העולם משתנה ובמהירות. ארגונים נדרשים להתאים עצמם לחידושים וטכנולוגיות, אך יותר מכך, לספק מענה ללקוחות אשר ציפיותיהם גדלות בקצב מהיר. זמן הגישה לשוק חייב להתקצר והציפייה מהמוצר היא שיהיה מותאם לטכנולוגיה שרק אתמול הוכרזה. התוצאה היא - שיפור מתמשך שהוא תנאי מוקדם להתפתחות ורווחיות בטווח הרחוק.
בתעשייה האווירית – כחברה אחת ולא רק כסכום הפעילות של 19 מפעליה, רואים בקידום פתרונות חדשניים ומינוף יכולות הליבה, כדרך הטובה למתן מענה להם.
לקוחות, אנשים, חדשנות, טכנולוגיה וחברה אחת הנם הערכים שהתע"א בחרה לעצמה. נושא ניהול הידע בחברה סומן כאחת הפעולות למימוש ערך החדשנות והטכנולוגיה. מנהל הידע של התע"א הגדיר את מטרת ניהול הידע כעידוד הצמיחה, היצירתיות ושיתוף הידע לצורך קידום והשגת מטרותיה העסקיות של החברה.
הפעילות החלה באבחון ומיפוי המצב הקיים בחברה לעומת המצב הרצוי (לדעת אנשי החברה וכן מתוך בחינה של הקיים בנדון בעולם). הדבר בוצע בסיוע צוות יועצים שכלל את חב' עדנה פשר, חב' רום וחב' פיוטור סנטר והתוצאה הייתה בפרסום אסטרטגיית ניהול הידע ותכנית עבודה ליישומה. התכנית אושרה בהנהלת החברה ולמימושה מונה מנהל ידע במשרה מלאה. בכל חטיבה/מפעל/ארגון מטה, מונה מנהל ידע במשרה חלקית לצורך ייזום ותיאום פעילות ניהול הידע בתוך הארגון.
פעילויות ראשונות שבוצעו כוללות התייחסות לשלושה רבדים: תרבות, תהליך וטכנולוגיה.
ברובד התרבותי- הוחל ביצירת מודעות ובהפצת מושגי תיעוד המידע ושיתוף הידע. הוחל בהדרכת מנהלים במהות ניהול הידע בכלל ובתעשייה האווירית בפרט,
ברובד התהליכי- הוקמו ארבע ועדות של מנהלי ידע הכותבות את פרקי פירוט הפעילויות לארבעה שלבי ניהול הידע המרכזיים: איסוף ותיעוד ידע, שיתוף ידע, אחזור ושימוש חוזר בידע קיים (דרך ניהול התוכן) ויצירת ידע חדש.
ברובד הטכנולוגי- מיישמת יחידת המחשב את מימוש האינטראנט ובוחנת מנוע חיפוש משלב.
במסגרת הרצון להמשיך ללמוד מהנעשה בעולם בתחום, השתתף מנהל הידע בכנס לניהול ידע שהתקיים ביוני השנה במונטה קרלו. בכנס השתתפו נציגים מכ – 71 חברות מובילות באירופה וביניהן: ג'נרל אלקטריק, לופטנזה, אורקל, פראנס טלקום, בנקים ועוד. בנוסף השתתפו בכנס כ – 15 ספקי פתרונות העוסקים בתחומים כגון: ניהול תוכן, ניהול מסמכים, כלי שיתוף ידע, פורטלים ופתרונות אינטרנט/אינטראנט. עיקר הכנס היה מורכב הן ממושבים של case studies שאותם הציגו נציגי ניהול הידע של החברות השונות מאירופה והן ממושבים של ספקי פתרונות שסיפקו מידע על הכלים השונים הקיימים בתחום ניהול הידע. מטרת הכנס הייתה להפגיש בין מנהלי ידע לצורך שיתוף ידע בין החברות לצורך לימוד והתרשמות מהנעשה בתחום ניהול הידע בעולם.
בכנס התקבלה התחושה כי התעשייה האווירית אינה לבד – כמו בתעשייה האווירית גם חברות מובילות מנהלות ידע תוך כתיבת תוכנית אסטרטגית הכוללת שימוש בערכים. החברות מתמודדות עם אותם קשיים במימוש ומתלבטות באותם צמתים. להלן מספר דוגמאות:
בתע"א מאמינים בטענה שידע הוא כוח של הארגון רק בתנאי שמביאים אותו לידי ביטוי ושימוש - ידע הוא כוח בעיקר אם אתה משתמש בו כדי למצב את עצמך - ע"י הפצת הידע שלך, ע"י עשיית פעולות שיתרמו להכרה בידע שלך. חברת Pfizer רואה בניהול ידע כאמצעי להשגת יתרון תחרותי – ניהול ידע יעזור לנו לנהל את מה שאנו כבר יודעים, יעזור לנו ללמוד מהר יותר מהמתחרים ויצור צורות חדשות של ידע לצורך העברת ערך ללקוח.
בתעשייה האווירית מנהלים ידע לקידום הערכים - לקוחות ואנשים על בסיס תרבות – תהליך - טכנולוגיה. כך גם בחברת Solvay המאמינה שהרעיון של הון אינטלקטואלי מתייחס לערך של הידע לחברה ומורכב מההון האנושי, ההון המבני והון הלקוחות/ספקים ושותפים. שיתוף ידע אינו בהכרח תהליך טבעי, קישור האנשים דרך צינורות אלקטרוניים אינו מספיק. שיתוף בידע מווסת ע"י מנגנון של תרבות, תהליך וטכנולוגיה. חברה זו סימנה בתוכנית ניהול הידע שלה – הפקת לקחים, Best Practice , קהילות ידע וניהול מסמכים. אלו מופיעים גם בתוכנית העבודה של התעשייה האווירית. גם חברת EADS דוגלת בערכים כגון לקוחות, אנשים, חדשנות וטכנולוגיה וחברה אחת ומאמינה ביישום ניהול ידע כמשולש של תרבות, תהליך וטכנולוגיה.
בתעשייה האווירית קושרים את המפעלים השונים כחברה אחת, משתמשים בניהול ידע לקבלת החלטות ומתלבטים בקשיים למימוש דפי זהב ככלי לניהול ידע בדיוק כמו חברת ג'נרל אלקטריק.
נראה כי התעשייה האווירית נמצאת בהחלט בחברה טובה של חברות מובילות הן במטרה של זיהוי ניהול הידע כאלמנט המאפשר את צמיחת החברה והן בשיטות המימוש של מטרה זו.
הסקירה נערכה על סמך ראיון עם מנהל הידע של התעשייה האווירית, מר רוני דיין.
コメント