top of page
תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

PresentationZen Design - סיכום ספר

עודכן: 9 בדצמ׳


עטיפת הספר

ספר זה, Presentation ZenDesign, שנכתב ע"י Garr Reynolds ופורסם ב- 2010, הנו ספר המשך לספרו PresentationZen שנכתב ופורסם ב- 2008. הספר החדש, כמו הקודם, הוא קודם כל, מרהיב ביופיו. המצגות והצילומים המלווים אותו, חריגים ביופיים, ביחס לספרים מקצועיים אחרים ובכלל.

עיקרו של הספר, עקרונות וטיפים לפיתוח מצגות.


מפת הספר


סיכום הספר כולל רק שורות תחתונות. ההסבר לכל המלצה, כמו גם המחשות והדגמות לגבי מהותה- הם עוד סיבה לרוץ ולקנות את הספר.

ומי שלא קרא את סיכום הספר הקודם, מוזמן לחזור אליו להלן- PresentationZen

קריאה מהנה.


מפת הספר

אותיות ותווים

המלצות:

  • הכי חשוב: מעטו במלל. אנשים באים לשמוע אתכם ולא לקרוא את המצגת לבדם. BULLETS הם דבר מיותר ומזיק.

  • תכננו את גודל האותיות תוך התחשבות באנשים היושבים בשורה האחרונה באולם/חדר בו תציגו.

  • לא כל פונט מתאים. מוגשת רשימת פונטים מומלצים באנגלית, תוך המלצות מתי עדיף להשתמש באיזה פונט. הפונטים המועדפים כוללים: Baskerville, Bodoni, Caslon, Franklin Gothic, Frutiger, Futura, Garamond, Gill Sans, Helvetica, Optima, Rockwell.

  • ניתן באמצעות הפונט לתת תחושה של רטרו, אלגנטיות, רשמיות או תחושות אחרות. שלבו בחוכמה. אל תשתמשו בפונט מסוים אם נוגד את המסר הכולל.

  • השתמשו לאורך כל המצגת באותו פונט, או בפונטים שמותר לשלב. אם אתם לא מכירים את כללי השילוב- ותרו והתמקדו בפונט יחיד.

  • כאשר יש מספר תמונות או שרטוטים בדף, הקפידו לקרב את הכותרת שאתם מציגים לאובייקט אותו הוא מתאר.

  • כאשר יש כותרת המתאר תמונה על כל הדף, שקלו לא לכתוב אותה באופן אופקי, אלא עם הטיה. יוצר עניין.

  • ודאו שהכותרת והתמונה אותה מתארת כוללים מסר אחיד.

  • שימו לב שאם כותרת נמצאת על תמונה, יש ניגוד מספק המאפשר לקרוא בבהירות את הכותרת.

  • כאשר אתם נדרשים למצגת בה הכותרות בשתי שפות או יותר, השתמשו בצבעים/ גדלים שונים, כאשר שפה אחת מוגדרת כדומיננטית (צבע וגודל) והשנייה משנית לה.

  • אם צריך להכליל מלל רב: שימו כותרות בצבע אחד, ומלל משני בצבע אחר; הימנעו מתמונה.

צבעים

המלצות:

  • שימוש במספר צבעים קטן אפקטיבי יותר מריבוי צבעים.

  • צבע הרקע צריך שיהיה מנוגד לצבעי התמונה והמלל. עדיף בכלל שימוש בצבע בהיר מאד, ואם לא, צבע כהה מאד.

  • השתמשו בקבוצות צבעים עם תאימות ביניהם. אפשרויות:

    • אותו צבע עם שינויי צל/ בהירות.

    • צבעים מאותה משפחה, אך עם שוני.

    • צבעים מנוגדים.

    • להדגשה: הכל בגווני אפור, ורק תוכן אחד בתמונה או בכותרת שמודגש בצבע.

