הספר More Fearless Change: Strategies for Making Your Ideas Happen של Mary Lynn Manns ו- Linda Rising הינו ספר שפורסם ב- 2015 . הספר דן בטקטיקות לניהול שינויים והינו ספר המשך לספר בשם דומה שנכתב בעבר.
אם לא קראתם את הספר הראשון- לא נורא; ספר זה מחליף, מעדכן ומרחיב אותו. הוא כולל כ- 60 פרקטיקות (Best Practices) היכולים להוות יחד ארגז כלים שיסייע לנהל כל שינוי טוב יותר- להצלחה.
המחברות מכנות פרקטיקות אלו ״דפוסים״.
להלן ההמלצות מאורגנות לפי מרכיבים מרכזיים התורמים להצלחת השינוי:
אסטרטגיה ותכנון
תקשור הרעיון
שותפים
מתנגדים
להלן פירוט הפרקטיקות. באופן טבעי חלקן ניתנות לקישור ליותר מרכיב אחד, והחיבור להלן הוא של זה המצטייר כמרכזי. למרות שיש קצת חזרתיות בין חלק מהטיפים, לכל טיפ דגש משלו. קריאת הספר מומלצת; כל מי שעוסק בשינויים יוכל ללמוד מפה כמה רעיונות איך לשפר את דרכי פעילותו. ובינינו- מי לא עוסק בשינויים? ... כולנו שם.
אסטרטגיה ותכנון
להכיר את עצמך - Know Yourself
הובלת שינוי אינה מהלך קל, תמיד תיקח יותר זמן משתכננו, וייתקל ביותר אתגרים משצפינו. הוא מחייב על כן כוחות פנימיים. הכרת העצמי תסייע לנו להבין אם יש לנו את התשוקה, הכישורים והיכולות והנדרשים להוביל מסע זה, והאם על כן אנחנו מסוגלים להיכנס למהלך מלכתחילה. הכרת העצמי תעזור לתכנן את השינוי, בדרך שנוכל אנחנו להוביל אותה טוב יותר. והכרת העצמי תסייע בכל שלב להבין מה חלקנו בכל קושי, ואיך אנחנו יכולים להשתנות ולהשתפר.
הכרת העצמי אומנם נכון ליישם לפני שמתחילים, אך שווה לחזור על השאלה גם תוך כדי המסע עצמו.
אגב- כדי לענות על השאלה באופן מעמיק- יעזור גם לבחון את האמונות והערכים המניעים אותנו.
חלק מהגדרת התפקיד - Dedicated Champion
כדי להגביר אפקטיביות, נסו לשלב את ההכרה באחריות להובלת הרעיון והשינוי, כחלק מהגדרת התפקיד הרשמית שלכם.
גם יגרום ליותר אנשים להקשיב כי זה חלק ממשהו רשמי, וגם ייעשה עם פחות התנדבות ואולי יותר משאבי זמן.
לדמיין ש - Imagine That
ללא תמונה בהירה של העתיד, נתקשה להוביל לשם. שילוב סיפור שמתחיל ב ״דמיינו שיכולתם להשיג...״ הוא לעיתים כלי אפקטיבי יותר מאשר תיאור רשימת התכונות של רעיון שמובילים.
שילוב תרגיל של ״מה אם?״ כדי שאנשים ידמיינו את האפקט של יישום, כחלק מהצגה ראשונית של הרעיון, יכול לסייע להם להבין כיצד הרעיון משתלב בסביבת העבודה שלהם.
חזון מתפתח - Evolving Vision
יותר קל להתחיל בקטן, עם מטרות מוגבלות, ועם ההצלחה, לפתח את המטרות ואיתן גם לאפשר לחזון עצמו להתפתח ולגדול. יצמצם את האכזבות והמטרות שאינן מציאותיות או ברות השגה.
במימוש התוכנית, כדאי להקצות זמן מעת לעצירה וחשיבה מעודכנת על החזון עצמו.
לפעול דרך תוכנית עבודה קונקרטית - Concrete Action Plan
תוכנית עבודה קונקרטית היא כזו שבה ברור לכל סעיף ה-איפה, מתי ואיך. תוכנית עבודה שכזו היא אפקטיבית להשגת מטרה מוגדרת.
