הספר, Artificial Intelligence in Practice- How 50 successful companies used AI and Machine Learning to Solve Problems הוא ספר שנכתב על ידי Bernard Marr בשיתוף Matt Ward. הספר שיצא לאור בשנת 2019 שופך אור על פרוייקטי בינה מלאכותית במגוון חברות, ובהחלט יכול לשמש השרה לכל אחד מאתנו למה יכול להיות רלוונטי בארגונים אותם אנחנו מכירים.
הספר מתואר כאוסף של 50 סיפורים, ומטבע הדברים כאן מתוארת רק תמצית קצרה ביותר: תיאור 10 ענקי ה AI, ובהמשך טבלה מפורטת של עיקרי העשייה בכל יתר החברות, וכן סיכום של המחברים.
ארגונים מיישמים AI כדי 1) לשנות את הדר שהם מבינים או מתקשרים עם לקוחות 2) כדי להציע פתרונות ושירותים טובים יותר ו 3) כדי לשפר ולמכן תהליכים עסקיים.
הארגונים המצליחים, מרעננים או אפילו משנים לחלוטין את דרך פעילותן העסקית.
קראתי. למדתי והשתאיתי. ממליצה מאד לקרוא את הספר, בין אם אתם קשורים לנושא ויכולים ליישם, ובין אם ככלי למידה להכרת העולם החדש.
ארגונים מובילי AI בעולם: ALIBABA
על החברה:
חברה הפועלת מסין ומשמשת כענקית הרכישות ברשת בעולם.
פעילות ה AI:
משרתת את החברה לצורך מכירת המוצרים ברשת:
תעדוף אישי של מוצרים להצגה לכל קונה, בהתאם להעדפותיו הנלמדות
התאמות אישיות לפעולות הלקוחות, כדי להגדיל את סיכויי הרכישה מכל ביקור
צ'אטבוט לתקשורת עם לקוחות
יצירת תוכן אוטומטי לתיאור מוצרי
מוכרת שירותי ענן וכלים נוספים לארגונים המבקשים ליישם AI אצלם
סביבת למידת מכונה ללקוחות הענן
כלי NLP
פועלת להפיכת ערים ל"חכמות"
איזון עומסי תחבורה
תאורה ברחובות ובמרכזי הערים
איסוף אשפה
קיוסקים חכמים בתחנות רכבת
חקלאות חכמה
מיכון החלטות בכל הנוגע להאכלת ואימון חזירים (סין היא צרכנית וספקית הגדולה בענף בעולם)
על החברה: GOOGLE, או למעשה חברת ALPHABET (חברת האם של GOOGLE) הידועות לנו ממנוע החיפוש, WAZE, YOUTUBE, שירותי ענן ועוד.
פעילות ה AI:
לכל רוחב פעילויות החברה, כולל גם ולא רק:
חיפוש
ניתוח בקשות NLP
זיהוי תמונות דרך DEEP LEARNING
התאמה טובה של תוצאות בהתאם להבנת הבקשה דרך MACHINE LEARNING
מכוניות אוטונומיות
וWAYMO- המכונית האוטונומית הראשונה המשמשת למטרות מסחריות
סרטים
הכנה של כתוביות אוטומטיות לסרטים
עוזרים וירטואליים חכמים
וGOOGLE HOME עוזרים וירטואליים מותאמים למצבים מסוימים- דוגמת הזמנת תור במספרה
תרגום שפות
שיפור התרגום דרך ניתוח DEEP LEARNING של מרכיבי שפות
מדע רפואי מציל חיים
למידה של סריקות רפואיות של עיניים לזיהוי מחלות (DEEP LEARNING)
AMAZON
על החברה: ענקית מכירות ברשת. החלה דרכה והתפרסמה כדרך מכירת ספרים ברשת. רואה עצמה כענקית טכנולוגיה המתחרה ב GOOGLE ו APPLE וככזו מתרחבת כל העת גם לפתרונות נוספים דוגמת ALEXA לסיוע בבית.
