מזל טוב , הבלתי יאומן קרה.
כן , כן , את או אתה העומדים לקרוא שורות אלו , סוף סוף זכיתם להכרה בינלאומית ,
המגזין המפורסם Time בחר בכם בשנה הקודמת לאנשי השנה שלו , לא עוד פוליטיקאי סוג ג' גורף את הפרס הגדול, אלא סוף סוף בחירה איכותית אמיתית ולא דמגוגית .
מה יש להגיד – עשית זאת Big time .
לא מאמינים שזה אתם – הנה ההוכחה בדמות תמונת השער של המגזין.
ואם תביטו טוב בתמונת השער תוכלו להבחין , כי הזוכה המאושר מגיח אלינו מתוך מסך מחשב ובכיתוב למטה מופיע המשפט הבא : ״You control the information age , welcome to your world".
לכולנו ברור כשמש שאכן אנו נמצאים ב Information age ,
אבל איך לכל הרוחות אכן מצליחים לשלוט ב Information Age ?
המאמר הבא עוסק בתחום הנמצא בעלייה מטאורית מעבר לים , תחום ה Enterprise social software , וכרגיל תחומים צומחים בארה"ב מוצאים את מקומם בישראל במהירות רבה.
כמה מילים על Collaboration
נכון לסוף שנת 2007 ישנם יותר מ 1.3 מיליארד אנשים המשתמשים באינטרנט , והמושג Collaboration הפך לתעשייה המגלגלת מיליונים.
הנה מספר דוגמאות המבוססות על תוצאות אמת שביצעה Alexa :
בעבר היינו מחפשים חומר באנציקלופדיות כיום ויקיפדיה הפך למקום הפופולארי ביותר לאיתור מושגים.
בעבר היינו צורכים מוזיקה ב MTV כיום you tube הינו המקום הפופולארי ביותר.
גם צריכת החדשות עברה מהפך , בעבר CNN היה המקום העיקרי בו צורכים חדשות וכיום Blogger.com הינו במקום הראשון.
המסקנה היא ברורה סביבת הקהילות השיתופיות ( Collaborative communities ) מנצחות בגדול את התפישה הישנה והמסורתית.
וDel.icio.us - זה לא רק סוג של תפוח
הבנו שאנו חיים בעידן של התפוצצות מידע ושיתוף מידע הפך לקלף מנצח . אבל היכן אנשים משתפים מידע ?
וdel.icio.us הוא בהחלט מקום טוב להתחיל בו ולהבין דבר מה על שיתוף מידע.
מילות המפתח של del.icio.us הן bookmarks & tagging או בעברית סימניות ותגיות.
האינטרנט הפך מזמן לסביבה העיקרית התורמת ידע לביצוע עבודתנו , כמות החומר הנמצא שם הוא פשוט בלתי נתפס , וכל חיפוש בגוגל מחזיר לנו מיליוני תוצאות.
כיום כאשר אני רואה חומר מעניין שיש סיכוי שארצה לחזור אליו , אני שומר אותו למועדפים שלי ( add to favorites ) , המהדרין שבינינו גם דואגים להקליד שם הגיוני או הערות.
וכך אני סמוך ובטוח שאוכל לחזור למידע זה בקלות ובמהירות ללא צורך לחפש אותו שוב ושוב.
העיקרון של del.icio.us הוא פשוט , במידה וראיתי חומר שאני חושב שעשוי לעניין אותי וגם אחרים ולי יש עניין לשתף בו אחרים , אני לוחץ על כפתור ה Bookmark ומתייג את החומר כאוות נפשי.
וכך המלצה של מישהו הופכת לנחלת הכלל , בבחינת אם פלוני חושב שזה מעניין , יש סיכוי סביר שגם אני אמצא חומר זה כמועיל.
היתרון כאן הוא עצום , במקום לנבור באינסוף מסמכים העולים בחיפוש רגיל בגוגל , סביבת ה del.icio.us מקצרת לי את תהליך החיפוש מכיוון שאני מחפש בסביבת המומלצים והמועדפים של אחרים.
ואם חושבים על זה לרגע , גם בחיינו הפרטיים אנו נסמכים או מתעניינים בהמלצות של אחרים , בין אם זה המלצות על סרטים , מלונות בארץ או בחו"ל , מסעדות , מכוניות ועוד , אז זה מאד טריוויאלי שנוכל להסתמך גם על מקורות ידע מומלצים של אחרים.
