top of page
external-file_edited.png
תמונת הסופר/תפולינה שפירו

הכל על ניהול פורטל ארגוני


משרד מודרני עם אנשי מקצוע בעבודה וממשק אנליטיקה עסקית הולוגרפי עתידני.

ניהול פורטל ארגוני הוא תפקיד חיוני ביותר בעידן המודרני, בו כל ארגון מבוסס על זרימת מידע חכמה ויעילה. כשמדובר בניהול פורטל ארגוני, מדובר לא רק בניהול של אתר אינטרנט פנימי, אלא באחריות ייחודית הנובעת מכך שהפורטל הינו גשר חיוני בין המידע המהותי של הארגון לעובדיו.


מהו בעצם פורטל ארגוני?

על מנת להבין את החשיבות של ניהול פורטל ארגוני, יש תחילה להבין מהו פורטל ארגוני ומה מבדיל אותו מפורטל מקצועי.

פורטל ארגוני כולל את כלל המידע, הידע והשירותים המשותפים לכלל העובדים בארגון. בשונה מפורטל מקצועי, המיועד בדרך כלל לצרכים של תחום או יחידה ארגונית מסוימת, הפורטל הארגוני מהווה שער משותף לכל היישומים והמערכות בארגון, ומרכז את כל הכלים, המידע והמשאבים במקום אחד, כך שכל עובד, ללא קשר לתפקידו, יכול לגשת למידע הנחוץ לו.


הפורטל הארגוני כולל לרוב:

  1. שירותים משותפים: מידע ומערכות שמשרתים את כלל העובדים, כגון, מדיניות החברה, נהלים, דוחות ארגוניים ועוד.

  2. שער גישה לכל היישומים: מקום אחד בו מרוכזים כל הכלים והיישומים המשמשים את העובדים ביום-יום, כגון מערכות משאבי אנוש, כספים, מערכות ניהול פרויקטים ועוד.


מהם התפקידים המרכזיים של מנהל פורטל ארגוני?

בראש ובראשונה תפקידו של מנהל פורטל ארגוני הוא להבטיח שמידע, ידע ושירותים חיוניים יהיו נגישים לכלל העובדים, ללא קשר למעמדם או לתפקידם בארגון. בנוסף לכך, עליו להבטיח שהפורטל יספק חוויית משתמש קלה, נוחה ומזמינה, מתן תמיכה תפעולית טכנית שוטפת, והבנה מעמיקה של הצרכים המשתנים של המשתמשים, לצורך פיתוח עקבי ומתמשך של הפורטל.


ניהול הרשאות וזמינות המידע

ניהול הרשאות הוא מרכיב קריטי בניהול פורטל ארגוני. יש לוודא שהגישה למידע מסווג מוגבלת רק לאנשים המוסמכים לכך, כדי להבטיח שהפרטיות והאבטחה נשמרות. כל עובד צריך להיות מסוגל לגשת למידע הנחוץ לו מבלי יכולת לגשת למידע שאינו שייך לו.


שיפור תהליכים: אוטומציה ושימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים

ניהול פורטל ארגוני כולל גם שיפור מתמיד של תהליכי העבודה. מנהל הפורטל חייב להיות מעורב בהטמעת אוטומציות שמייעלות את הפעולות השונות של העובדים. מדובר בפרויקטים שמתבצעים בשיתוף פעולה עם מחלקות פיתוח, שמטרתם להפוך את השימוש בפורטל למהיר ויעיל יותר.

כלים טכנולוגיים כמו בינה מלאכותית (AI) יכולים לספק תמיכה נוספת ליכולות שכבר מובנות, בעיקר, אך לא רק, בפונקציית החיפוש. לדוגמה, ניתן להטמיע צ'אט-בוטים שמסייעים לעובדים למצוא מידע בצורה מהירה או להמליץ על מסמכים רלוונטיים.


מדידת הצלחה בניהול פורטל ארגוני

לבסוף, ניהול פורטל ארגוני דורש גם מדידה שוטפת של הצלחה. על מנהל הפורטל להגדיר מדדים ברורים, הן ביחס למטרות הפורטל, הן ביחס לרמת השימוש בו, והן ביחס לרמת השירות המוצעת דרכו. דוגמאות למדדים הינם זמני תגובה לתקלות, מידת שביעות רצון המשתמשים או זמינות התמיכה.

