top of page
תמונת הסופר/תמאיה פליישר

ממשקים אמיתיים

עודכן: 9 בדצמ׳


לפטופ

בהקמת פורטל מקצועי, מנהלת מידע או אתר חיצוני אנחנו מתעסקים לא מעט בחוויית המשתמש.

בסופו של דבר, לחוויית המשתמש משקל לא מבוטל במידת השימוש החוזר בפורטל / מנהלת / אתר.

זאת בנוסף כמובן, לידיעה ששם אני אוכל למצוא את התכנים החשובים ואת המידע המקצועי הנחוץ לי לעבודה השוטפת והיומיומית.

אם כן, כאשר אנו ניגשים לבנייה ולהקמת אתר ניקח בחשבון את הצרכים של המשתמש, את אופי השימוש, את סוג התכנים שיוכנסו, אבל גם נרצה שמעבר לתרומתו המקצועית של האתר, המשתמש ימשיך להיכנס ולהשתמש באתר באופן שוטף ופה נכנסת מלאכת המחשבה על חוויית המשתמש.

את מושג חוויית המשתמש אנחנו כבר מכירים... אבל מה בתוך חוויית המשתמש ? ואיך יוצרים חוויה טובה כזאת ?

בתוך המחשבה הזאת, גיליתי מושג, שלפחות עבורי, הוא חדש ונקרא "ממשקים אמיתיים" או בשם היותר מפוצץ באנגלית – Skeuomorphism ומה זה אומר ?


לפי ויקיפדיה –

Skeuomorphism - an element of design or structure that serves little or no purpose in the artifact fashioned from the new material but was essential to the object made from the original material

ובעברית צחה - אלמנט עיצובי שמטרתו לשמש, מעט אם בכלל, את התוצר החדש. אך היה חיוני למוצר המקורי שנוצר. כלומר, לאלמנט זה אין בהכרח שימוש או רלוונטיות במוצר כיום, אך קיומו נותן את האסוציאציה ואת התחושה של המוצר המקורי והמוכר.


ואיך זה בא לידי ביטוי בעולם האינטרנט ובחוויית המשתמש ?

"ממשקים (אלמנטים) אמיתיים" בתוך האתר יצליחו להעביר למשתמש את התחושה של ה"עולם האמיתי" ואף לקרב אותו למטרות ולכוונות האתר ולמעשה ליצור אצלו "אווירה".

לדוגמא, הכנסת לוח שנה לתוך רקע ומבנה של יומן אמיתי יתנו את התחושה המוכרת של "יומן" או אתר המוכר ספרים יציג את ספריו בשילוב של מדפים וארונות מעץ וייתן למשתמש תחושה של חנות כמעט אמיתית.

האם זה טוב ? או אולי מיותר ?

מצד אחד שימוש ב"ממשקים אמיתיים" יכול לתת את התחושה למשהו מוכר ופשוט וליצור אווירה נעימה יותר העוזרת להתמצאות בתוך אתר, במיוחד לאנשים שקצת מתקשים עם הטכנולוגיות המתקדמות. באופן זה, התקשורת עם המשתמש מהירה יותר ופשוטה יותר.

מצד שני, אם השימוש ב"ממשקים אמיתיים" לא נעשה נכון או לא מבוצע במדויק או שהממשקים שבחרנו הם לאו דווקא הכי מוכרים, הם עשויים להעמיס על האתר ואף ליצור תחושה לא נכונה לאתר ולבסוף, לבלבל את המשתמש עם מטרות האתר.


כמו כן, שימוש באלמנטים "מן העבר" יהיה פחות נכון לדור הצעיר יותר שאולי אינו מכיר אלמנטים אלה, ופחות נכון גם לאוכלוסיה שאוהבת חדשנות והמצאות. במקרים כאלה, עלול להיווצר אפקט הפוך ממה שהתכוונו.

לדעתי, שימוש "בממשקים אמיתיים" יכול ליצור תחושה ואווירה טובה לא רק באתרי אינטרנט, אלא גם באתרים שמכילים בעיקר מידע מקצועי (במיוחד בסביבת העבודה) ולגרום לעובד לחזור ולהשתמש באתר כי התחושה והאווירה יותר נעימה לו.


לדוגמא: שימוש בממשק של חנות לאתר של מוקד מכירות, או בממשק של אתר נופש לאתר מכירות של חברת נסיעות ייתן תחושה אחרת בזמן השימוש באתר ויעזור למטרות האתר.

עם זאת, כחלק מהקמה ובניית אתר והגדרת המטרות יש לשקול בכובד ראש כמה ממשקים אמיתיים נכנסים, באיזה גודל, ולהקפיד שהם התפאורה ולא העיקר ואכן עוזרים לחוויית המשתמש ולא גורעים ממנה.

מקווה שזה נתן לכם קצת חומר למחשבה, לי לפחות - כן...

מקורות:


 

רוצה ללמוד עוד על אפיון וחוויית משתמש?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page