הספר The New Know- Innovation Powered by Analytic נכתב בשנת 2009 ע"י Thornton May, בהוצאה משותפת עם חברת SAS, ובהחלט אינו ספר סטנדרטי. הוא עוסק בטכנולוגיית ניתוח אנליטי (Business Analytics) אך למעשה עוסק באנשים, ארגונים ושווקים.
המסר של הספר פשוט: העולם משתנה, וניתוח אנליטי הופך לחלק בלתי נפרד ממנו. ארגונים שרוצים להצליח, חייבים ליישם ניתוח אנליטי. והדבר נכון לא רק לעתיד, אלא מדובר בעתיד שכבר נמצא עמנו כאן; ובתחומי חיים רבים.
מסמך זה הנו סיכום מעובד. הוא מתייחס בעיקר להיבטים הקשורים בניתוח האנליטי, ואינו מפרט את עיקר תפיסות הניהול ותפיסות הארגון החדשות המתוארות, המוכרות לנו מספרים אחרים, שזה עיקר מיקודם.
עיקרי הספר:
אמנם יש תחושה בספר, שהכותב מאד סובייקטיבי בראייתו את מקום הניתוח האנליטי וחשיבותו, אך עם זאת, יש הרבה מה ללמוד ממנו ומהדברים שכתב. שווה קריאה.
הידע החדש
אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש; מפנה היסטורי; כניסה לעידן של מציאות חדשה בהיבט הידע.
מציאות זו מתבטאת ב- 10 משמעויות:
ארגונים, מנהלים ואנשים מצפים שתעשו משהו עם המידע שיש בידכם. מיצוי ידע זה יוצר יתרון תחרותי והנו כלי להצלחת הארגון.
יש עוד מה לדעת. ארגונים מבינים שהם לא יודעים את הכל, ומתקשים לעמוד בקצב בו עליהם להשלים פער זה.
על האנשים לדעת יותר על הידע: לא רק מה השורה התחתונה, אלא גם תוך התייחסות לתהליכים ולכלים המובילים לשורה תחתונה זו.
מדעי המוח (פיזיולוגי) ומדע קבלת ההחלטות (פסיכולוגי) ימוזגו למדע משותף. הגבולות מטשטשים וברור שהבנה שלמה של התחום בנויה על השילוב.
הסביבה משנה אותנו. ההתפתחות הטכנולוגית, לא רק משרתת אותנו, אלא מנווטת את התקדמותנו.
ניהול מידע הנו מהות ההובלה וההנהגה. מנהיגים יכולים להתמודד עם ההיצף הענק של המידע ולדעת במה חשוב להתמקד ולקדם. מצפים ממנהיגים להיות בעלי ידע, ולנהוג בהתאם לידע זה. המודלים החשיבתיים (פיטר סנג'י- הארגון הלומד) יהיו הבסיס למודלים עסקיים.
העולם יותר מקושר. לקשרים יש חשיבות, ויש לנהל לא רק את הנתונים והמידע, אם כי גם את הקשרים ביניהם ובינם לעולם.
למתמטיקה יש חשיבות. היא משמשת כבסיס להבנת הנתונים הרבים, במגוון רחב של תחומים.
יש עלויות לאי ידע. נובעות, הן מהחזקה של ידע לא נכון ופעילות לגביו, והן מהתעלמות מידע קיים ופספוס הזדמנויות, או קבלת החלטות לא מיטבית כתוצאה מכך.
ידיעה יכולה לשנות את העולם, ויש מקרים רבים המעידים על כך שכאשר מציגים ידע לאנשים, הדבר גורם לשינוי התנהגות שלהם.
העולם העסקי משתנה בזכות הניתוח האנליטי
וMay פורט רשימה שלמה של מגזרים במשק ודוגמאות של שינוי בכל אחד ממגזרים אלו, כנובע מיישום בינה עסקית וניתוח אנליטי. להלן מספר דוגמאות:
שירותי בריאות: שטיחי "קסם" של אינטל המנטרים שינויי משקל, ומתריעים על שינויים כמו גם על היעדרות במטבח. חשוב ככלי למעקב אחר הורים מתבגרים. דוגמא נוספת: אבחון רפואי למחלה נדירה שנעשה על בסיס Google . כל הסימפטומים הוזנו כמילות חיפוש והמאמר שצף ייצג עבודת מחקר בנושא והצביע על האבחון הנכון.