פעילות ה AI: משולב בכל פעילויות החברה והתפעול, כבר כעשור, לרבות יישום הרבה טכנולוגיית DEEP LEARNING. תפיסה ייחודית לשילוב נתונים וטכנולוגיה בין הפרויקטים והמחלקות השונות בחברה מאפשרת למידה זה מזה והמשך הרחבה ושיפור התוצרים:
התאמה אישית בחוויית המכירה
המלצות מכירה (בכמה היבטים)
ניהול המחסנים
שימוש ברובוטים המצוידים ב DEEP LEARNING לבחירה ושינוע מוצרים
עוזרת וירטואלית אישית
וALEXA - לסיוע בבית: מזהה מתי אנחנו מתעוררים כדי להתחיל להקשיב; מבין, מבצע ולומד
שירותי ענן
וAWS - סביבה וכלים המאפשרים לחברות וארגונים הנעזרים בהם ליישם AI
רחפנים
רחפנים לשינוע המוצרים הנמכרים לבתי האנשים.
APPLE
על החברה: חברת מחשוב הגדולה בעולם. עוסקת בטכנולוגיות רבות החל ממחשבי ה MAC, דרך טלפוני ה iPhone, שעונים חכמים, טאבלטים, טלוויזיות ועוד.
פעילות ה AI: פעילות ה AI היא סביב ההתקנים שהיא מוכרת. מובילה וחלוצה בתחום, ובעלת עליונות בכל הנוגע לאבטחת מידע וליכולת לייצר חווית משתמש ייחודית סוחפת (engaging):
טלפונים חכמים
משולב כ CHIP החל מ iPhone X המאפשר DEEP LEARNING לביצוע מהיר יותר של פונקציות שונות
זיהוי פנים
ניהול היישומונים (APPS)
מתן כלים למפתחי היישומונים של APPLE לשילוב DEEP LEARNING
יישומוני תשתית: זיהוי חפצים שהמצלמה מצביעה אליהם, הצעות לשיפור תמונות ועוד.
עוזרת וירטואלית אישית
וSIRI - יכולות NLP, לרבות גם תרגום בין 40 שפות, ביצוע מדויק של הרצוי ועוד
BAIDU
על החברה: חברת שירותי ומוצרי אינטרנט בסין.
פעילות ה AI: לכל רוחב פעילויות החברה, כולל גם ולא רק:
חיפוש
שיפור תוצאות
זיהוי תמונות
ניתוח סרטוני וידאו
מכוניות אוטונומיות
שילוב סנסורים ואלגוריתמים תוך שידור נתונים לענן כדי לזהות את תנאי הדרך והמכשולים ולהמליץ על פתרונות
וAPOLLO- סביבה פתוחה לטובת משאיות לנהיגה אוטונומית בכבישים מהירים
תרגומים
תרגומי ONLINE מבוססי DEEP LEARNING בין סינית, מנדרינית, אנגלית ויפנית.
על החברה: ענקית שירותי המדיה החברתית המוכרת גם שירותי רשת נרחבים.
פעילות ה AI: החברה מנצלת את כל התכנים אליהם היא נחשפת כנתונים לטובת אימון / הפעלת המכונות. פרויקטי ותוצרי ה AI מוכוונים לשירות המשתמשים:
התאמה אישית לכל משתמש
חדשות ו FEED-ים
דפי בית
פרסומות
בקרת תוכן
סינון תוכן אלים או שקרי (FAKE NEWS)
זיהוי פנים
זיהוי אנשים בתוך תמונות
הבנת טקסטים
וDEEPTEXT - הבנת התכנים שאנו כותבים והרעיונות/רצונות שלנו הקשורים בהם
מניעת התאבדויות
הקשבה למשתמשים והפניית שירותי חירום לפי הצורך
IBM
על החברה: אחת מחברות המחשוב הגדולות, הפעילה כבר למעלה מ 100 שנים, כאשר בחלק מהתקופה הייתה הגדולה והמובילה בשוק זה.
פעילות ה AI: פעילות ה AI מבוססת בראש וראשונה על ה WATSON- סביבה לחישוב קוגניטיבי. הרבה מהפעילות היא של לקוחות הרוכשים את שירותי המכונה ומפתחים מעליהם פרויקטים בעצמם, או בעזרת חברת IBM:
משחקים
וDEEPBLUE : שחמט (ניצחון אלוף העלום)
ניצחון המומחים העולמיים במשחק ה JEOPARDY מבוסס שאלות ותשובות בידע כללי
וCHATBOT ב ROYAL BANK - שירות לקוחות ממוחשב (40% מהפניות נענות על ידי המכונה)
רפואה
איגוד הסרטן האמריקאי- סיוע לרופאים בהמלצה על תרופות מותאמות אישית לחולי סרטן
קוסמטיקה
וESTEE LAUDER - פיתוח בשמים חדשים
עיבוד שפה
וPROJECT DEBATER - תשתית לעיבוד שפתי והתמודדות מל בני אדם בסוגיות מורכבות.