ובהזדמנות זו אני מזמין את קוראי מאמר זה להצטרף לקבוצת ה del.icio.us fans שנפתחה ב Linkedin , קבוצה שאט אט אוספת סביבה חברים ממקומות שונים על פני הגלובוס.
רשתות חברתיות
ואם כבר ב Linkedin עסקינן , אז הרי מי שאינו מכיר את Linked in שהיא רשת חברתית מקצועית מצויינת , הרי לבטח מכיר את פייסבוק .
כפי שציינתי לעיל , העולם השתנה ולא רק הפך לשיתופי יותר אלא ממבנה היררכי עברנו למבנה רשתי (Network ) .
בניגוד ל del.icio.us בו הדגש הינו על הנושא (What) , ברשת החברתית הדגש הוא על האדם (Who)
ברשת החברתית הפרופיל שלי על שלל כישוריי ונסיוני מוצג לראוה , כמו כן , יש לי את החברים שלי ברשת ו / או הקבוצות / קהילות שאליהן אני משתייך.
אני למד מפעולות שאנשים שאני סומך עליהם (החברים שלי ) מבצעים , לדוגמא , אם ראיתי שחבר שלי הצטרף לקבוצת עניין מסויימת , אזי יש סבירות גבוהה שגם אני ארצה להצטרף לקבוצה זו.
אפקט העדר פועל כאן ברוב תפארתו. אולם הכיוון החיובי.
אנו רוצים להיות שייכים , אנו רוצים שאחרים יראו אותנו , אנו רוצים שאחרים ידעו שיש לנו מה להגיד ומה לתרום.
עולם הרשתות החברתיות הפך את כולנו לנגישים יותר ומאפשר לנו לאתר מידע והזדמנויות מצד אחד ומצד שני להציג את מרכולתנו .
עולם ה Enterprise social software
אני מניח כי רוב קוראי שורות אלו רואים את המונח Enterprise social software בפעם הראשונה , אולם כפי שהוזכר בפתיח , תחום זה נמצא בעלייה מתמדת וחברות המחקר כדוגמת גרטנר לא רק שאינן מתעלמות מתחום זה אלא מסקרות אותו ומסווגות אותו תחת השם המבטיח High performance workplace
תחום ה Enterprise social software מכניס את כל האלמנטים שהוזכרו לעיל אל תוככי הארגון.
זהו שילוב בין הנושא לאדם , בין ה What ל – Who .
זהו מעין del.icio.us ארגוני מצד אחד ואלמנטים של רשת חברתית מצד שני.
ה Enterprise social software מציג את ה Collaboration במלוא הדרו , ככל שאנו תורמים יותר ידע לארגון , נוכל להנות מהידע שנצבר עשרת מונים (מכפלות אפקט העדר )
התוצאה הינה יצירת Collective intelligence ארגוני המשרת את מטרות החברה.
העובדים השונים משתפים חומר רלוונטי באמצעות Bookmarks & tagging , ועובדים המחפשים חומר מוצאים לא רק את התוכן המומלץ אלא גם את העובדים הרלוונטים לנושא שחיפשו.
וכל זה מחובר לחיפוש החיצוני ( כדוגמת גוגל ) ו / או לחיפוש הפנימי (לדוגמא : אינטגרציה ל Sharepoint )
כלומר ביצעתי חיפוש בגוגל על נושא מסויים ויחד עם מיליוני התוצאות החיצוניות לארגון אני מקבל סרגל תוצאות מתוך הארגון שלי המכיל תגיות רלוונטיות לביטוי שחיפשתי , עובדים רלוונטים לביטוי שחיפשתי ואת החומר שנאסף בארגון ע"י עובדים אחרים הרלוונטי לביטוי שחיפשתי.
הארגון הופך להיות פרודוקטיבי יותר , לא רק שהוא יכול לחסוך בעלויות בתהליכים השונים , אלא שימוש ב Enterprise social software מביא גם לעלייה בשורה העליונה – שורת ההכנסות.
הדוגמאות לצרכים ולשימושים העסקיים הינם רבים ומגוונים ובאים לידי ביטוי בפונקציות השונות בארגון כגון , מכירות , שיווק , מחקר ופיתוח , מערכות המידע ועוד.
