מה החלום שלך- הגשמת החלומות האישיים של העובדים כמנוף להצלחת הארגון, הינו ספר מעניין ומחדש שנכתב ב-2007 על ידי Matthew Kelly נואם וסופר בעלי מוניטין בינלאומיים שספריו מופיעים ברשימות רבי מכר מפורסמים רבים. באופן טבע, תוך שנה תורגם הספר גם לעברית, בהוצאת מטר. הספר כתוב כסיפור, מה שמקל על קריאתו והופך אותו מעט לפשטני- אך הרעיון המרכזי ייחודי: קדם את החלומות האישיים של העובדים שלך, אלו שלא קשורים כלל עבודה. הם ירוויחו והארגון ירוויח. חלונות אמנם אינם נראים לעין, אך בעלי עוצמה רבה המניעה את כל אחד ואחד מאיתנו.
מפת הספר
הספר מספר את הסיפור דרך עיניו של מנכ"ל חברת ניקיון, מה שמחזק עוד יותר את ההבנה כי לא תמיד ניתן לקשור בין חלומות והתקדמות לעשייה בעבודה. כדי שלא לטעת רושם שהדברים נכונים רק לארגונים שכאלו, הוא מזכיר מן הצד חבר בנקאי המיישם אותן השיטות דווקא בארגון מסוג שונה. בסוף הספר גם ישנו מעין מדריך ליישום.
והשורה התחתונה: מעורר מחשבה.
[הערה: תמצית זו, אינה כמובן תחליף לספר המלא].
האתגר הארגוני
ארגונים נאבקים מאז ומעולם עם בעיות של עזיבת עובדים. בין אם בצדק (העבודה לא מספקת מענה טוב דיו), ובין כי תמיד הנראות מטעה (השא אצל השכן ירוק יותר).
מנהלים משקיעים, על כן, אנרגיות מרובות לשימור ההון האנושי והנעת העובדים שבו.
היות ורוב האנשים לא עובדים רק למען כסף, ועוד יותר מעטים עוזבים בגללו את מקום העבודה הקיים, הרי שהפתרון לא מונח באפיק זה ויש לחתור לכיוון אחר. היות ולא תמיד ניתן להציע התקדמות מקצועית מספקת בתוך הארגון עצמו (טיב העבודה, קצב ההתקדמות והיקפו ההולך ומצטמצם ככל שעולים במדרגות ההיררכיה מ.ל.)- גם אפיק זה אינו באופן טוב דיו על הצורך.
יש למצוא אפיק שהארגון מראה דרכו את הערכתו לעובד ואת האכפתיות שלו מהם ומאושרם.
מנהל חלומות
הרעיון המסדר המוצע על ידי Kelly הוא בניית גשר בין ההווה לעתיד- על ידי התוויית חלומות ומימושם. ארגון יכול לסייע לעובדיו לדמיין עתיד טוב יותר ולחלום, מה שרבים שוכחים לעשות בגלל שהם שקועים בהווה הקיים, בין אם בהישרדות, ובין אם מתוך עיסוק יתר בתפעול השוטף. יש אנשים שגם חוששים לחלום, שמא לא יצליחו להגשים חלומות אלו.
וKelly מציע למנות מנהל חלומות ארגוני. מנהל זה יכול לבוא מרקעים שונים, אך היות ורבים מהחלומות קשורים בהיבט כספי, הוא מציע למנות אדם בעל התמחות בייעוץ פיננסי.
מנהל שכזה ייפגש אחת לתקופה עם כל עובד המעוניין בכך ויסייע לו:
לנסח רשימת חלומות נשמע פשוט, אך רובנו מתקשים לעשות זאת לבד אפילו שאנו מכירים את עצמנו.
לבחור חלום ישים שאותו יקדם העובד לבחור, עם העובד, מתוך כלל הרשימה, חלום שישים ושניתן ליישמו תוך כשישה חודשים לכל היותר. לבחור משהו שישים, אך שדורש מאמץ כדי להגיע אליו (לא באזור הנוחות הטבעי).
