" לפעמים זה נדמה לי שהאושר הולך ברחוב המקביל וצריך ללכת ולקחת אותו ולפעמים זה נדמה לי שהאושר גר בבית ממול וצריך לעבור ולגור איתו..... וכשהלכתי ועברתי לרחוב המקביל ואל הבית ממול וקמתי ביום אחר בבית זר אז ראיתי גם שם שהאושר מוביל אל מה שממול אל המקום שבו אני הייתי כבר.... לא ברחוב אחר ולא בבית זר לא ביום אחר ולא בלב נסתר האושר בתוכי הוא גר "
עוזי חיטמן
כן, כן אין מי שהמרדף אחר האושר לא מעסיק אותו בחיי היום יום.
מסתבר שאין זה לחינם, מחקרים הוכיחו כי אנשים המרגישים מאושרים לרוב יהיו:
אסירי תודה, בעלי שליטה עצמית, חייכנים ומשרים אווירה חיובית לעשייה, נאמנים יותר למטרותיהם ומסופקים יותר.
בחיינו מרכיב העבודה הינו חלק משמעותי ולעיתים אף נחשב כ"בית השני" שלנו . ניתן לומר כי האושר חשוב לנו במקום העבודה ולא רק בחיי הפנאי שלנו. לפיכך, בהסתכלות ארגונית עסקית יש לנקודה זו משמעות רבה בחיי העובד בארגון.
עד כה תפיסת האושר המקובלת בארגונים התייחסה למספר נקודות :
אך על אף שהטבות חומריות מאוד מקובלות בארגונים ניתן לראות כי אושר הנובע מהטבות חומריות הינו זמני בלבד ולא נשאר לאורך זמן.
אז מהו אושר ארגוני ? וכיצד הוא קשור למקצועיות ?
נעים להכיר, 3 מעגלי האושר: משמעות , הנאה ולהט , מחוברות
משמעות =הרצון להיות חלק ממשהו גדול, להשתייך ולתרום למוסד שיש לו מטרה הנאה ולהט= חווית חיוביות, שביעות רצון מחוברות = (engagement) היכרות האדם בחזקותיו ובכישוריו הייחודיים
בעזרת 3 מעגלי האושר ניתן לייצר עובד מקצוען לאורך זמן המקבל מעבר להטבות חומריות (אשר מהוות בסיס חשוב והכרחי) סיפוק, אתגר והנאה ממקום העבודה וכן מחוברות רגשית היוצרת קשר ערכי משמעותי עבור העובד והארגון ובכך להשפיע על רמת המקצועיות והמומחיות של העובד. שכן עובד מחויב, לויאלי, לומד ולרוב גם מומחה בידע שלו .
אם לפני 2 עשורים מקום העבודה ניתפס בעיקר כמקור פרנסה, כיום אנו שואפים להגיע למימוש עצמי = אושר .
אז מהם הכלים שלנו לייצר אושר ארגוני ?
חיבור למהות הארגון - חברו את העובדים למטרות, החזון והאג'נדה העסקית ניהולית
עידוד המקום האישי של העובד לתרומה לעשיית הארגון- כל אחד יכול לתרום בתחומו, כל אדם טוב בתחום אחר- דעו לזהות את הכישרון של העובד ולנתב אותו למקום שיכול לסייע לארגון
יוזמות וחדשנות- אפשרו לעובדים ליזום וליצור (גם בהובלת שינויים), כוח ההשפעה שיש לעובדים יכול להניע במהירות שינויים גדולים ומהותיים שעשויים היו לעורר התנגדות במידה והיו "מונחתים" מהנהלה.
זהות ארגונית חברתית- עודדו את הקהילתיות ויצירת שייכות, תחושת "הביחד " הינה משמעותית עבור כולנו, כאשר הקהילה היא תומכת ומובילה היא יכולה להוות קרש קפיצה משמעותי ברמת המקצוענות של העובדים.
פעילות חווייתית ומשחוק - הנאה היא המפתח להעברת מסרים משמעותיים שיגיעו לליבם של העובדים, השתמשו בכלי ללא פחד.
זכרו את לולאת הקשר שלנו :
וכמובן את מילות השיר של עוזי חיטמן האגדי :
"לא ברחוב אחר ולא בבית זר לא ביום אחר ולא בלב נסתר האושר בתוכי הוא גר" וכך גם בארגונים שלנו....
מקורות :
Comments