כדאי להצהיר במדויק מה הצעד הבא בו נוקטים כדי לקדם את השינוי, ולו בצעד קטן
המלצה זו חשובה, כי מצמצמת תסכול ונטישה בעקבות מטרות ותוכניות גדולות שלא התממשו, ותוך שכך- תורמת לתיאום ציפיות אל מול הצוות.
הערה: הלך רוח בו כל מיני תוכנית עבודה כזו היא ניסוי שבו בודקים אם עובד ולפי זה מחליטים איך להתקדם, יאפשר טיפוח סביבה חיובית של למידה.
הסתמכות על האחר - Piggyback
כדאי להסתמך על פרקטיקות שנלמדו בארגון באופן חיובי משינויים וייזום רעיונות קודמים.
חפשו גם אירועים גדולים שמקדמים פרוייקטים אחרים וחפשו שם הזדמנות להזכיר את הרעיון שלכם, ואם ניתן להציג את הרעיון שלכם כתוספת לרעיון גדול אחר שיש לגביו הסכמה חיובית- ממש כדאי; גם לטובת השכנוע של העובדים, וגם אולי להסתמכות חלקית על משאבים שקיימים עבורו.
התנסות - Test the Waters
תכננו במידה. לא הכול ניתן לדעת מראש; גם לא איזו פרקטיקה תתאים בדיוק בכל מצב. לעיתים פשוט צריך לקפוץ למים, לנסות מספר אפשרויות, ולהחליט בזמן אמת.
להתקדם בצעדים קטנטנים - Baby Steps
לא ניתן להעביר את כולם בבת אחת לדרך העבודה הרצויה. ניסיון לביצוע צעדי ענק, סופה, על פי רוב, כישלון. צעדים קטנטנים מאפשרים התקדמות הנותנת מענה בזמן אמת לבעיות שבדרך. צעדים קטנטנים מקלים על הדיפרנציאציה בין משתמשים שמתקדמים בקצב שונה.
השתמשו בגישה מדורגת (אינקרמנטלית) ליישום, המכוונת לחזון ארוך הטווח.
התמקדו בבעיות משמעותיות ביותר בכל רגע, זהו מה ניתן לעשות מהר, וישמו.
עודדו אנשים להתנסות ״בקטן״ ברעיון; ניסויים קטנים יכולים להיות מפתח להצלחה גדולה.
ניצחונות קטנים ומהירים - Low Hanging Fruit
עיסוק במערכות מורכבות היא ברירת המחדל. מיקוד במטרות קטנות קלות להשגה היא דרך אפקטיבית לייצר אימפקט ולדחוף את הסביבה קדימה בכיוון הרצוי. חפשו הזדמנויות שוב ושוב לניצחונות קטנים ומהירים. לאחר יישום, פרסמו ברבים.
הערה אזהרה: אופטימיות מזויפת כאשר המצב רע, או אנחנו לא מתכוונים לכך- יחזרו כבומרנג.
מוכוונות עשייה - Just Do it
לעולם לא נהיה מוכנים ובנוחות מספקת דייה. אל תחכו לכל המידע; צאו לשטח ולעשייה, אספו אותו תוך כדי, והתאימו את המענים למה שלמדתם.
ודאו, שלמרות חוסר הידע, אתם מצליחים להנכיח גישה ורושם חיוביים
המשכיות - Sustained Momentum
תכננו והיערכו מראש לפעילות מתמשכת המשמרת את המומנטום לאורך זמן. בצעו צעד קטן כל יום, גם אם הוא בלתי נראה; כל צעד מקרב להצלחה. והאמת- לעיתים אין כלל קו סיום.
עצירות ביניים ללימוד - Time for Reflection
תכננו מראש גם זמנים לעצירה בתדירות קבועה, כדי לבחון מה מצליח ומה כדאי לעשות אחרת. אל תתרגשו מהטעויות- הן בעלות ערך ללמידה.
שקלו אם להיעזר ביועץ חיצוני כדי לקבל תמונה אובייקטיבית.