JD.COM
על החברה: חברת מסחר טכנולוגית בסין.
פעילות ה AI: משלבת AI בכל פעילויות המשלוח, לוגיסטיקה והתפעול:
ניהול מרכז הזמנות ממוחשב
ניהול כ 200,000 הזמנות ביום במרכז הזמנות עם 4 אנשים בלבד
רובוטים לשינוע ואריזה
רובוטים חכמים המעבירים למסועים ולאריזות מותאמות ומנוצלות היטב את המוצרים
חוויית משתמש בשירות
וCHATBOT המדבר עם הלקוחות. טוענים שיודע אפילו להציע דברי שירה משל עצמו
פרסומות מותאמות אישית
הפעילות במשולב עם חברות משחקי רשת ענקיות בסין
משלוחים מבוססי AI
רחפני משלוחים
משאיות אוטונומיות לביצוע משלוחים
זיהוי פנים
לתשלום ולקבלת משלוחים, ללא צורך בהוצאת ארנק או תעודה מזהה
מקררים חכמים
מקררים הכוללים מצלמות ויכולת זיהוי לניהול חסרים, תאריכי תפוגה ועוד
חנויות חכמות
חנויות ללא מוכרים
מכירה על ידי הסתכלות על המצלמה וזיהוי הפנים, ללא ארנק.
MICROSOFT
על החברה: ענקית המחשוב והטכנולוגיה. מעבר למחשוב אישי ומשרדי עוסקת גם בצרכנות אלקטרונית, משחקי וידאו, מחשוב בענן ומדיה חברתית.
פעילות ה AI: פעילות ה AI מבוססת על עקרון הדמוקרטיזציה המנחה את החברה- לא רק מתן שימוש נרחב ככל האפשר לשימוש בתוצרים, אלא גם יכולת של חברות לפתח בעצמן AI מבוסס על שירותי וסביבות MICROSOFT:
כלים וסביבות פיתוח - AI AZURE COGNITIVE SERVICES
חיפוש
זיהוי דיבור
ניתוח טקסט
זיהוי תמונות; סיהוי פנים
תרגומים
בית ספר AI SCHOOL ברשת להדרכה בשימוש בכלים ובבניית רובוטים
וSKETCH2Code- יצירת אתרי HTML מבוססי שרטוטים
וOFFICE365 POWERPOINT- עיצוב מותאם אישית למשתמש o WORD- הצעת משמעויות, מונחים מקבילים ותיקוני מילים, דקדוק ופיסוק o
שירותי ענן
שיפור מהירות השימוש באינטרנט
שיפור ביצוע RENAULT FORMULA1
במשותף עם חברת RENULT
TENCENT
על החברה: חברת ענק סינית לשירותי אינטרנט וטכנולוגיה. אחרת החברות בעלות הערך הגבוה ביותר בעולם בזכות פעילות המדיה החברתית ומשחקי הרשת שלהם.
פעילות ה AI: החברה משקיעה באופן אגרסיבי ברכישת STARTUPS בתחום ה AI:
זיהוי פנים
מאפשרת מסחר בערים שלמות דרך כרטיסים דיגיטליים שלהם מבוססי תמונה (לא פיזיים)
משחקים
זיהוי גיל המשתמשים והגבלה בהתאם
ניצחון רובוטים של החברה במשחקי אסטרטגיה של SCRAFT 2 אל מול BOT-ים אחרים
רובוטים לשירות הבית
יודעים להסתובב בבית ולבצע משימות (כולל במדרגות)
מבצעים פעולות מסוגים שונים לרבות בידור, חברה ושמירה
רפואה
תיאום תורים חכם
תשלומים בעד שירותי רפואה
במשולב עם iCarbonX בעלי טכנולוגית סריקה- פיתוח תרופות מרשם
מעקב אחר התקדמות מחלת פרקינסון מתוך צפייה במטופלים (חוסך ביקורים בבתי חולים)
סיוע לניתוח סריקות MRI ולהצעת טיפול מתאים (מעל 700 מחלות).
