עץ הידע (Knowledge Tree) הוא מנגנון היררכי בו נאספים יחד פריטים בעלי מכנה משותף ונוצרים "ענפי ידע" בנושאים שונים המיוצגים ברמת ענפים, תת ענפים ועלים. בסיס עץ הידע הוא "גזע" הנושאים המרכזיים, ה"ענפים" הם ייצוג שמות הפריטים השונים לפי סדר לוגי בתיקיות, ו"העלים", כלומר, סוף כל ענף הוא פריט/פריטי תוכן בסיסיים. עץ הידע אינו רק מושג לוגי, הוא כבר גוף אמיתי בכל פתרון ידע ממוחשב כגון פורטלים, אתרי תוכן וקהילות, ומשמש כ"עמוד השדרה" האוצר בתוכו את כל הידע הארגוני בתחום עיסוק מסוים.
אז למה בעצם לבנות עץ ידע?
הוא מהווה מסגרת ניווטית נגישה, טבעית ונוחה לידע הארגוני.
הוא משמש לפתרונות ידע מגוונים.
למרות שהוא בד"כ משתנה תכופות (תיקיות מתווספות, מתחלפות, מוסרות) בסיסו והרציונאל עליו מבוססים נשארים יציבים.
הוא היררכי מספיק כדי להגיע לכל מקום בארגון- ולא משנה מהיכן נכנסים אליו הוא יוביל לאן שצריך.
הוא זהה למחפש ולמעדכן כך שלוגיקת חיפוש מידע ועדכון מידע זהות.
הוא מאפשר לסוגי מידע שונים לחיות זה לצד זה. לדוגמא, מידע וקישורים למערכות יישומיות.
הוא יכול לעמוד בזכות עצמו, או להיות חלק מ"יער" גדול יותר של מידע.
למעשה, עץ התכנים הוא לא רעיון חדש. הרעיון של היררכיה קיים כבר מאות שנים ונעשה בו שימוש בכל תחומי החיים. אולם, רק עכשיו, בזכות הטכנולוגיה המודרנית , אנו מתחילים לחשוף את הפוטנציאל האדיר של שימוש בהיררכיה יחד עם רב ממדיות כפתרון יעיל להתמודדות עם כמות המידע העצומה שסובבת אותנו. ואם נבנה את עץ התכנים בצורה טובה, אז כמו עץ היער, הוא יישאר הרבה אחרינו....
Kommentare