"שירתי בצבא" או שירתתי בצבא?"
היכנסו או הכנסו? לרכב או לרכוב?
השפה העברית עשירה במטבעות לשון המקשטים אותה, יחד עם זאת, רבים אינם מכירים את חוקי השפה באופן מלא, ותוך שימוש בשפה שוזרים גם שגיאות.
כולנו נתפסנו וניתפס בטעויות שבעל פה, לפעמים נשים לב ונתנצל, לפעמים לא נדע כלל שטעינו ונמשיך בשיחה כאילו לא היה.
בכתיבה, זה סיפור אחר.
בעידן הדיגיטלי, אנחנו קוראים וכותבים הרבה.
רוב התקשורת היומיומית שלנו- בעבודה, עם חברים ובמשפחה נעשית בכתיבה.
אם נטעה ונכתוב לאמא בוואטסאפ כמה יפה הנכד שלה גודל ולא גדל, סביר להניח שהיא לא תתייחס לזה קשה מדי, אבל מה קורה שאנחנו שולחים מייל בעבודה, מוציאים מכתב ללקוח או אפילו בונים דפי תוכן באתר עם שגיאות?
יכולות להיות לכך מספר השלכות בהתאם למצב ולהקשר, אבל במשפט אחד קצר- זה לא נראה טוב.
אז למה צריך לשים לב כשאנחנו מתכננים סדרה של דפי תוכן באתר, מכתבים ללקוחות או כל תוכן כתוב אחר?
תקינות לשונית:
ראשית, עלינו תמיד לזכור לנטוש את לשון הדיבור הכוללת סלנג ושגיאות, ולעבור גם מחשבתית, ללשון כתובה. כדאי לשים לב, בין היתר, לשגיאות הנפוצות הבאות:
מילים בשימוש נכון: האם אני שוכר או משכיר? האם אני שואל או משאיל? בכל התלבטות בדרך הכתיבה מומלץ לעשות בדיקה מול אתר האקדמיה ללשון עברית >>
מילות יחס: שימוש במילת היחס הנכונה. לדוגמה: לא "מדובר על" אלא "מדובר ב", לא "ייתכן ו" אלא "ייתכן ש"
תחביר: שמירה על קשר רעיוני בין הפסקאות, פיסוק נכון, התאמה מוחלטת בין נושא לנשוא.
אין להשתמש בשתי מילות חיבור יחד, לדוגמה: "המאמר היה לא מעניין אבל למרות זאת היה מלמד" במקום זאת יש לכתוב: "המאמר לא היה מעניין; למרות זאת היה מלמד".
פשטות והבנה:
התוכן צריך להיות פשוט, קריא, ברור וענייני. איך לעשות את זה?
כיתבו בגובה בעיניים: שימוש במילים גבוהות גורמות לכתיבה להיראות מתנשאת ולא נעימה. אל תגזימו והשאירו משלב ברמה טובה (לדוגמה- העדיפו מחקר מצומצם על מחקר קטן).
לא לכתוב יותר מדי- תמצתו את הכתיבה ככל שניתן אך עדיין וודאו שכל המסר שרציתם להעביר נשאר. אף אחד לא באמת רוצה לקרוא טקסט שיש בו מעל 500 מילים. מראה של טקסט בלתי נגמר יכול לגרום, גם לקורא המצטיין, לא לרצות לקרוא אותו. הימנעו מהוספת מילים שאין להן משמעות, לדוגמה: "אסף מאחר בקביעות לכיתה" במקום "אסף מאחר לכיתה על בסיס קבוע"
שילוב כותרות משנה: כדי להגדיל את הסיכויים שהקורא ייחשף לכל התוכן שכתבתם כדאי להשתמש בכותרות משנה. הכותרת צריכה לתמצת במשפט אחד את כל הרעיון שהובע בפסקה.
התמקדות בנושאים החשובים: חידוד רעיונות וניסוח משפטים ברורים ועניינים
אחידות ועקביות:
שמירה על אחידות ועקביות חשובה מאד ותורמת לבהירות הטקסט, להבנת התוכן ולנראות אסתטית. למה כדאי לשים לב?
עקביות בכתיבת מספרים ושמות: לדוגמה- אם כותבים "שרטוט", יש לכתוב כך תמיד ולא לכתוב לעתים "סרטוט". אם בתחילת הטקסט כתבנו את השעה בצורה אחת: 07:00 יש להמשיך לכתוב אותה כך ולא לשנות בהמשך ל 7:00.
עקביות בשימוש בפעלים: לשמור, להדפיס, לבטל או שמירה, הדפסה, ביטול, ולא עירוב אלו ותצורות נוספות (הדפס למשל).
מומלץ לשמור על אורך אחיד של משפטים: עדיף לא משפטים ארוכים מדי כדי לא לעייף את העין.
עיצוב אחיד: הקפדה על אחידות בעיצוב הטקסט תורמת למראה מסודר וידידותי. יש לשמור על גודל וסוג הגופן בצורה אחידה לאורך כל הטקסט, רווח אחיד בין השורות והפסקאות, יישור לצדדים וכו'.
מה עוד?
תכנון לפני הכתיבה: בכל ערוץ, מייל, מצגת, הדרכה, פוסט בפייסבוק וכל מה שבין לבין, תכננו. כדאי לתכנן ולחשוב על מה הייתם רוצים לכתוב לפני הכתיבה עצמה.
יציאה מהקופסה: אל תהיו כבולים רק לתבניות שאתם מכירים. היו יצירתיים.
הגהה: עמלתם, השקעתם וכתבתם, עכשיו השקיעו עוד מעט ובצעו הגהה. שליחת תוכן כתוב עם שגיאות כתיב משמעה שהתעצלתם לקרוא את שכתבתם.
ואחרי כל אלה,
הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת, זה שתמיד מסייע לי הוא לקרוא בקול רם.
קריאה בקול רם תיתן לכם מושג על איכות הכתיבה, כך תמיד תצוצנה מילים חלופיות, טובות יותר שלא עברו לנו בראש בזמן הכתיבה.
בהצלחה :-)
רוצה ללמוד עוד על כתיבה ועריכת תוכן?
הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:
Comments