תקשור הרעיון
מטיף - Evangelist
בהצגת רעיון חדש, תנו לתשוקה שלכם לרעיון להוביל אתכם. הביעו תשוקה זו ושתפו בהתלהבות שלכם כאשר אתם מדברים על הרעיון. המטרה שלכם היא לזכות באמון האנשים, ולכן חשוב בלי קשר לשאלה אם משתכנעים מעצם הרעיון- האם מאמינים בך ונותנים בך אמון.
זהירות:
היו ריאליים ואל תגזימו.
יש אנשים הנתפסים כיזמים המתלהבים מכול רעיון חדש; אם אתם כאלו- היעזרו באחרים (חלוצי יישום) כאשר אתם מספרים על הרעיון.
חיבור רגשי - Emotional Connection
חיבור רגשי הוא כלי לבניית אמון, לשכנוע באמונת הדרך, לנטיעת ביטחון ולהיטות בהקשר לשינוי הרצוי.
כדאי להתחבר עם התחושות של האנשים עימם מדברים, ולא רק לנסות לשכנע אותם בכלים לוגיים. הקשבה לאנשים והתייחסות לתחושותיהם לגבי הרעיון. בהתחברות לאנשים כדאי מחד להיות קשובים לפחדים, כעסים וחששות, ומאידך לנסות לחבר את הרעיון לנושאים לגביהם יש להם תשוקה.
הדגשת החיובי - Accenture the Positive
גישה חיובית והדגשת החיוביות היא כלי לטעת תקווה, שתאפשר לאנשים להתמודד טוב יותר עם פחד מהשינוי, ולקבל כוחות להתמודד אתו ואולי אפילו לסייע במימושו.
גישה חיובית יכולה להיות גם חיוך חם, או הפגנת נחמדות אוטנטית גם כאשר הסביבה מתנגדת.
מידע בכמות מספקת, אך לא יותר - Just Enough
כאשר אתם מציגים את הרעיון החדש, התמקדו בהתחלה בתפיסה ובתיאור כללי. מידע מפורט יותר ניתן יהיה לתקשר בהמשך, עם התקדמות המוכנות. היזהרו מהצפת מידע!
זהות קבוצתית - Group Identity
מתגו את מהלך השינוי עם זהות כדי לעזור לאנשים להיות מודעים למהלך ולמטרותיו.
כלים למימוש: שם למיזם; פגישות קבועות; דף אתר; מייל ייעודי.
תיקוף חיצוני - External Validation
לפני שאנשים משתכנעים ברעיון חדש, הם רוצים להרגיש ביטחון בכדאיות ההשקעה. כדי להגביר את האמון ברעיון החדש, כדאי להביא מידע תומך מחוץ לארגון.
מקורות מידע חיצוניים שניתן להציג כוללים ספרים, מאמרים, תכני אינטרנט וסיפורי הצלחה.
למרות שתמיד פרקטיקה זו יכולה להיות בעלת ערך בכל שלב, היא חשובה במיוחד בשלבים הראשונים, שכן אז חסר מידע פנימי תומך.
זהירות: אל תגזימו ואל תפיצו לאנשים מידע רב מידי שיציף אותם.
נאום המעלית - Elevator Pitch
כדאי שנהיה מוכנים עם נאום מעלית- כמה משפטים דרכם ניתן להסביר, בכל מקום והקשר, את הרעיון שאותו מבקשים להוביל, בדרך קצרה ותמציתית. שימו לב: מעט מילים, מסר שמועבר בדרך שיחתית ומשפט פתיחה מושך (אפשר לפתוח בשאלה).
כללו בנאום המעלית הקצר 1) את הרעיון 2) את הבעיה שהוא מנסה לפתור 3) איך ייראה היום שאחרי.
כשמדברים עם אנשים, יש לתת להם זמן להגיב ולשאול שאלות.
בכל מקרה כדאי שתוכן נאום המעלית יהיה זמין לכולם במקום קבוע, למשל באתר.
אספה כללית - Town Hall Meeting
אם וכאשר מרגישים מוכנים לשתף את המידע עם קבוצה גדולה, כדאי לקיים אסיפה כללית בה מעדכנים את כולם בבת אחת. הנימוק- יעילות לעדכון התקדמות, איסוף רעיונות ומשובים, חיזוק תמיכה ובקשת עזרה.
ואחרי האספה ... מצאו דרך להמשיך את השיח ולעדכן את כולם בהמשך ההתפתחויות.
