top of page
תמונת הסופר/תד"ר מוריה לוי

מטא מנהיגות - סיכום ספר

עודכן: 12 באוק׳ 2023


עטיפת הספר

מטא-מנהיגות: להנהיג ברגע האמת הוא ספר שנכתב בשנת 2019 ותורגם לעברית בשנת 2022. הספר נכתב על ידי מרכוס, מקנולטי, נדרסון ודורן מנהלים וחברי סגל בתוכנית ״יוזמת מנהיגות למוכנות לאומית״ בהרווארד- צוות NPLI: National Preparedness Leadership Initiative יוזמה שהושקה בארצות הברית על ידי מנהיגים בממשל ובכירים מאוניברסיטת הרווארד בעקבות אירועי 2019. הצוות פיתח תפיסות וכלים שיכולים לסייע למנהיגים, אם בהיערכות לחירום ובתגובה אליה, ואם בחיי היום יום בעולם שהינו עתיר מערכות מורכבות.








מפת הספר:

מפת הספר

רקע- הצורך והמענה:

פיתוח מטא-מנהיגות:

כלים:




הספר אומנם נכתב בראייה של אנשים בתפקידים ציבוריים שנדרשים להיערך לעת חירום ולדעת להתמודד עימה בהצלחה, אך מתאים לכל מנהל באשר הוא, בעולם מורכב בו נדרשת מטא מנהיגות; כל אחד יכול לקבל ממנו כלים לחיים. ממליצה לקרוא את הספר.


רקע- הצורך והמענה

הצורך: מערכות מורכבות

מערכת היא אוסף שחלקים מחוברים הפועלים או נעים במשותף, כאשר תזוזה של אחד משפיעה על האחרים.

המורכבות במערכת מאפיינת את הממשקים בין החלקים, כאשר לא תמיד קל יהיה לצפות איך תנועה של האחד תשפיע על האחר.

מנהיג אפקטיבי במערכת מורכבת נדרש:

  1. לדעת שהארגון מולו מורכב מבעיות ואתגרים מורכבים וממשימות פשוטות וליניאריות,

  2. לדעת להפריד ולזהות מהו מה.

  3. להתאים את הכלים והמענים לכל סוג בנפרד.

כיצד מתמודדים עם האתגרים והבעיות המורכבים?


1. הבנה:

  • לקיחת צעד לאחור, והסתכלות על התמונה הכוללת

  • מיפוי בעלי העניין (מי בעד, מי על הגדר, ומי מתנגד)

  • זיהוי הדפוסים הספציפיים של ההתנהלות.

2. התנהלות (אחד או שילוב הבאים):

  • פירוק וארגון מחדש המייצרים סדר ואיזון

  • פירוק בעיה מורכבת לתת בעיות פשוטות

  • רתימת הגורמים ש ״בעד״ לפעולה, וגיוס אלו ש ״על הגדר״.

כל אלו תוך שימוש בידע המוחשי, חיפוש הידע החבוי שאינו נהיר, איסוף הידע שלא נגיש, ודמיון של הידע המופשט שלא ניתן לדעת.

המענה: מטא-מנהיגות

מנהיגות פירושה שאין אנו אחראים רק על עצמנו, אלא נדרשים לפעול כשאחרים סומכים עלינו, ואנו מובילים ומשמשים השראה לפעולה. במערכות מורכבות, מרכיב חשוב במנהיגות הוא היכולת לפעול בשיתוף עם ארגונים שאינם שייכים למעגל המיידי של המנהיגים, ולעזור להנחות אותם; במיוחד בשעות משבר בהם לא צופים את התופעה מראש. זוהי מטא- מנהיגות. מנהיגות מעורבת, מחברת ויוצרת השפעה שמעבר לסמכות ההשפעה הפורמלית; שרואים את עצמם כחלק מאותה מערכת גדולה. בשימוש במינוח מטא מייחסים למשהו גדול יותר, בראייה, בהבנה ובמעשה; בהנהגה כלפי מטה, כלפי העמיתים, כלפי מעלה, ומעבר. מטא-מנהיגות מתבטאת בחמישה מאפיינים:

  1. אחדות משימה בעלת משמעות: כולם רואים אותה במשותף, ומוכנים לפעול עבורה. דאגו שהמשימה תלכד את האנשים שלכם סביב הייעוד שלכם.