טבלת חברות ופעילויות
מגזר: מסחר, צרכנות ומזון
טכנולוגיית AI | נתונים | צורך/פתרון | חברה |
(machine learning) RFIQ |
|
מכירת פריטי יוקרה והתאמת מוכרנים | Burberry |
visual computing NLP DEEP LEARNING |
| פיתוח/ מכירת משקאות במכונות העצמיות ובפרסומות מותאמת למקום/זמן | Coca-Cola |
NLP | שיפור איכות הפיצות המיוצרות. עוזר וירטואלי בשירות. משלוחים ברכב אוטונומי | שיפור איכות הפיצות המיוצרות. עוזר וירטואלי בשירות. משלוחים ברכב אוטונומי | Domino’s |
machine learning |
| הבנת צרכי הלקוחות והצעות מותאמות למצבם (למשל- תכניות הריון) | Kimberly-Clark |
(machine learning) רובוטים | נתוני רכישות ורוכשים דרך הקיוסקים | שיפור שירות. הגדלת מכירות. התאמת תפריטים למלאי, למזג האוויר ועוד. חיזוי העדפות אישיות. | McDonalds |
NLP רובוטיקה | סנסורים במכשירים | מוצרים חכמים לבית, למקום העבודה ולארגונים תעשייתיים. עוזר וירטואלי | Samsung |
(machine learning) רובוטים |
| שיפור ניהול מלאים להבטחת הטעמים הרצויים בכל סניף. הגדלת מכירות- המלצות אישיות. משלוחים ברכב אוטונומי. | Starbucks |
machine learning |
| משלוח הצעות לרכישות אופנה לאנשים, לפי חיזוי העדפותיהם. הבנת מידות לפי תמונה. פיתוח בגדים שיימכרו. התאמת סטייליסטים ללקוחות. | Stitch Fix |
NLP visual computing |
| גיוס עובדים- מבחנים ממוכנים, ניתוח ראיונות וידאו, ניתוח הבעות | Unilever |
רובוטיקה (דומה בדרך היישום לרכבים אוטונומיים) |
| מילוי שוטף ב LIVE של מדפים בהתאם לצריכה | Walmart |
מגזר:מדיה, בידור ותקשורת
טכנולוגיית AI | נתונים | צורך/פתרון | חברה |
machine learning visual computing רובוטיקה RFQID | מצלמות:
| קיצור תורים ללקוחות. תשלומים דרך צמידים שעונדים | Walt Disney |
NLP Deep Learning | תכנים ברשת | צמצום בריונות רשת | |
(NLP) machine learning | תכנים ברשת | קישור עובדים למשרות ולקורסים מומלצים. תכנון דרך עבודת האתר | |
Deep Learning (Audio Analysis) (Video Analysis) | הרגלי צפייה קיימים מנותחים להרבה גורמים לחיזוי העדפות | התאמה אישית לצופים במה כדאי לצפות. שיפור זרימת הנתונים ברשת | Netflix |
NLP |
| כתיבת ידיעות מקומיות באופן ממוכן על סמך ידע הנאסף ע"י עיתונאים | Press Association |
machine learning Audio Analysis NLP | הרגלי שימוש קיימים מאגר שירים | מוזיקה בהתאמה אישית | Spotify |
visual computing machine learning |
| איתור יישובים בדרום אמריקה שנכון ואפשר לחבר אותם לרשת התקשורת. אחזקה מונעת לרשתות. | Telefonica |
machine learning (NLP) | פעילות ברשת תכנים ברשת | צמצום FAKE NEWS ו SPAM שמקורו ב BOT-ים | |
machine learning |
| שיפור איכות שירות תוך התחשבות בגורמים חיצוניים (מזג אוויר) ופנימיות (רמות ואופי שימוש) CHATBOT לשירות עצמי | Verizon |
machine learning |
| שיפור ביצועי Video Streaming והגברת רמות הצפייה | Viacom |
מגזר: שירות, פיננסי, ובריאות
טכנולוגית AI | נתונים | צורך/פתרון | חברה |
machine learning supervised & unsupervised |
| זיהוי הונאות בשימוש בכרטיסים. עוזר אישי וירטואלי לנוסעים. | American Express |
NLP |