שקית אוכל חומה - Brown Bag
נצלו את הפסקת הצהרים כזמן לפגישה נינוחה עם אנשים ושיתוף מידע לגבי הרעיון החדש, בפורמט שפחות רשמי. פעמים רבות, דווקא בהפסקת הצהרים אנשים פחות לחוצים, וגם נוטים להסכים להיפגש שכן זה לא על זמן העבודה הרגיל שתמיד עמוס.
חפשו הזדמנויות נוספות לפגישות לא רשמיות- ארוחת בוקר לפני העבודה; כוס קפה אחר הצהרים וכדומה.
שימו לב, שיש אנשים שמגיבים בדיוק הפוך... הפסקת הצהרים היא זמן מקודש שאין להפריע בו.
אוכל תמיד - Do Food
הפכו מפגשים רגילים למיוחדים על ידי הזמנת כיבוד, אפילו כאשר מדובר במספר קטן של אנשים. אנשים נוטים לחוש יותר התקשרות כאשר משתפים אוכל.
דגשים:
לפני שמממשים פרקטיקה זו, ודאו שאתם מבינים את תפקידו של האוכל בתרבות הארגונית ובתרבות בכלל של האנשים עימם אתם נפגשים.
אל תגזימו.
אורח כבוד - Royal Audience
כאשר אתם מביאים אורח כבוד לאירועים, דאגו לזמן לפני או אחרי שההנהלה הבכירה תוכל להיפגש אתו באופן חצי רשמי (למשל, לארוחת צהרים). קבלו כמובן את הסכמתו לפני...
מיקום - Location, Location, Location
כדי למנוע הסחות דעת ויציאות לפגישות ביניים תוך כדי אירועים, השתדלו לקיים אירועים משמעותיים של חצי יום ויותר, מחוץ למתקני הארגון.
כדאי שהמיקום לא יהיה רחוק, ובכל מקרה, תצטרכו להתאמץ כדי שהמפגש יהיה מוצלח ואנשים לא יצטערו על אי הנוחות שביציאה מהמשרד ונסיעה למקום אחר.
קחו בחשבון שעלויות אירוע שכזה גבוהות ואולי אפילו באופן משמעותי.
התאמות - Tailor Made
התאימו את המסר והתקשור לצרכי הארגון. גם אם אנשים יתלהבו מהרעיון בכל מקרה, כדי לעבור משלב ההתלהבות לשלב ההשפעה והאימפקט- נדרש להתאים כל רעיון לצרכים הספציפיים של אותו ארגון.
סיפורים אישיים - Hometown Story
עודדו עובדים לשתף על התנסותם ביישום הרעיון החדש במפגש אינטראקטיבי לא רשמי.
ישנה חשיבות להיבט הסיפורי, לא רשמי של השיתוף, להבטחת אפקטיביות.
נסו להשתמש בפרקטיקה זאת רבות. אנשים רוצים לשמוע על הצלחת השטח, לא רק על זו של הנבחרים.
צעדים הבאים - Next Steps
הקדישו זמן בכל סיום אירוע העוסק ברעיון כדי לשוחח עם המשתתפים לגבי הצעדים הבאים שהם יכולים לנקוט כדי ליישם את הנאמר. אם הרשימה ארוכה- הקפידו לתעדף.
יחסי ציבור מתמשכים - Persistent PR
דאגו שהרעיון שאתם מובילים יהיה מונכח לאורך זמן ובכל הארגון. פרסמו מידע במגוון ערוצים דיגיטליים ודאגו גם לנוכחות פיזית. השתמשו בצבעים שתופסים את העין.
לוח מודעות דיגיטלי - e-Forum
הקימו לוח מודעות דיגיטלי כדי להמשיך לתקשר באופן מתמשך מידע לכל המעוניין.
פרסמו את קיומו של הלוח הדיגיטלי.
דאגו שהתוכן יתעדכן ומעניין.
חפץ מסמל - Token
כדי להבטיח שהרעיון יהיה ״חי״ בזכרונם של אנשים, כדאי לחלק תשורות קטנות, חפצים המסמלים ומזכירים את הרעיון ומזוהים אתו.