מדידת הצלחה מציפה, פעמים רבות, צרכים, אשר יקבלו מענה בשדרוגים ופיתוחים עתידיים של הפורטל והשירותים שהוא מציע.


תמיכה ושירות למשתמשים

ניהול פורטל ארגוני מצריך לא רק ארגון ושמירה על מידע, אלא גם תמיכה טכנית שוטפת. התמיכה מתחילה בהדרכה של העובדים, וממשיכה בתכלול בעיות טכניות שצצות במהלך השימוש היומיומי. תמיכה טכנית משמעה סיוע תפעולי וטיפול בתקלות נקודתיות, לצד זיהוי בעיות חוזרות ונשנות ויישום פתרונות שימנעו אותן.

בנוסף, המנהל אחראי להבין את צורכי המשתמשים ולוודא שהפורטל משתדרג כל הזמן בצורה שתשמור על פשטות השימוש ותגיב לשינויים בצרכים. יכולת זו דורשת רגישות רבה למשתמשים ולהבנת הצרכים המשתנים שלהם.


חוויית המשתמש: נגישות, אינטואיטיביות וידידותיות

אחת מהמשימות החשובות ביותר של מנהל פורטל ארגוני היא לדאוג שהפלטפורמה תהיה נוחה ואינטואיטיבית לשימוש. חווית המשתמש צריכה להיות בראש סדר העדיפויות, משום שהיא משפיעה ישירות על אפקטיביות השימוש בפורטל, ואפילו, במקרים רבים, יכולה להכריע בין שימוש בפורטל, אל מול אי שימוש בו וחיפוש תשובות בערוצים חלופיים.

עיצוב הפורטל הוא לא רק עניין אסתטי אלא גם פונקציונלי. ארגון המידע והמבנה של הממשק נכון שיהיו פשוטים ונהירים, כך שכל עובד יוכל למצוא את המידע הדרוש לו במהירות ובקלות. דרישה זו חשוב שתילקח בחשבון לא רק בהקמה הראשונית של הפורטל, אלא גם בשדרוגו השוטף. כל שינוי בפורטל חייב להיות אינטואיטיבי וקל להבנה, כדי שלא לפגוע בשגרת העבודה של המשתמשים.


הקשר בין ניהול פורטל ארגוני להצלחת הארגון

ניהול פורטל ארגוני איכותי משפיע ישירות על הצלחת הארגון במספר דרכים. בראש ובראשונה, ניהול נכון של פורטל ארגוני מביא לשיפור ניכר בפריון העבודה של העובדים. כאשר כל המידע הנחוץ מצוי במקום אחד, העובדים יכולים לחסוך זמן יקר ולא להתעכב בחיפושים ממושכים אחרי מידע חשוב. זה לא רק חוסך זמן, אלא גם מייעל את תהליכי העבודה ומפשט אותם.

בנוסף, כאשר המידע נגיש ומאורגן בצורה חכמה, הוא מקדם את המיקוד של העובדים בעבודתם המקצועית ומפחית טעויות או בעיות בתהליכים ארגוניים. שמירה על סידור נכון ונגישות קלה למידע מאפשרת לעובדים להיות פרודוקטיביים יותר, תוך שיפור חוויית העבודה היומיומית.


לסיכום

ברמה היומיומית, ניהול פורטל ארגוני כולל אינסוף משימות. מנהל הפורטל הוא כמו אותו לוליין המלהטט בכדורים, ובכל רגע נדרש להחליט על אלו משימות לוותר כליל, אלו דורשות טיפול מידי, ומה יכול לחכות קמעה.

ואולי בקרוב, ניתן יהיה לרתום את נפלאות הטכנולוגיה המתחדשות גם למשימות הרבות של ניהול פורטל, ולקבל בתמורה פורטל משודרג ויום עבודה מאוורר מעט יותר... ואנו, מנהלי הפורטל, נוכל אולי, לנשום קצת יותר.


 

רוצה ללמוד עוד על פורטלים ואתרים?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page