מהו הצורך העסקי או השימושים העסקיים ?
סמנכ"ל המכירות
הצורך העסקי התמידי של סמנכ"ל המכירות הינו לשפר את פרודוקטיביות אנשי המכירות שלו , פתיחת דלת אצל לקוח פוטנציאלי עדיפה תמיד על פני שיחת טלפון קרה ( Cold call ) , ניצול קשרים לדליית מידע חיוני עדיף תמיד על פני גישוש באפילה .
איסוף דינמי של מידע על המתחרים , בין אם הצלחות שלהם בעבר שפורסמו בערוצי המדיה השונים ובין סקירה פומבית של אנליסטים מהווים תמיד קרקע פורייה לביצוע עסקאות חדשות.
המצב הקיים
ככלל אצבע המצב בכי רע ,
אנשי המכירות עובדים כל אחד לעצמו כמעט ללא שיתוף מידע, על כן הם מבזבזים זמן יקר בנסיון להכנס ללקוחות חדשים , מערכות ה CRM שלהם אינן מראות להם כיצד יוכלו לקצר את הדרך ללקוח . חומר על מתחרים שנמצא ב WEB כמו חול בים אינו מתועד , במקרה הטוב נשלח לינק במייל לתפוצת כולם , חלקם פותחים אותו חלקם כלל לא וחומר זה נשכח ולא מאוחזר לעולם.
מערכות ה Enterprise social software נותנות מענה איכותי לפער בין הצורך העסקי של סמנכ"ל המכירות וסביבת העבודה הקיימת שלו כיום.
מערכות ה Enterprise social software מאפשרות לתעד בצורה פשוטה את החומר הקיים ב WEB , לאחזר אותו בצורה פשוטה ולקשור אותו עם האנשים הרלוונטים בארגון.
וכך אנשי המכירות בדוגמא למעלה יכולים לחפש בגוגל אחר שמו של הלקוח שאותו מנסים להשיג , ולמצוא חומר רלוונטי שכבר תועד בארגון ע"י עמיתים שלהם ויתרה מזו לקבל רשימה של אנשים מתוך הארגון שלהם הקשורים ללקוח אליו הם מנסים להיכנס.
ובצורה זו משיגים עלייה דרמטית בביצועים של צוותי המכירות.
המנכ"ל
הצורך העסקי של המנכ"ל הוא חיפוש ואיתור אחר מנועי הצמיחה הבאים של הארגון שלו בד בבד עם ניווט הספינה קדימה.
ישנם מנכ"לים שבאופיים מחפשים לרתום את העובדים שלהם עד האחרון שבהם לחברה , כאלו ששימור עובדים היא לא ברירת מחדל אלא תפישת עולם , יתרה מזו מושגים כמו Talent management נמצאים תמיד על שולחנם.
ממחקר שעשו ב IBM לפני כשנתיים , עלה כי רוב המנכ"לים צופים כי מנוע הצמיחה הבא שלהם יגיע בקלות מחוץ לחברה ( עובד שקרא משהו , מתחרה שפרסם PR וכו' ) ולאו דווקא מתוצרי ה R&D .
המצב הקיים ברוב הארגונים נראה בערך כך :
מדי פעם נקראים לישיבת "סיעור מוחות" ומקווים לצאת ממנה עם תוצרים , בארגונים מסויימים ישנה גם תיבת דואר הידועה כ תיבת ההצעות למנכ"ל.
מערכות ה Enterprise social software מהוות קרקע פורייה לאיתור מנוע הצמיחה הבא , זוהי פלטופרמה של 7X24 לטובת "סיעור מוחות" וזריקת רעיונות , בניגוד לישיבה מצומצמת של אנשים, פלטפורמה זו מגיעה עד אחרון העובדים הארגון .
כך מרוויחים גם את הידע של כלל העובדים , גם תחושת שייכות חזקה לארגון , וגם מגדילים את הסיכוי למציאת הרעיון הגדול הבא של הארגון.
כפי שאמרתי ,שימושים ותועלות ניתן למצוא גם בשיווק , במחקר והפיתוח , משאבי האנוש ומערכות המידע , אך לא ארחיב עליהם מפאת קוצר היריעה.
הכותב הינו מנכ"ל Shalev solutions נציגת Connectbeam בישראל.
Comments