דוגמאות לחפצים כאלו כוללים מגנטים, תחתיות, ספלים, עפרונות, דפים ממותגים, או אפילו עותק של מאמר.
מוכנות בכל עת - Plant the Seeds
אתם אף פעם לא יודעים מתי תפגשו מישהו ותהיה לכם הזדמנות למכור את הרעיון שלכם. היו מוכנים תמיד עם חומרים שיווקיים להסבר וחלוקה. דברים מוחשיים (Artifacts) תמיד מושכים את העיניים והלב, ויכולים להוות בסיס לשיחה. ואם אתם בעידן דיגיטלי ללא נייר... דאגו שתהיה תמונה זמינה ודף אתר מזמין זמין בלחיצת כפתור.
שותפים
בקשת עזרה - Ask For Help
היות והצעת רעיון חדש לארגון כרוך בעבודה רבה, כדאי לדאוג לאנשים ומשאבים שיכולים לסייע בידכם.
אל תחשבו שאתם יכולים לקדם הכול לבד; אל תחששו לבקש כי לא נעים לבקש, או לא נעים לשמוע לא.
ובונוס: הוספת אנשים מוסיפה נקודות מבט ומכאן גם סיכויי הצלחה.
רשימת אלו שפונים אליהם - Go-To Person
כדאי להחזיק רשימה של אנשים שמזהים לאורך הדרך שמהווים יזמים וכאלו שאוהבים ליישם רעיונות מוקדם. יהיה ניתן להיעזר בהם בהמשך הדרך הן לחשיבה ופיתוח, והן למימושה.
אל תנסו לעשות הכול לבד. גם אם אתם בעלי התשוקה, לעולם יחסרו לכם כישורים, השפעה, או אפילו זמן, כדי לממש הכול בעצמכם. הפעלת אחרים גם מגדילה את מחויבותם הם לרעיון, כך שהרווח כפול.
בעל חסות - Corporate Angel
תמיכה של מנהלים בדרגים הביצועיים היא מצוינת, אך לא מספיקה.
דאגו להשיג תמיכה של חבר הנהלה בכיר שמתעניין ברעיון שלכם, יוכל לספק הכוונה ולסייע עם משאבים.
בעל חסות מקומי - Local Sponsor
הניסיון מלמד ששינוי מצליח להיטמע באופן מערכתי כאשר מנהלים מקומיים לוקחים אחריות עליו.
אתרו בעלי חסות מקומיים בכל יחידה ופעלו במשתף איתם. קחו בחשבון שייתכן וירצו להטות את השינוי כדי לקדם אג׳נדה שלהם, שאולי אינה תואמת את כוונותיכם.
גורו בצד שלך - Guru on Your Side
גייסו תמיכה של גורו-ים בארגון, שמוערכים הן על ידי מנהלים והן על ידי העובדים. עצם תמיכתם יכול לסייע במהלך השכנוע הארגוני הכולל.
אל תסתפקו ב גורו אחד, אפילו אם מוטת ההשפעה שלו רחבה למדי. זכרו שהוא או היא יכולים לעזוב את הארגון.
סקירה של גורו - Guru Review
אספו קבוצת גורו-ים והגדירו אותם כקבוצת ביקורת שתסקור את הרעיון החדש ותעריך אותו.
הכינו דוח על סמך מה שלמדתם, והשתמשו בו אל מול ההנהלה.
יזם - Innovator
אתרו עובדים בעלי אופי יזמי, האוהבים לאמץ רעיונות חדשים. דברו איתם על היבטי החדשנות של הרעיון ונסו למנף את העזרה שלהם בהצתת עניין בחברה.
שימו לב שיזמים באים והולכים (לא רק מהארגון, אלא גם בהקשר שלכם- כשותפים לרעיון). היעזרו בהם בטווח מידי, ואל תבנו אל מעבר לכך.
המקשרים - Connectors
יש תמיד כאלו שמכירים הרבה אחרים ומעולים בניהול קשרים.
אתרו את המקשרים ובקשו מהם עזרה בהפצת השמועה לגבי החידוש/שינוי לכמה שיותר אנשים בסביבתם.
קחו בחשבון שלפעמים הם יביאו גם כאלו שצרכני זמן ומשאבים (שלכם). ודאו שיש לכם מספיק מידע מעניין להעביר לאנשים שכאלו, כדי שתוכלו לחזור ולהתפנות לפעילות המרכזית בהתאם לתכנון.