| תמיכה בהחלטות רפואיות. המלצות למחקר מדעי רפואי. | Elsevier |
טכנולוגיות סריקה מתקדמות machine learning deep learning visual computing |
| איתור זיופי מוצרים ברשת (חברה נותנת שירות) | Entrupy |
machine learning (NLP) | מסמכי בקשות | פישוט, קיצור ואולי הוזלה של תהליכי אישור משכנתאות | Experian |
machine learning (NLP) | נתוני לקוחות קיימים:
| הגדלת מכירות דרך איתור מדויק של לידים, באמצעות סגמנטציה ששירותי פייסבוק | Harley Davidson |
machine learning (NLP) |
| הוזלת עלות הזמנת כרטיסי טיסה, ע"י לימוד התזמון הנכון להזמנת מבצעים, ובחירת יעדים ותארכים מדויקים והמלצה עליהם ללקוחות | Hopper |
deep learning visual computing |
| זיהוי מוקדם של סרטן ושבץ | Infervision |
machine learning supervised & unsupervised |
| צמצום תביעות שווא לביטול חיוב על רכישות ע"י זיהוי מדויק אם חיוב הוא חוקי | Mastercard |
machine learning (NLP) | נתוני לקוחות:
| סיוע לארגונים המשתמשים במוצרים להבין טוב יותר את מאפייני לקוחותיהם. שירות טלפוני. (חברה נותנת שירות CRM) | Salesforce |
machine learning |
| כלל פעילויות החברה החל ממכירות ועד חוויית שירות דרך זירוז הגעת רכב ההסעה או משלוחי אוכל. חיזוי אם לקוחות שיכורים ומניעת נהגים שאינם מעוניינים מלהגיע. חיזוי סיכויי תשלום. | Uber |
מגזר: תעשיה כבדה, רכב, חלל, תעשיה 4.0
טכנולוגית AI | נתונים | צורך/פתרון | חברה |
Cognitive computing machine learning visual computing | נתוני נהיגה:
| רכבים אוטונומיים. התאמת נהיגה לנוסע | BMW |
Machine learning Predictive analytics | סנסורים בתחנות | תחנות ייצור חשמל חכמות- חישוב פרמטרים לאופטימום תפעול וזיהוי בעיות היכולות ליצור מצבי אי-יעילות. ניהול הרכש. | GE |
Machine learning רובוטיקה visual computing |
| הקטנת זיהומי הדברה- ע"י המלצה לשימוש ממוקד בחומרים. המלצה לחקלאים היכן כדאי לזרוע. | John Deere |
(Machine learning) (Predictive analytics) | נתוני אנרגיה הנאספים מהמתקנים והציודים השונים | שיפור וייעול כלל שרשרת האספקה באנרגיה- דוגמת איזון עומסי חשמל | KONE |
(Machine learning) visual computing |
| מערך רכבות חכם:
| Siemens |
Machine learning |
| רכבים אוטונומיים. עוזרת וירטואלית לתקשור עם הנהג | Tesla |
Machine learning Deep Learning Predictive analytics |
| נהיגה עם מרכיבים אוטונומיים לשמירת הבטיחות | Volvo |
סיכום
מטרת הספר הייתה לתת סקירה על יכולות AI תוך השראה לפעילויות של כל אחד בארגונו ובהתפתחות הקריירה שלו. עיקר ההמלצות לקוראים בארגונים:
פתחו מודעות לבינה מלאכותית
פתחו יכולות (בתוך הארגון, לא רק עם יועצים)
דאגו לנתונים מתאימים
עדכנו את הבסיס הטכנולוגי (עבודה בענן, ציוד חכם ועוד); התאימו את המחשוב
השתמשו בבינה מלאכותית באופן אתי
דאגו להיפטר מהטיות מובנות (BIASES)
הכינו את עצמכם וקדמו שינוי מבנה התפקיד שלכם, כך שחלק יוכל לעבור מיכון
שיקלו להיכנס למקצועות החדשים דוגמת מהנדסי למידת מכונה, מהנדסי שפה טבעית ועוד. העתיד כבר כאן.
רוצה ללמוד עוד על בינה מלאכותית?
הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:
Comments