשובי שבידם אינו מאפשר שאלות אנונימיות. מרגע שעלתה שאלה לאוויר מוצמד אליה שמו של המשתמש שנכנס לכלי.
וזהו הטיפ של היום- אל תיכנעו לכלים, תעקפו אותם!
ניתן בקלות, ללא השקעה, לבנות חלונית המכילה קישור ל"שאלה אנונימית". מאחורי החלונית מסתתר הפעלת Email פשוט. לחיצה על הקישור תפתח Email מובנה הממוען אוטומטית למוביל הקהילה. בנושא יירשם באופן אוטומטי: "שאלה אנונימית" ובגוף ההודעה יירשם "תוכן השאלה: _________". מוביל הקהילה ידאג לרשום את השאלה כשאלה יזומה בקבוצות הדיון.
בכך למעשה ניתן לתגבר על הבעיה התרבותית חרף מגבלות טכנולוגיות. נסו והיווכחו.
Comentários