top of page
תמונת הסופר/תשרה קארסנטי

הנגשה קוגניטיבית

עודכן: 9 באוק׳


שלט הכוונה

מהי הנגשה קוגניטיבית?

הנגשה קוגניטיבית היא מונח מתחום הנגישות, המתאר פישוט של סביבה, כך שהיא תהיה קלה יותר להתמצאות או להבנה.

הנגשה קוגניטיבית מטרתה לסייע לאוכלוסייה בעלת מוגבלות קוגניטיבית, למשל אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, פגיעות מוח, דמנציה, לקויות למידה או אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית. המשותף להן הוא הפגיעה ביכולות לבצע תהליכים המערבים חשיבה: קושי בהבנת הוראות, בזיכרון, בהפשטה, בהסמלה, בתהליכים המערבים יכולת כמותית, בקריאה וכתיבה. קשיים אלה משפיעים על יכולתם של האנשים הללו לתפקד באופן עצמאי בחיי היומיום.

ניתן לממש הנגשה קוגניטיבית בכמה רמות, החל מהרמה הפשוטה ביותר ועד לרמה הגבוהה ביותר, להלן מס' דוגמאות:

1. דף תוכן – כתיבת תוכן בשפה פשוטה בליווי עזרים גרפיים.

דף הבית של המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית. נראה ומרגיש שהם יודעים מה הם עושים :-)



דף הבית של המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית

דף הבית של המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית

2. תמונה/שלט - פישוט של סביבה, כך שהיא תהיה קלה יותר להתמצאות או להבנה, למשל על ידי הצבת שלטים קלים להבנה במקום הוראות בכתב, או צביעת הקירות בחניון של מבנה גדול בכל קומה בצבע שונה, כך שיהיה קל להיזכר במקום החניה.

שלטים עם ציור קל להבנה, במקום הוראות בכתב



שלטים עם ציור קל להבנה, במקום הוראות בכתב

3. רמז צץ (Tool Tip) - כתובית שצצה בעת ש"מצביעים" על אייקון או על מילה במצג, ובה מידע על המילה.

דוגמאות לרמז צץ


כתובית שצצה בעת ש"מצביעים" על אייקון או על מילה במצג

4. מדריך – מדריך למשתמש כתוב בשפה פשוטה, בליווי עזרים גרפיים. את הדוגמא הזאת אשתף מניסיון אישי, בעקבות פרויקט שאני לוקחת בו חלק בשנה האחרונה.

בשורה התחתונה - נוכחתי לדעת שאפשר ליישם הנגשה קוגניטיבית לא רק בצורה פשוטה או רק לקהלים בעלי מוגבלות קוגניטיבית כמו הדוגמאות שראינו, אלא גם במעגלים רחבים יותר, ואסביר: מדובר בפרויקט מורכב שהצדדים לו יושבים כל אחד במדינה אחרת. התהליך עצמו הוא מחזורי, כלומר הוא חוזר על עצמו, אך בכל פעם עם משתתפים שונים. לאור ריבוי המשתתפים ובעיית המיקום, השיחות ביני (מנהלת הפרויקט) לבין המשתתפים מתנהלות אונליין, וכן אנו שומרים מסמכים משותפים בענן בעמוד SharePoint, על מנת שכולם יוכלו לערוך ולעדכן את אותם מסמכים, בו זמנית.

נקודה לשיפור – בעיני שמירת המסמך בענן כך שכל הצדדים יוכלו לעבוד עליו במקביל, היא קריטית לניהול יעיל של העבודה. אולם, עם הזמן למדתי שלא כל צוות מיודד עם שיטת העבודה הזאת. חלקם מעולם לא עבדו עם מסמכים משותפים השמורים בענן, חלקם יכלו לעבוד נכון יותר עם הפיצ'רים במסמך ולחסוך זמן יקר וחלקם פשוט 'פחדו' מגודל המסמך ולא ידעו איך להתחיל לעבוד איתו.

מה עשיתי? יצרתי מדריך לעבודה על מסמכים שמורים בענן. המדריך כולל הסבר כיצד לערוך ולשמור את המסמכים בענן, קישור לדף ה SharePointשבו נשמרים המסמכים, עזרים גרפיים, צילומי מסך, טיפים – כיצד לעבוד עם חלונית הערות וחלונית ניווט, הדגשות והכוונות לעבודה יעילה ונכונה מול המסמכים.

מדריך לעבודה על מסמכים שמורים בענן כתוב בשפה פשוטה בליווי עזרים גרפיים



מדריך לעבודה על מסמכים שמורים בענן כתוב בשפה פשוטה בליווי עזרים גרפיים

כמה מילים לסיכום, הבנו מהי הנגשה קוגניטיבית ואיפה היא באה לידי ביטוי בסביבות שאנו מכירים. כמו כן, וזהו הערך המוסף העיקרי בעיני במאמר זה – אומנם מדובר במושג המכוון לקהל יעד מסוים של בעלי מוגבלות קוגניטיבית ואף מוגדר כך, אך אנו כולנו נעזרים בו בחיי היומיום, למשל כאשר אנו מצייתים לשלטים ברחוב, או נעזרים במדריך.


 

רוצה ללמוד עוד על ארגון תכנים והנגשה?

הנה מספר כתבו שאולי יעניינו אותך:


Comments


bottom of page