  • בחרו צבע מתאים לכל אובייקט לפי התוכן/מסר אותו מייצג הצבע. אם מדובר בתמונה קשרו לצבעו הטבעי. אסוציאציות כלליות של צבעים:

    • אדום- דם: אסרטיבי, עוצמתי, תשוקתי.

    • ורוד- רומנטי, רך, בריאות, אהבה.

    • כתום- חום, התרגשות, התלהבות.

    • ירוק- טבעי, הרמוני, סביבתי, בריא, רגוע, מזל. גם: קנאה.

    • כחול- מכובד, מקצועי, מצליח, נאמן, שלו. גם: מלנכולי.

    • צהוב: אופטימי, שמח, אנרגטי. גם: זהיר.

    • סגול: מותרות, חוכמה, יצירתי.

    • חום: טבעי, אדמה, סולידי, חזק. גם: רגיל ושמרני.

    • שחור: קלאסי, פורמאלי. גם: אבל.

    • לבן- טהור, תמים, חדש, פשוט.

    • אפור: כבוד, ענווה, יציבות, חוכמה. גם: חוסר מחויבות, עננות.

  • כאשר ממקמים כותרת על תמונה ואין ניגוד מספק (כי הרקע בתמונה לא בהיר מאד או כהה מאד)- הוסיפו צבע חזק כרקע מאחורי הכותרת.

  • בחרו צבעים לכותרות בעלי קשר לצבעים הנמצאים בתמונה המלווה.

  • עשו שימוש בצבעים ולא בצבעים מתחלפים.

  • טיפים לגבי ההקרנה:

    • כאשר מקרינים מצגת באמצעות מקרן, הצבעים יכולים להשתנות. קחו בחשבון. אם נדרש ואפשרי- בדקו לפני.

    • אם המקרן בהיר, ניתן לוותר על החשכת החדר.

תמונות

המלצות:

  • לתמונה חשיבות מכרעת בהעברת המסר. תמונה עוזרת לזכירת המצגת. חשבו על תמונה מיטבית להעברת המסר. היו יצירתיים.

  • במצגות עדיף לעשות שימוש בצילומים מאשר בציורים; חזות מקצועית יותר. אל תשתמשו בתמונות שיש עליהן סימון של זכויות יוצרים (מביך לדעת הכותב).

  • שלבו שימוש בוידיאו. בעל פוטנציאל לרושם עז. אל תגזימו (וידיאו אחד למצגת מספיק).

  • עדיף להשתמש בתמונות גדולות ולשלב בהם את הכותרות מאשר למסגר תמונות קטנות ברקע בצבע אחר ומלל עליו. אם נדרש לשלב רקע בכל זאת, עדיף לבן (מזעור הרעש).

  • מקמו את התמונה באופן מתוכנן ולא אקראי. היעזרו ב- GRIDS (למשל 3X3) והצמידו לגבולות של אלו.

  • אל תשתמשו בתמונות שמגיעות כמעט לקצה המסך, אבל לא לגודלו המלא.

  • אל תגדילו מידי במחיר של איבוד החדות. אל תשנו פרופורציות אם התמונה הנוצרת לא סבירה.

  • לעיתים כדאי להכליל חצי תמונה על קצה המסך ולהשאיר מקום לדמיון.

  • יש תמונות המכוונות את העין לכיוון מסוים מעבר להן (זרקור, יד מושטת, חץ). מקדו את הכותרת באזור אליו מכוונים.

  • תמונות אנשים מושכות תשומת לב. חשבו האם מסייע או מפריע לשקף.

  • אל תשתמשו בתמונה כ ICON חוזר באותו שקף (למשל כ- BAR בגרף). יוצר עומס מיותר.

  • אל תשימו תמונת רקע הכוללת עודף מידע.

  • תמונות המשמשות למצגת, מספיק שתהיינה ברזולוציה של 72 או 96 PPI. שימוש ברזולוציה גבוהה יותר (כמו DPI 300) חשוב רק עבור הדפסות.

  • השתמשו בפונקצית ה CROP כדי למקד את המסר בחלק המשמעותי ביותר של התמונה.

