הספר Who Kidnapped Excellence: What stops us from giving and being our best, נכתב ב- 2014 על ידי שני כותבים ידועים Harry Paul ו- John Britt בשיתוף Ed Jent. הספר שייך לז'אנר הסיפורי של ספרי ניהול- כולו כתוב כסיפור בדיוני הפותח במכתב כופר שנמצא באחד הארגונים על חטיפתה של המצוינות. דרך סיפור זה ודמויות משנה בדיוניות מובילים אותנו הכותבים לתפיסתם- מה מרכיבי המצוינות, למה כל כך קשה להחזיק בה לאורך זמן, וכיצד אנו אפילו לא מרגישים כשזו חומקת ואת מקומה תופסת התנהלות ממוצעת.
להלן מפת הספר המפרטת את חמשת המרכיבים העיקריים. האם אלו יחידים? בוודאי שלא. דרך השנים נכתבו עשרות, אם לא מאות ספרים בנושא וכל אחד ומשנתו הוא. הכותבים, כך טוענים, סוברים כי חמשת מרכיבים אלו הם המרכזיים הכוללים גם מרכיבים חשובים אחרים.
מפת הספר
מרכיבי מצוינות:
הרעיון הגיוני, והספר קצר וקל לקריאה. אפשר לקחת אותו לאפיקים ארגוניים, אך בה במידה גם להתנהלות האישית- זוגית- משפחתית. לבחירתכם.
תשוקה
חיובית. תפקידה לייצר את הלהט ולעורר השראה בעובדים, כדי שיחייכו ותמיד ישאפו לעשות גם את הצעד הנוסף.
תפקידה של התשוקה, להראות גם ללקוחות עד כמה העובדים נלהבים מעבודתם, וכי אכפת להם.
האויב של התשוקה היא השאיפה לעורר מינימום התנגדות. בשם שאיפה זו, אנו נוטים לוותר על סיכונים ומעורבות.
טיפים לתשוקה:
לחיות תוך אמונה שכל הזדמנות כחדשה ומלהיבה; לחפש את ההזדמנויות, ולאפשר לעצמנו להתלהב כל פעם מחדש.
לחפש כל יום את ההזדמנות.
ערך תחרותי
תפקידו להבטיח כי העובדים מוכשרים לעבודתם. ההכשרה כוללת ידע ומיומנויות טכניות הקשורות בתפקיד, אך גם כאלו הקשורות ביחסי אנוש.
האויב של הערך התחרותי הוא הסטאטוס-קוו.
טיפים לערך תחרותי:
להצמיד לכל עובד מדריך יועץ (mentor).
לא רק להתמיד בהצלחה; לחפש אתגרים חדשים.
לאמץ תפיסת ספק-לקוח ולהתייחס לכל עובד הבא בתהליך כלקוח שלך.
גמישות
מטרתה של הגמישות להבטיח כי הארגון לא הופך עבד לנהליו ותהליכיו המוגדרים, אם כי מצליח להתאים עצמו למציאות, לטכנולוגיה ולמגמות המשתנות.
האויב של הגמישות הם הנהלים הקיימים והפיתוי להיצמד אליהם.
טיפים לגמישות:
לדעת לוותר ולא להיצמד לנהלים כאשר החיים לא מתאימים לתכנון על פיהם עיצבנו נהלים אלו.
להסתייע באנשים הקשורים בביצוע התהליך בעת הגדרת שינוי נהלים (ולא רק באלו האמונים על הנהלים).
תקשורת
מטרתה של התקשורת להבטיח כי כל אחד מבין בדיוק מה מצופה ממנו, תוך איזון עדין בין השמעה להקשבה.
האויב של התקשורת הינה מסרים מעורבים היוצרים בלבול, ומסרים המועברים בלי תכנון ומחשבה.
טיפים לתקשורת טובה:
לא לחשוב שהאחר יודע. לתקשר.
הקשבה פעילה.
לקיחת אחריות
לקיחת אחריות הינה תפקיד של כל עובד- בין בכיר בין זוטר, וזאת באופן מלא, וגם כאשר התפקיד אינו דווקא בתחום אחריותנו הרשמי או הישיר.
האויב של האחריות הינם אותם עובדים המתחזים ללוקחי אחריות ומנסים לשכנע כי הם מביאים יותר ערך ויותר השפעה מהאחרים.
טיפים ללקיחת אחריות:
כבוד לכל עובד.
עיסוק בנושאים בהם יש אפשרות להשפיע.
לא לחפש איפה אחרים אשמים, אלא איפה אני יכול לסייע לשפר את התוצאה.
סיכום:
מצוינות אינה פשוטה להשגה, היות ולא ניתן להסתפק רק בחלק מהמרכיבים כדי להגיע למצוינות; צריך את כולם.
מצוינות אינה פשוטה לשימור, כי ההצלחה יוצרת אשליה שכולם תלויים בנו, ושאננות שמעודדת מחדש את ההתנהלות הממוצעת.
טיפים לשימור:
תמיד השוואה אל מול הפוטנציאל שלך, ולא אל מול ביצועי המתחרים. יאפשר שיפור מתמיד.
לכל אחד יש ימים רעים. יש לקבל אותם, אך לא לתת להם לייאש מהנתיב הכללי אליו שואפים.
מצוינות ברת השגה. היא דורשת הרבה מחויבות, אומץ ועבודה קשה, אך ניתן להגיע אליה, בתחילה בדפוס החשיבה, ובהמשך גם בעשייה.
שכרה של המצוינות בצידה- גם ביצועים וגם סיפוק עצמי. מה עוד צריך מעבר?
Comments