  2. נדיבות רוח ומעשה: זה כלפי זה. ראו כלי מפנ״ק בהמשך הסיכום ליצירת הזדמנויות לכולם.

  3. ממשק עבודה טוב: כאשר לכל אחד תחומי אחריות וסמכות, כל אחד נשאר אך ורק בנתיק שלו, אך מסייע לאחרים להצליח בשלהם.

  4. התנהגות והתנהלות נטולות אגו ונטולות חיפוש אשמים: כולם עסוקים בלפעול לטובת העתיד. אף אחד לא מאשים את האחרים, אף אחד לא מנסה לנכס לעצמו את התהילה. הרבה ״אנחנו״.

  5. מערכות יחסים המבוססות על אמון.

מטא-מנהיג מגדיר ומסמן תכלית, סביבה כולם מתכנסים ביחד. מטא-מנהיג נדרש למזג נקודות השקפה שלו ושל האחרים, תוך התגברות הטיות קוגניטיביות אישיות, ותוך התמודדות עם נקודות השקפה שונות, ומתוך מיזוג זה להרכיב תמונה שלמה ולפעול לטובת הכלל. מטא-מנהיג נדרש לדעת לפעול במערכת מורכבת (פירוט לעיל). מטא-מנהיג נדרש לתמרן ולאזן בין כוחות של סמכות והשפעה. ולדעת, מתי להתעקש ולעמוד על שלך, ומתי לתמוך בזהירות באחרים שנוטלים הובלה. מטא-מנהיגות היא יצירה של מנהיגות נחיל; מנהיגות שבה פועלים ככוורת, מחד באופן מבוזר, מאידך, תוך משמעות ותכלית משותפים. מטא-מנהיגות הינה אסטרטגיה ושיטה שניתן לפתח על ידי לימוד ותרגול. ועם זאת, כל מנהיג יתאים אותה לאישיותו וסגנונו הוא.

פיתוח מטא-מנהיגות

המנהיג כאדם

השלב הראשון במנהיגות היא ההסתכלות פנימה של המנהיג אל תוכו, כאדם.

  1. ההבנה שכאשר יש מצב מלחיץ בורחים ממעגל פעולה למעגל הישרדות (״ירידה למרתף ״). זיהוי מצב זה, ופיתוח היכולת של המנהיג למשוך את עצמו החוצה, ולחזור לפעולה, מהר ככל הניתן. הבעיה של המנהיג אינה ירידה למרתף; זה קורה לכולם. הבעיה יכולה להיות בעומקו של המרתף, ובזמן הנדרש כדי לצאת ממנו ולהניע אתחול מחודש.

  2. פיתוח אינטליגנציה רגשית , ובמיוחד מודעות עצמית.

  3. יצירה ושימור מערכות של יחסי אמון.

  4. היכולת להכיר בטעויות (ותהיינה כאלו), להודות בהן, וללמוד מהן.

וזכרו: בסופו של יום, מנהיגות נבחנת ב-כיצד הקהל תופס את האדם מולו- כמנהיג.

התייחסות למצב

מצבים קשים מתאפיינים, פעמים רבות, בתפנית חדה של שינוי עוין ומורכב.

לאחר יציאה מה- ״מרתף״ , פיתחו מובילי התוכנית סט מהלכים לגיבוש תהליכי חשיבה ופעולה מתאימים:

הם מכנים את סט המהלכים- לולאת קא״ן-הפ״ת על שם ראשי התיבות של הפעולות כפי שניתן לראות כדלהלן:


לולאה אינוספית ובתוכה חיצים המובילים ממהלך למהלך ללא סוף

פירוט:

  1. קליטה: איסוף מידע, תוך זיקוק וצמצום למידע החשוב ותורם ביותר.