  • עשו שימוש בתמונות שנשמרו כקובצי JPEG או PNG (כאשר רוצים לשחק עם ההצללה).

  • ודאו קשר בין התמונות השונות במצגת (צבע, סגנון, תמה).

  • השתמשו בתמונה לא כדי לתאר את הכתוב אלא את המסר המרכזי שאתם רוצים להעביר דרכו. אם רוצים לדבר על ירידת המלאים, במקום לשים גרף של מלאי בכל חודש, שימו תמונה עוצמתית המתארת את המלאי החסר עכשיו (דוגמא: נייר טואלט שנגמר בשירותים).

  • היעזרו באינטרנט בכלל ובמאגרי תמונות דוגמת iStockphoto לצילומים שלא יצרתם לבד. קחו רעיונות מהאסוציאציות המתקבלות בחיפוש מילה (מ.ל.)

  • אם רוצים לייצר אפקט של עומק- שלבו תמונה גדולה ותמונה קטנה. התמונה הגדולה תראה קרובה יותר.


מומלץ לצלם לבד את התמונות. כותב הספר טוען שמדובר במלאכה קלה יותר משהיינו משערים אם לומדים מספר טכניקות בסיסיות, ובעלת תוצאות מרשימות.


עקרונות כלליים לשקף ולמצגת


עקרונות כלליים:

  • שמרו על פשטות. ברור יותר והמסר עובר טוב יותר.

  • חשבו תמיד על אילו שקפים ניתן לוותר. בכל שקף חשבו איך לצמצמו למינימום תוכן.


המלצות:

  • לעולם אל תכללו מידע שהקהל לא מבין, שגורם לו לחשוב יותר מידי, שכולל סתירות פנימיות או שגיאות כתיב. לעולם אל תכלילו מידע שהקהל יודע שאינו נכון.

  • מסר אחד בכל שקף- לא יותר.

  • טבלאות וגרפים:

    • טבלאות (TABLES) טובות כאשר המטרה שהקהל יזכור מספרים מסוימים.

    • גרפים, בעיקר גרפי ברים (BARS) טובים להצגת מידע השוואתי.

    • גרפי שורה (LINE CHARTS) מתאימים להצגת מגמות (שינויים על ציר הזמן).

    • עוגות (PIE CHARTS) מתאימות כאשר משווים מעט ערכים בעלי שונות.

    • כעקרון עדיף להמעיט בגרפים וטבלאות, ואם עושים בהם שימוש להדגיש בצבע רק את הנתון בעל המסר העיקרי (בהתאם לצורך).

    • אל תכלילו כותרות לרכיבי הגרף שקשה לקרוא, או שמנותקים מהמידע.

    • אל תכללו סרגלים; אל תשתמשו באלמנטים תלת ממדיים. כל אלו יוצרים רעש.

  • התייחסו בכבוד לרווחים ולשטח הריק. מדגישים את שכן מוצג. צמצומם יקטין את אפקטיביות השקף.

  • השתמשו באנימציה כדי להסביר באופן הדרגתי רעיון מורכב יותר (למשל מבנה ארגוני) או כדי להמחיש תנועה. אפשר לייצר את התנועה באמצעות מספר שקפים עם שינוי קל ביניהם.

  • הבטיחו שיש קשר לוגי וזרימה שוטפת בין השקפים.

  • היו עקביים בתוך כל שקף, ובין השקפים (צורה, צבע, תמה).

  • לעולם אל תחלקו את צילום המצגת למאזינים, ובוודאי לא לפני הצגתה. אם נכון לחלק חומר- חלקו מידע מעמיק יותר הערוך כמסמך קריאה.


ושוב לסיכום, המסר הכי חשוב: מעטו במלל. אנשים באים לשמוע אתכם ולא לקרוא את המצגת לבדם.


 

רוצה ללמוד עוד על אפיון וחוויית משתמש?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:


Commentaires


bottom of page