להגדיר תוכנית מימוש לגבש, עם העובד, תוכנית עבודה מעשית המסייעת לחסוך את שנדרש, לברר מידע ולפעול למימוש החלום בזמן שהוגדר.
ללוות את המימוש לשמוע, לפרגן, ואם העובד מסכים- לתקשר הלאה את ההצלחה.
וחוזר חלילה. להמשיך לחלום ולממש, עם או בלי סיוע מנהל החלומות.
טיפים:
לזכור שלכל עובד יש חלומות שונים ולא לנסות לכוון אותם יתר על המידה
לתת לעובדים כלים, להנחות, ולהימנע משיפוטיות; להעביר לעובד אחריות
לתת תמיכה רגשית לעובדים
במידת האפשר- לתת שירות זה גם למשפחות העובדים (על ידי הארגון)
לעודד את האנשים לסייע לאחרים הסובבים אותם (משפחה וחברים) לחלום ולסייע להם בכך
לשקול לערב את העובדים בניהול התהליך (ברמת העל- לא מול פרטי עובד זה או אחר); לשקול לערב את העובדים ברווח התפעולי הנוצר בזכות תוכנית זו (בגלל העלייה בפריון והקטנת העזיבה).
צעדים ליישום
חלימת חלומות היא עסק כדאי לארגון, גם באופן ישיר (הקטנת העזיבה), אך גם באופן עקיף: העובדים מעריכים, מודים וכתוצאה מכך:
הפריון עולה
ניצול ימי מחלה יורד
רמת איחורים קטנה.
לא בכל מקום ניתן לממש את משרת מנהל החלומות (או עוד יותר מכך- צוות שלם כפי שמתפתח בסיפורו של Kelly).
הצעד הראשון הינו להכיר שכולנו זקוקים לחלומות, מבכיר המנהלים ועד אחרון העובדים.
לאחר מכן יש לשכנע את ההנהלה שאכן כדאי לבצע צעד כזה. כנגד השאלה "כמה זה עולה לנו", מציע Kelly לשאול כמה תוכנית שכזו תכניס לחברה, או מה תהיה העלות מאי-יישומה של תוכנית שכזו.
ההמלצה למנהלים היא להתחיל ולנסות לייצר לעצמם יומן חלומות ולראות אם יכולים לקדמו, ואיך זה משפיע עליהם. כך יוכלו להשתכנע בחשיבות חלימת חלומות והגשמתם.
למעשה, כל אחד יכול, גם אם אינו בעל עסק או מובילו, לכתוב יומן חלומות. כדאי להתייחס לסוגים שונים של חלומות אפשריים: פיזיים, רגשיים, אינטלקטואליים, רוחניים, פסיכולוגיים, חומריים, מקצועיים, פיננסיים, יצירתיים, הרפתקניים, מטביעי חותם, ובהקשר לשיפור האופי. כמובן שחלום מסוים יכול לשלב יותר מהיבט אחד.
הוא ממליץ למנהלים לייצר ישיבה שנתית עם העובדים, לקראת סוף השנה- מעין פגישת חלומות בה העובדים משתפים אחד את השני בחלומות שלו, ומציעים זה לזה רעיונות ליישום. הוא מציע, בשיחות הערכה שנתיות, לעודד את העובדים להגיע עם רשימת 100 חלומות, ולאתר חלום אחד שבו יוכלו לסייע כמנהלים- למימושו.
אם מישהו אינו מנהל- הוא מציע להקים קבוצה קטנה של עובדים עמיתים- שיעודדו ויסייעו זה לזה, גם ללא תמיכה ארגונית. פעמים רבות זה מדביק, ואחרים יבואו אחר כך.
בקיצור- אפשרי וכדאי.
רוצה ללמוד עוד על קידום ניהול הידע בארגון?
הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:
Comments