קמעונאות: תכנון מיקומי מוצרים על מדפים, תכנון כמויות המוצרים על המדפים ותכנון המלאי בכללותו. התאמה חוזרת ונשנית להשתנות השוק. דוגמא נוספת: שיווק ממוקד (סיפור מקרה מ- Coca Cola) .
פרסום: ניתוח הצופים בדף מסוים והצפת פרסומת מיטבית בפניהם. הנחה מקדימה- נתח משמעותי של הפרסום הנו באינטרנט.
מה שאנחנו יודעים על הלקוחות משתנה בזכות הניתוח האנליטי;
המודלים העסקיים דרכם מוכרים ללקוחות מתבססים יותר ויותר על ניתוח אנליטי (דוגמאות דגל- Amazon, Google, eBay)
לוגיסטיקה: שרשרת האספקה מנוטרת ומנותחת בכל שלב משלביה. דוגמא של ארגון שעבר שינוי משמעותי ברמת השירות בזכות יכולת הניתוח האנליטי- UPS (בזכות המעקב אחר החבילות).
צבא: זיהוי, הבנה וניתוח איומים אסטרטגיים. דוגמא נוספת: תכנון מיטבי של מסלולי טיסה (בדוגמא מתוארת פעילות בנושא אוניברסיטאות).
מדעים: ניתוח אנליטי משמש כלי למחקרים רבים, בזכותו עומדים על ממצאים שהתקשו לגלות בעבר.
חקלאות ומזון: פיתוח מתכונים חדשים על בסיס מידול וניתוח אנליטי.
תחבורה: שיפור תפעול ותכנון תחזוקה של טיסות מבוסס על ניתוח אנליטי של נתוני מטוסים ופעילות.
וההפתעה, כך משתף המחבר, הנה שדווקא חברות הטכנולוגיה הנן האחרונות כנראה לאמץ כלי ניתוח אנליטי עבורן הן. שווה מחשבה.
ניתוח אנליטי- חשיבה חדשה
על המנתח האנליטי החדש:
תפקיד האנליסט אינו כפי שהיה בעבר, אלא הורחב עד מאד. בין תפקידיו המשמעותיים- הבנת לקוחות.
מעט מוסדות מכשירים מנתחים אנליטיים ברמה אקדמית.
במעט ארגונים ישנה התקדמות של מנתחים אנליטיים, ובכמה מתוכם, אפילו עד ניהול כולל של הארגון.
המוטיבציה המניעה את המנתחים האנליטיים הנה היכולת לשאול את השאלות הנכונות.
ישנם ארבעה תחומי התמחות בניתוח אנליטי:
סטטיסטיקה
חיזוי
מחקר תפעולי
כריית נתונים.
בהיעדר משאבים מספקים, מומלץ להתחיל במיקוד ברמה אסטרטגית והשפעה עליה, ורק בשלב שני לרדת לניתוח אנליטי תפעולי / טקטי.
ניתוח אנליטי טוב מתבסס על קשרים הדוקים בין המנתחים האנליטיים, ועמיתיהם-לקוחותיהם בארגון, קשרים המתבססים על שיח רב. זהו אחד השינויים המהותיים ביותר בתחום המתפתח כיום.
בפיתוח התמחות בקשרים לטובת הניתוח האנליטי יש מספר רבדים:
הסתכלות מהצד על הקשרים בארגון: הבנה מעמיקה של מהות הקשרים; תשומת לב למה האנשים בארגון שמים לב אל.
ניהול קשרים עם עובדי הארגון: החלטה אם מי נכון לקיים קשרים בארגון; ניהול קשרים שוטף וצמוד.
ניהול קשרים עם עמיתים העוסקים באותו התחום בארגונים אחרים.