טלטלה גדולה - Big Jolt
דאגו להביא מישהו אינטראקטיבי לדבר בהקשר לרעיון/שינוי שאתם מובילים. לפעמים שמות גדולים יכולים לפתוח דלת ולבבות: יותר אנשים המגיעים למפגש; יותר הקשבה; יותר השתכנעות.
מחויבות עתידית - Future Commitment
פעמים רבות נרצה להיעזר באנשים מתאימים, אך אלו יהיו עסוקים ועמוסים. בקשה למחויבות עתידית תגדיל את סיכויי קבלת העזרה גם מהם, ותסייע גם להיערכות שלהם, כאשר אנחנו יודעים להגדיר מה אנחנו רוצים ומתי.
תזמון נכון - The Right Time
כדי להצליח לרתום שותפים, חשוב לתכנן גם את התזמון. הימנעו מלקבוע פגישות ואירועי רתימה בזמנים מועדים דוגמת סוף חודש או שנה (תלוי ארגון); הודיעו מספיק זמן מראש. במהלך הפגישות היו רגישים והחליטו מתי נכון להציף בקשת עזרה.
מנטור - Mentor
גם אם אנשים רוצים ליישם רעיון חדש, לא תמיד זה פשוט עבורם. דאגו ליועץ פנימי או חיצוני שיוכל לשמש כמנטור.
קחו בחשבון שלא תמיד קל למצוא מנטור טוב. שאלו עמיתים שכבר ניהלו שינוי דומה.
והיזהרו מיצירת תלות יתר במנטור; זכרו שמדובר בפתרון זמני.
להישאר בקשר - Stay in Touch
פעמים רבות, לתומכי המפתח יש עוד הרבה עניינים על סדר יום. הם יכולים בקלות לשכוח את הרעיון או את הבטחתם לסייע.
שמרו על קשר מולם, בין אם באופן לא רשמי, או בפגישות אחת לתקופה, כדי להשאיר את הנושא שלכם על סדר יומם.
קבוצת למידה - Study Group
גבשו קבוצה קטנה של עמיתים שמעוניינים להמשיך וללמוד יותר לעומק. השתדלו שהקבוצה תהיה אינטימית (לא יותר משמונה איש); דאגו לפגישות קבועות.
חלוצי יישום - Early Adopter
דאגו לחלוצי יישום שיהוו בהמשך מובילי דעה שיסייעו לקדם את הרעיון החדש. חפשו אנשים בולטים בארגון שיוכלו לסייע יותר בקידום הרעיון, ונסו לגייס אותם לאמץ את הרעיון בשלבים מקדימים.
רוב מוקדם - Early Majority
לא ניתן להסתפק בחלוצי יישום. יש להגיע לרוב ולשכנע גם אותם.
הרחיבו את הקבוצה שמיישמת את הרעיון החדש באופן חוזר ונשנה, כדי לכלול יותר אנשים וטביעת רגל משמעותית.
שימו לב שלמשתמשים אלו פרופיל שונה מאלו של החלוצים: מחד קצב השכנוע והלמידה יכול להיות איטי יותר ורמת ההתלהבות פחותה, אך מאידך, כאשר הם מצטרפים יש יותר סיכוי ליציבות בשימוש ויישום.
מעורבות של כולם - Involve Everyone
כדי שמימוש של רעיון חדש יצליח בארגון, נדרש לתת לכולם הזדמנות לתמוך בו, ולתרום משהו ייחודי משלהם. חשוב למצוא דרכים שנותנות לאנשים תחושה שהשינוי הוא שלהם ולא שלכם רק כמובילים. נסו שלא לדחות שלב זה תמיד להמשך...
הוקרה מהלב - Sincere Appreciation
אנשים מרגישים שלא מעריכים את עבודתם כאשר הם עובדים קשה, או עושים מאמץ מעבר לנדרש, ואיש אינו מרגיש בכך או לא אכפת לאף אחד מהמאמץ שעשו.
מצאו את כל מי שמסייע לכם ודאגו להודות. עשו זאת בדרך כנה. במקרים מיוחדים- תנו תשורות.
