top of page
  • תמונת הסופר/תדודי רוזנטל

יישומי BI היום ובעבר

עודכן: 11 ביולי

בעשור האחרון מתווספים פיתוחים טכנולוגיים חדשים המקלים על הגישה לאינטרנט. פיתוחים אלו שינו בצורה קיצונית את סצנת המחשבים. גישה לאינטרנט ומשם לרשת הפכה להיות נגישה למיליארדי אנשים בלחיצת עכבר יחידה.


הרשת הפכה להיות מוצר צריכה. אנשים יכולים "לקנות" גישה לאינטרנט מספקים שונים במחירים תחרותיים ובביצועים שונים.


הימים שבהם היינו מודאגים מממשק המשתמש עברו. בעבר, במקום לפתח מערכות ידידותיות למשתמש היו בעיקר מנסים למצוא משתמשים ידידותיים למערכת. בזכות השינוי והמעבר לממשקים ידידותיים לשימוש ולצריכה, מספר גבוה מאד של אנשים משתמשים במחשבים בחייהם הפרטיים ולא רק במקום עבודתם.


אותם משתמשים פרטיים שהתרגלו לקלות שימוש מסויימת במחשבים האישיים שלהם בביתם, פיתחו צפייה לקלות שימוש זהה במערכות גם במקום עבודתם.

מנהלי ארגונים מודעים לצורך זה של העובדים. הם מודעים לזה שלא רק שעליהם לספק ממשק ידידותי לתפעול אלא בעיקר לספק גישה למידע וידע לאנשים הנכונים בזמן הנכון ובמחיר הנכון על מנת שהעובדים יוכלו להגיע להחלטות העסקיות הנכונות – מהות הבינה העסקית.

אז מה בעצם השינויים בין יישומי ה BI כיום לאלו שבעבר?

  1. גישה לבסיסי המידע דרך המחשב האישי של רוב העובדים. כמעט כל עובד בתעשייה כלשהי בימינו הינו בעל גישה ישירה או עקיפה למחשב. מערכות BI כבר אינן נחלתם של מספר מצומצם של משתמשי מפתח אלא מותאמות לקבוצות שונות של משתמשים. כך שעובדים מכל הקשת ההיררכית של הארגון לא רק יכולים אלא גם צריכים ליהנות מגישה למאגרי המידע והידע ולהיעזר בהם לצורך קבלת החלטות מוצלחות.

  2. עובדי ה IT נדרשים ללמוד טרמינולוגיות וטקסונומיות עסקיות*. עובדי ה IT מיומנים בדר"כ במספר גבוה של טכנולוגיות, אך לרוב אינם מכירים את הרציונאל העסקי העומד מאחורי המערכות אותם הם מפתחים. יישומי בינה עסקית הובילו לשינוי בגישה זו: מכיוון שהמידע מסופק לא רק למשתמשי מפתח אלא לקהל רחב יותר של צרכנים, על המפתחים ללמוד תהליכי העבודה והתממשקותם לכל אחת מקבוצות צרכני המידע.

  3. עובדי ה IT נדרשים ללמוד תקשורת בן-אישית*. רוב אנשי ה IT מיומנים בטכנולוגיות ובקיאים בעולם המחשוב. בקיאות זו לעיתים יוצרת רתיעה אצל משתמשי הקצה בעלי אוריינות המחשוב הנמוכה. עובדי הIT נדרשים ליכולות בן אישיות גבוהות על מנת "לקרוא" את צרכי המשתמשים ועל מנת להדריך בסבלנות ובסובלנות את כל קבוצות המשתמשים. (*לחילופין, ניתן לשלב אנשי ניהול ידע או נציגים עסקיים בתהליכי הבינה העסקית. ד.ר)

  4. ויזואליות של מערכות BI. הימים של ממשק משתמש ירוק ומשעמם חלפו. כיום, כשמשתמשי מחשב מכירים ורגילים לסביבות עבודה מבוססות אינטרנט על ממשקיהן הנוחים, על מערכות הבינה העסקית הארגוניות לספק את המידע בצורה אטרקטיבית וגרפית.

  5. קלות ואינטואיטיביות השימוש. “plug and play” instead of “plug and pray”משתמשים בכל רמות הארגון מיועדים להשתמש במערכות הבינה העסקית, כתוצאה מכך תהליכי הדרכה והטמעה מקיפים יגררו הוצאות כספיות נוספות שכל ארגון ישמח למנוע. כאשר יש צורך "ללמוד" מערכת חדשה, מעבר לכסף ולזמן, לעיתים גם נוצרות התנגדויות אצל עובדים שמרגישים שמשנים להם את צורת העבודה. מערכות ה BI צריכות להיות מפותחות כשהן אינטואיטיביות לשימוש גם ללא הדרכה ותרגול.

  6. אבני דרך קרובות. בניגוד לעבר, שזמני הפיתוח של מערכות יכלו לקחת חודשים רבים ולעיתים אף שנים, כיום זמני הפיתוח והיישום מהירים ואבני הדרך קרובות אחת לשנייה.

  7. יישומים מבוססי אינטרנט. יותר ויותר אנשים מעוניינים לעבוד ברשת בצורה דומה לאיך שהם עובדים בחייהם הפרטיים. על יישומי ה BI לתמוך ולהיתמך על ידי האינטרנט.

  8. מידע לא מובנה ומידע מובנה. משתמשים זקוקים לגישה למידע לא מובנה כגון דואר אלקטרוני, מסמכים, סרטוני וידאו, בלוגים וכל מידע אחר מבוסס מולטימדיה. יש לשלב בין מאגרי הנתונים ממערכות המידע התפעוליות לבין מאגרי המולטימדיה והמידע הלא מובנה.

  9. יישומים מבוססי מחשוב נייד. כאשר העובדים ניידים ועובדים ממקומות שונים, יש לאפשר להם גישה למערכות ולמידע ממקומות שונים וכך להגיע להחלטה הטובה ביותר כאשר הם נדרשים לכך. חברות רבות החלו כבר לאמץ את גישת יישומי בינה עסקית במחשוב נייד לצורך מעקב אחרי הזמנות, משלוח, לוחות זמנים, וכו'.

  10. כלכלה לחוצה. כאשר המצב הכלכלי טוב, "גישה טובה יותר למידע" ו- "שיפור איכות המידע" הם סיבות טובות מספיק בשביל לספק מימון לפרויקט BI. כיום, כאשר המצב הכלכלי לחוץ, מטרות מערכות ה BI הפכו להיות מוכוונות אסטרטגיה. פרויקטי BI שלא יציגו תמיכה אמיתית בליבת הפעילות העסקית של הארגון לא יקבלו אור ירוק ולא ייושמו.


Comments


bottom of page