ניתוח קשרים בנתונים: למידת SNA- Social Network Analysis
הכלים האנליטיים עוברים אף הם מהפכה ומתפתחים כל העת. התפתחות הרובוטיקה, עולם המשחקים, החיישנים, ההדפסה התלת ממדית ועד, מתפתחים גם בזכות ניתוח אנליטי ויכולות נגזרות. המגמות העיקריות-
המשך השתלבות בניתוח האנליטי בתהליכים עסקיים קונקרטיים נוספים.
מעבר מתפיסה ריכוזית לתפיסה תומכת קבלת החלטות.
תמיכה באסטרטגיה
ניתוח אנליטי יכול לתמוך בכל רמה של פעילות בארגון, המבוססת על נתונים. מחבר הספר ממליץ להתמקד באסטרטגיה ובחדשנות (מתואר בפרק הבא להלן). לעולם, התמקדות בתחום אחד תהיה על חשבון האחרים, ולכן, עדיפה ההשקעה במקומות בהם תהיה ההשפעה המהותית ביותר.
הצורך בתמיכה באסטרטגיה, נובע מהשינויים הגדולים אותם אנו חווים, ומיכולת הניתוח האנליטי לעזור לנו להתמודד עם אי ודאויות, שאנו יודעים שהם אכן יגיעו.
ניתוח אנליטי יכול לסייע ברמה האסטרטגית, בתחומים מגוונים. דוגמאות:
שיווק-
הבנת דינאמיקת שינויים המתרחשים בשוק.
בחירה מושכלת של שותפים.
בחירה לגבי חלופות של מבני עסקאות.
הבנת הצעדים הנדרשים למימוש הצעות בהצלחה.
מיזוגים ורכישות-
פיתוח סקירה של השוק המעריכה פעילויות אפקטיביות של השוק.
בניית עולם של שחקנים רלוונטיים לשוק נחקר.
עיצוב ובניית מאגר עסקאות לשוק.
חשיפת רציונאל עסקאות מתוך ניתוח העסקאות עצמן.
קביעת אסטרטגיה לעסקה של ארגונך שתתמוך בעלויות של מודל עסקי.
בחירת שותפים תומכים לכל פעילות.
מימש עסקה בהצלחה.
קביעת מחירים דינאמית-
הבנת השינויים המתרחשים
הבנת מקורות הבעיה
החלטה על פעולות נדרשות
תנאי מקדים כמובן לכל אלו, הוא הרצון להשתמש במידע המעובד על ידי המנהלים.
תמיכה בחדשנות
ניתוח אנליטי, יכול, ואכן מסייע לחרות להפוך לחדשניות. דוגמאות מפורסמות של
חברות חדשניות, כאשר החדשנות מבוססת על ניתוח אנליטי, כוללות את UPS,Continental Airlines,P&G, McDonalds, NetJets ועוד.
ברמת על ניתוח אנליטי מסייע:
לדעת היכן לחפש.
לשעת אילו שאלות יש לשאול.
לדעת מה המשמעות של התשובות המתקבלות.
בדרך זו יקל על הארגון לבחור את כיוון החדשנות המיטבי.
ברמה פרטנית ניתוח אנליטי מסייע:
ניתוח מעמיק של מצב שימוש נוכחי.
בדיקת היפותזות לגבי שינויי התנהגות (מה ואיך).
בחינת ממדי מוצרים ו/או שירותים שיש שם היצע יתר או היצע חסר.
מובן שניתוח אנליטי אינו יכול להחליף חדשנות. חדשנות הנה תהליך, והניתוח האנליטי יכול לתמוך בתהליך, אך לא מעבר לכך.
השורה התחתונה
ניתוח אנליטי הנו במקום הרבה יותר טוב מאשר היה בעבר, אך הפריצה הגדולה עוד לפנינו:
מנתחים אנליטיים צריכים לפרוץ את מחסום הסטטיסטיקה, חיזוי, מחקר תפעולי וכריית נתונים. עליהם להגיע לארגון על כל רבדיו;
מנהיגים צריכים להחליט היכן להשקיע בהחלטות, ולבחון אחרת את המידע התומך להחלטתם;
מנהלים ועובדים יצטרכו לרצות לקבל את הידע, ולקבל את המנתחים האנליטיים.
ואולי אז, נהיה לא רק בעידן של ידע חדש, אלא הצלחה בסדרי גודל חדשים.
Comments