תופתעו לגלות שאתם תרוויחו גם ממחווה זו, ואמירת תודה כנה מיטיבה גם את הרגשתם של אלו שאומרים אותה; זאת, מעבר לתחושת השותפות המתחזקת, בידיעה שאתם לא לבד במסע המפרך.
כתף לבכות עליה - Shoulder to Cry On
מסע ניהול השינוי רצוף עליות, אך גם מורדות. כדי שלא תתייאשו מידי, דאגו לעצמכם לאוזן קשבת, למישהו שתוכלו ״לבכות על כתפו״.
הצלחות קטנות - Small Successes
הקדישו זמן בכל פעם שיש הצלחה קטנה נוספת לתקשר ולחגוג אותה. הארגון זקוק לזה; השותפים זקוקים לזה; אתם זקוקים לזה. כי כל חיזוק קטן, משמעותי ותורם, ומזכיר לנו, שנשאר עוד קצת פחות עד סוף המסלול.
ריח ההצלחה - Smell of Success
אנשים מריחים הצלחות וזו הזדמנות בה ירצו להתחבר ואולי להתחיל לקחת חלק. היו מוכנים, זהו אותם, והפכו את השאלות שלהם להזדמנות מוכוונת רתימה.
מתנגדים
לבחור את הקרבות - Pick Your Battles
לעולם המשאבים מוגבלים ולא נצליח לטפל בכל הנדרש ולחבר את כל המתנגדים. כדאי להשקיע חשיבה במי יהיו אלו שיהיה יותר קל למוסס את ההתנגדויות ולרתום אותם ולהשקיע את המשאבים מולם.
שאלו את עצמכם- האם אני יכול לנצח? האם נכון שאנצח? ובעצם... מה עומד מאחורי זה?
תכננו מראש, והחליטו איפה תרצו להתעקש, ואיפה כדאי להשאיר מקום למשא ומתן.
ואל תשכחו: לא כדאי להתעלם לגמרי מדעתם של המתנגדים; חפשו מכנה משותף, ומצאו דרכים להתפשר. תרוויחו כך פעמיים- גם יותר סיכוי להגיע לנקודת הסיום, וגם מסע יותר נעים בדרך.
ניסוי תחלה - Trial Run
כשהארגון לא מוכן להתחייב לרעיון החדש, הציעו ניסוי קצוב בזמן. יפחית חששות ויקל על התהליך כולו, אם אכן יאושר אחרי תקופת הניסוי.
זכרו שיותר קל לאנשים לשתף פעולה כאשר הם משתכנעים בעצמם.
קריאת השכמה - Wake-up Call
אחת הסיבות להתנגדות אנשים היא חוסר מודעות לבעיות הארגוניות בגינן מניעים את השינוי, ולאזהרות הכרוכות בהם. הצבעה על הצרכים והבעיות היא עוד גישה להגעה לתומכים אפשריים.
עודדו אנשים לשים לב לרעיון שלכם על ידי הצבעה על הגורם שבגינו אתם מאמינים שהוא נדרש. זכרו שלאנשים טוב באזור הנוחות שהם נמצאים, אך הם כן רוצים טוב לעצמם, לארגון ולעולם, ולכן יש להדגיש את הצורך ואת דחיפות הטיפול בו (ראו סיכום ספר- Sense of Urgency, John Kotter ).
חיסול מיתוסים - Myth Buster
פעמים רבות מיתוסים פורחים וחוסמים את דרכנו לשכנע אנשים בנכונות השינוי; קל מאד, בעידן בו יש אינסוף מידע, למצוא תימוכין לכל מיתוס שיעלה. חיסול מיתוסים היא דרך אפקטיבית להבהיר את התמונה, ולהתחיל להעביר את המסרים הקשורים בשינוי.
זכרו שהצגה ראשונית, מעניינת ככל שתהיה, של רעיון, אינה ערובה למניעת היווצרות מיתוסים. הכינו מראש רשימה של מיתוסים אפשריים, ודרכי התמודדות. זהו מיתוסים הקשורים בשינוי המיועד והתייחסו לכך באופן ישיר ובזמן המתאים.
