top of page
תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

WIKI: ללכת בלי - להרגיש עם

עודכן: 24 בספט׳


ידיים מקלידות על לפטופ ומחברת

מעטים מאיתנו שמעו על Ward Cunningham. מעטים יודעים שכבר בעשרים וחמישה למרץ, 1995, לפני שרובנו הכיר בכלל את האינטרנט ואת המהפכה שהוא עתיד לחולל בעולמנו, פיתח Ward Cunningham את פלטפורמת ה- WIKI וחנך את האתר הראשון- ה- WikiWikiWeb, שנועד לאפשר לתכניתנים להחליף רעיונות במהירות.


היום כבר כולם מכירים אתרי Wiki ובראשם את ה- Wikipedia. אתרי Wiki הפכו לשם דבר בזכות פשטותם לקריאה ונוחותם לעדכון. אתרי Wiki הפכו לבון-טון החדש של ניהול ידע.


כאשר אנו מיישמים את ה- Wiki בארגון, אנו לא תמיד נצמדים לתפיסת ה- Wiki על כל משמעויותיה. אנו נהנים מהפופולאריות ומהיתרונות של הכלי, ומתאימים אותו לצרכינו אנו. לגיטימי ביותר, בתנאי, כמובן, שהדבר נעשה באופן מושכל ומותאם.


השינוי הראשון בו אנו נתקלים ביישום ה- Wiki בארגון, הנו היעדר הדמוקרטיה. בעולם האינטרנט, כל משתמש המזדהה בשמו יכול לעדכן כל פריט, ואפילו כל תבנית. דמוקרטיה במלוא מובן המילה. אמנם, בשנים האחרונות אנו רואים מעט סדקים בתפיסה זו, כאשר אנו פוגשים את עורכי ה- Wiki מוחקים ערכים או תכנים לא ראויים, משלימים קישורים, ומבצעים שינויים קלים בתוכן, אולם מדובר במזער שבמזער. ה- Wiki ובראשו ה- Wikipedia נשארו דמוקרטיים. בארגונים, לעומת זאת, התפיסה שונה: בארגונים אנו רוצים ניהול. אנו רוצים אותו הן כדי לאשר תכנים, הן כדי לקטלג, והן כדי להפיץ. השימוש ב- Wiki במקרים אלו, מותר ורצוי, ותוכנות ה- Wiki יודעות בהחלט (עם או בלי שינויים, תלוי בתוכנה המצויה בידכם) להתמודד עם שינוי תפיסה זה.


השינוי המרכזי והמשמעותי יותר, הנו מהפכני לא פחות. כדי להסביר שינוי זה, נקדים ונסביר את תפיסת ה- Wiki ככלי ניהול תוכן חצי מובנה. משמעות משפט זה, הנה שניתן להגדיר את הדפים השונים על פי תבניות (ניהול תוכן מובנה). חצי מובנה- בגלל הדינמיות וחוסר ההכרח לעבוד לפי התבנית.


לדוגמא, אם נסתכל ב- Wikipedia על דפי תוכן המתייחסים למדינות, הרי שנגלה שלמרות שתוכנם משתנה, תוכן העניינים המגדיר את הפרקים שבהם נראה דומה או אפילו זהה בכולם. הם כוללים פרקים של היסטוריה, פוליטיקה, גיאוגרפיה, כלכלה, דמוגרפיה, דת וכו'. אותו מבנה, ואפילו אותו סדר (ראו למשל: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%93 ).


אחד היתרונות המרכזיים של ניהול תוכן מובנה (נשאיר לרגע את החצי בצד), הוא היכולת הקיימת בכלים אלו לחתוך את המידע באופן רוחבי. כלומר, במקום לקרוא, למשל בדוגמא שהזכרנו, על הולנד, גרמניה, בריטניה וכו', כל אחת וכל הפרקים שבה, ניתן לבחון את הדתות בכל המדינות הללו, באופן רוחבי, ללא צורך בכניסה ליתר פרטי המדינה.


אולם, אין כך הדבר ב- Wiki. למרות המבניות, הגישה הנה לדף ולא באופן ישיר לפרק שבתוכו, ולא ניתן לחתוך רוחבית שום דבר באופן פשוט ואוטומטי.


אין צורך להכביר במילים לגבי חשיבות תכונה זו בעולם שבו ישנה הצפה בידע.


הפתרון?

הצגת התכנים באתר Wiki לכאורה, אולם שמירת המידע ואחסונו מאחורי הקלעים, במסד נתונים, המוגדר בהתאם לתבניות השונות ולפרקים שבהם (כאמור- כלכלה, פוליטיקה וכו'). בדרך זו, ניתן להציג הן את הדף המלא בתצורתו ה- Wiki-ית הרגילה, אולם גם להוסיף תפריטים המייצרים חתכים רוחביים של המידע, ומסייעים לקבלת החלטות נוספות רוחביות, בהקשר לידע.


איך נכנה תכונה זו?

ללכת בלי, כי בסוף היום אין פה באמת Wiki אלא מסד נתונים, אך להרגיש עם, כי זו התחושה וחוויית המשתמש שלנו, על כל יתרונותיה.

לגיטימי? ביותר. מומלץ? מאד. ממומש? נכון לסוף 2010, רק בחיתוליו.


דבר אחד בהחלט יש להגיד, זו כנראה הדרך הנכונה. ליהנות מהיתרונות, ופחות לשלם על המגבלות.


הלוואי שיכולנו בכל תחום בחיים...


 

רוצה ללמוד עוד על טכנולוגיות ניהול ידע?

הנה מספר כתבו שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page