דמויות משתמשים (Users Personas) הן כלי שנועד לייצג סוגי משתמשים שונים באתרים, מוצרים, מותגים ועוד, על בסיס שימוש וצורך דומה. דמות משתמש הופכת דאטה לכדי דמות ייצוגית ממשית עם רצונות, צרכים, מוטיבציות ותסכולים. הגייתם של דמויות משתמשים עוזרת לארגונים לגבש פתרונות מבוססי צורך בהתאם לפרופילים שונים ולתפוס באמצעותם קהלים רחבים ככל האפשר.
לדמויות משתמשים מספר יתרונות. הם עוזרים בחיבור רגשי של מפתחים/ מעצבים אל משתמשי הקצה, מסייעים לצוותים להתגבש סביב אותו רעיון, גם אם חברי הצוות מחזיקים בדעות, רמת מומחיות וסגנונות שונים, הם מגבשים קו אחיד בנוגע לזהות קהלי היעד העיקריים של הארגון.
להלן קווים מנחים לגיבוש דמויות משתמש:
כל מאפיין של דמות משתמש חייב להיות מחובר לנתונים אמיתיים (מחקרים/ צורך מהשטח וכיוב) על בסיסם הארגון יצא לפיתוח.
על דמות המשתמש לשקף דפוסים אמיתיים של קהל היעד, לא לשקף תפקידים של אנשים בתוך הארגון.
על דמות משתמש להתמקד במצב נתון ואיך כיום קהל היעד יעשה בו שימוש, לא השערה עתידית איך הקהל יעשה שימוש במוצר.
איך דמויות משתמש משרתות אותנו בעולם ניהול הידע?
כמו בקהלי יעד חיצוניים ובעולם השיווק, גם בעולם ניהול הידע, דמויות משתמשים עוזרות בקבלת החלטות ומסייעות בעיצוב אסטרטגיה אותה מבקש הארגון להוביל.
לדוגמה ארגון המזהה קבוצת משתמשים שצורכת את התוכן שלה בעיקר בטלפונים ניידים כי קהל זה נמצא כל הזמן בתנועה מתמדת, יוכל לפתח פתרון שינגיש את הידע והמידע הנדרשים בפלטפורמות ניידות.
ניתן לייצר דמויות משתמש המייצגות קהלי יעד בפורטל, במאגר תובנות, ובכל פתרון ניהול ידע אחר. כך נוכל לשפר את נוחות הנגשת הידע, את השפה, ולעיתים אפילו את התוכן עצמו.
דמות משתמש מהווה מקור ידע משמעותי, שכן היא מבוססת על מחקרים, תצפיות, וכל נתון נוסף שהוביל את הארגון להבנה משופרת של הצורך של קהל היעד, ולהחלטה כיצד להנגיש את הידע באופן קל, ידידותי ומעורר רגש.
Comments