מסלול קל יותר - Easier Path
כדי לעודד את אימוצו של רעיון חדש, יש להסיר את כל המכשולים שיכולים לעמוד בדרכו של המשתמש. המחברות מתייחסות לפרקטיקה זו כאחת העוצמתיות בארגז הכלים: דאגו למסלול קל ביותר שיקל על האנשים לפעול (ראו בהקשר זה את התפיסה- לעצב את המסלול בספרם של Dan & Chip Heath- Switch). יחייב אתכם להשראה ויצירתיות, אך בהחלט יוכיח את עצמו.
פחות לפחד - Fear Less
כל חדשנות משבשת, ולכן צפוי שתהיה התנגדות. קחו זאת בחשבון ופחדו פחות. בקשו עזרה גם מהמתנגדים. זכרו שגם דעתם יכולה להשתנות. כוונו לשיחות 1:1 כדי למנוע נזק אפשרי.
בניית קשר עם האנשים שסקפטיים יכולה להפוך את הסיכון להזדמנות. מקדו אותו באלו שיש להם יותר השפעה ארגונית.
ללחוש באוזן של הגנרל - To Whisper in the General’s Ear
כאשר אתם יושבים עם בכירים כדי לקדם את הרעיון ולרתום אותם, אמצו טקטיקות שונות מאשר אל מול עובד טיפוסי. היפגשו ככל הניתן 1:1; דברו על התמונה הגדולה ועל תיכנסו לפרטים טכניים (אלא אם המנהל ממש אוהב גישה זו); התייחסו לדאגות הקשורות ליישום הרעיון מצידו, ותוך התייחסות לצרכים שלו, כפי שאתם מכירים; הסבירו את היקף המשאבים הנדרש ממנו ומאנשיו.
מוביל סקפטי - Champion Sceptic
בקשו עזרה ממובילי דעה ומנהלים בעלי משקל, שסקפטיים לגבי ההצעה שאתם מעלים. הקשיבו להערות שלהם כדי לראות איך לשפר את ההצעה, ובאותה הזדמנות, אולי תוכלו להפחית את התנגדותם ולהפוך אותם לשותפים.
מגע והתאמה אישיים - A Personal Touch
אנשים הם שונים זה מזה, ושונים מאיתנו. אין לצפות שמה שהדרך שבה אנחנו תופסים את הנושא מתאים כדי לשכנע גם אותם. חשבו עם מי שאתם נפגשים- ומה התועלת שיכולה לצמוח לו מיישום הרעיון, והתאימו את המסר (א.מ.י.ל.י) = WIIFM.
בניית גשרים - Bridge Builder
לעיתים הדרך היחידה לגרום לאנשים להיות פחות חשדניים כלפי הרעיון שאתם מציגים, במיוחד כאשר מוצג על ידכם, היות ואתם נחשבים ל ״לא אובייקטיביים״.
בקשו ממיישמים חלוצים (early adopters) להוות גשר: לסייע בפתיחת הלבבות, ולדבר עם אותם אלו המתעכבים ומהססים אם להצטרף, או לחכות עוד.
ודאו שאתם בוחרים אנשים מתאימים, כדי שהמהססים לא ישכנעו את המתקדמים, שאולי כדאי גם להם לוותר...
פוליטיקה של מסדרונות - Corridor Politics
עבדו באופן לא פורמלי 1:1 עם מקבלי החלטות ומשפיענים עוד לפני שיש תהליך הצבעה והחלטה רשמי. דאגו להעביר אותם לצידכם.
חשוב לזכור:
הדרך היא דו סטרית, ויתכן ואתם תתבקשו לעשות טובות בעצמכם על הדרך, לטובת מטרות אחרות. זה אכן חלק מהמחיר, אך כדאי ליישם פוליטיקה שכזו, במיוחד כאשר לא מדובר בעניינים אישיים אם כי ברעיונות שאכן תורמים ומשפרים לקהילה.
פרקטיקה זו דורשת משאבי זמן לא מעטים; היערכו בהתאם.
תכננו. צאו לדרך ותקשרו בחוכמה. גייסו שותפים. והתמודדו עם מתנגדים. וחוזר חלילה.
עשו זאת בחוכמה, תוך הסתייעות מושכלת בפרקטיקות אלו, ובפרקטיקות שלכם. בהצלחה!
Comentarios