top of page
תמונת הסופר/תענת ביילסקי

תכנון ממשק משתמש לטלפון החכם

עודכן: 7 בנוב׳


יד אוחזת בסמארטפון

כניסת הטלפונים החכמים לחיינו והשימוש ההולך וגובר בהם מחייבת את מתכנני ובוני האפליקציות והאתרים לטלפון החכם לתת מענה לצרכים חדשים העולים בעקבות שימוש בפלטפורמה זו. בבואנו לתכנן אתר / אפליקציה המותאמת לטלפון החכם יש לקחת בחשבון את התכונות המאפיינות אותו.

  1. שימוש במחוות לצורך תפעול המכשיר- אם בגרסת המחשב אנו משתמשים בעכבר ובמקלדת, בטלפונים החכמים אנו משתמשים במחוות כגון-

    1. נגיעה (Tap) לקליק בעכבר המחשב.

    2. גרירה (Drag) כדי לגלול או להזיז משטח.

    3. גרירה מהירה (Flick) למעבר מהיר בין פריטים, כמו למשל תמונות באלבום.

    4. צביטה (Pinch close/open) לטובת זום אין ואאוט.

    5. * לרוב אין שום דבר בממשק שירמז על שימוש במחוות. (למעט תפריט העזרה) ובדר"כ המחוות נלמדות תוך שימוש באתר/אפליקציה ותוך שימוש במחוות הרווחות שתוארו קודם.

  2. תצוגת המסך – תצוגת מרבית הטלפונים החכמים מותאמת לאופן החזקת המכשיר, כאשר המשתמש מחזיק את הטלפון בצורך אנכית או אופקית התצוגה משתנה בהתאם.

  3. כדי להתגבר על העדר משוב טקטילי (תחושת מגע עכבר/מקלדת) משלבים שימוש בשני חושים: ראיה+מישוש (רטט) או ראיה+קול.

  4. גודל מסך קטן – גודל המסך משפיע על –

    1. קריאת הטקסט - כ- 5 שורות טקסט, בממוצע, ללא גלילה. לכן אם מציגים הרבה טקסט במסך קשה למשתמש לקרוא בו.

    2. ניווט במסך- הניווט והקלקות במסך מתבצעות על ידי אצבע המשתמש . לכן, אם הקישורים במסך קרובים זה לזה או מספר הקישורים יהיה רב , לאצבע יהיה קשה להתמקד על הקישור הנכון . דבר העלול לגרום לתסכול כאשר המשתמש מקליק על כפתורים שלא התכוון ללחוץ עליהם.

  5. שימוש בתנועה - הטלפון החכם משמש את המשתמשים כל הזמן גם כאשר הם נמצאים בתנועה. הדבר קריטי בייחוד כאשר המשתמש צריך להקליד דבר מה בטלפון. (פעולה שגם לא בתנועה עשויה לעיתים להיות מסורבלת).

  6. מהירות התגובה בטלפון החכם – היות והטלפון החכם בעל מעבד חלש יותר ממחשב נייח או נייד ולעיתים בעל חיבור אינטרנט איטי יותר( בייחוד כאשר המשתמש נמצא בתנועה) האתרים והאפליקציות צריכים להיות קלים יותר לטעינה על מנת לספק זמן תגובה טוב.

  7. קהלי היעד- הזמינות הרבה שיש כיום למכשירים סלולאריים חכמים מאפשרת גישה למשתמשים בקהלים יעד שונים ומגוונים מילדים קטנים ועד אנשים מבוגרים בכל פלחי האוכלוסייה. בבואנו לאפיין ממשק לטלפון החכם חשוב לתכנן את החוויה הייחודית המותאמת לצרכי הטלפון הנייד והמשתמשים בו. עלינו להבין מי קהל היעד של האתר/אפליקציה, מה הם מצפים למצוא בו, מהיכן ומדוע הם נגשו לאתר/אפליקציה.

טיפים בתכנון ממשק לאתר /אפליקציה לטלפון חכם-

  • וKeep it simple- האתר/אפליקציה צריכים להיות פשוטים לניווט ללא יותר מדי רמות עומק (מומלץ עד כ 3 רמות).

  • מספר הפקדים במסך -עד כ 4-5 פקדים במסך על מנת למנות טעויות בהקלקה.

  • אתר קל לטעינה- שימוש בגרפיקה וקוד המהירים לטעינה במסך.

  • שימוש ביישומים המקלים על השימוש באתר/אפליקציה ומספיקים אתר ידידותי יותר למשתמש כגון-

    • חיפוש- טעינת תוצאות חיפוש רלוונטיות לקיצור זמן ומניעת צורך בהקלדה מיותרת של המשתמש שמירת החיפושים הקודמים שבוצעו של המשתמש.

    • התאמת תוכן למיקום המשתמש- חיפוש מותאם הקשר בהתאם למיקום המשתמש, התאמת תוכן בהתאם למיקום בו נמצא המשתמש (לדוגמא, מסעדות קרובות באזור).

    • שימוש במסננים לצורך מיקוד המידע.

  • מתן הצעות לקישורים בעל תוכן דומה על מנת להקהל על ניוווט המשתמש.

  • הבלטת המידע החשוב – צרכי המשתמש בטלפון הנייד עשויים להיות שונים מצרכי המשתמש במחשב הנייד או הנייח .כך לדוגמא, אם באתרים המוצגים במחשב ניתן לשים דגש על התוכן, בטלפונים החכמים יהיה דגש יותר על חיפוש התוכן בכלל וחיפוש מותאם מיקום בפרט.

לסיכום ,ניתן לומר כי תכנון ממשק UI לטלפון החכם שונה בתכלית מ UI לאתר אינטרנט המוצג במחשב הנייח. ויש לאמץ את היתרונות אותם מספק הטלפון החכם למשתמש כחלק מניסיון להתגבר על האתגרים שפלטפורמה זו מציבה.


מקורות-


 

רוצה ללמוד עוד על אפיון וחוויית משתמש?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page