  2. אוריינטציה: חיפוש דפוסים חברתיים ופיזיים שיסייעו בהבנת התמונה הכוללת.

  3. ניבוי: על סמך הדפוסים שזוהו, נבאו מה תהיינה ההתפתחויות הבאות. הכוונה ליצירת תחזית, או אוסף תחזיות אפשריות עם הסתברויות מוערכות, שתסייענה להגדיר את דרך הפעולה לקראת העתיד.

  4. החלטה: התחייבו לפעול בדרך מסוימת (מלכודת: קל להמשיך לאסוף מידע ולדחות פעולה).

  5. פעולה: בהתאם להחלטה.

תקשורת: העבירו את המידע, לגורמים השונים שחשוב שיידעו. דאגו להזרים מידע גם פנימה.

חיבוריות

חשיבותה של החיבוריות ברורה. היא קריטית. היא מפתח לכישלון או הצלחה.


1. ניתן לקדם חיבוריות, מכל סוג שהוא, גם בתנאי תחרות, תוך שימוש בכלי מפנ״ק:

  • מיפוי: הכרת והבנת מצב קיים.

  • פערים: זיהוי

  • נתינה: החלטה איפה אפשר לוותר

  • קבלה: העסקה המגדירה מה כל צד מקבל.

2. יישום החיבוריות הוא בארעה כיווני פעולה:

  • לכפיפים


מכוון: הפיכת כל אחד מהכפיפים להצלחה, בזכות יכולותיו הוא (או יכולותיה היא).

מתווה: גישה של שיתוף פעולה.

המלצה: היצמדו לערכים, גם אם המחיר הוא טיפול משמעתי בעובד שאינו ישר.

  • לממונים

דיווח על פעולות, והמלצה לדרך התנהלות והתנהגות בנושאים הקשורים למנהיג

המלצה: התנהלות רגישה במצב של קונפליקט כאשר מוטרדים מדרך הפעולה של הממונה, תוך עשיית מה שנראה כמהלך הפעולה הטוב ביותר בטווח הרחוק.

  • לעמיתים- בעלי עניין אחרים בארגון

מכוון: תיאום מאמצים למינוף היתרונות היחסיים של כל גוף

  • הנהגה מעבר לגבולות – מחוץ לארגון

התוויית התמונה הגדולה שבה מגוון אנשים, בארגונים שונים, עם מטרות שונות, וערכים שונים, פועלים כמיזם של ישויות כ ״אנחנו״ לתכלית משותפת- אחדות המשימה.

המלצה: בצעו, חגגו ותקשרו פעילויות קונקרטיות המייצרות חלק מההצלחה. אל תשאירו את כולם בשלב הרעיונאי בלבד.

המלצה: הוו מודל לחיקוי.

המלצה: פעילות לפי 5 המאפיינים של מטא-מנהיגות לעיל.


3. טיפים:

  • הבהירו את המטרה והחדירו משמעות לפעילות

  • הימנעו מלהיתקע במקום

אזנו בחיבוריות של שיתופי הפעולה בין תהליכי ניהול ותהליכי מנהיגות.

כלים:

פתרון קונפליקטים

מובילי התוכנית פיתחו שיטה לפתרון קונפליקטים אותה הם מכנים ״הליכה ביער״:

  1. אינטרסים עצמיים: הקשבה לכלל האינטרסים של בעלי העניין בקונפליקט

  2. אינטרסים מוגדלים: הבנת נקודות ההשקפה השונות; זיהוי נקודות הסכמה, ונקודות אי הסכמה.

  3. אינטרסים מושכלים: תהליכי סיעור מוחות למציאת פתרונות יצירתיים ומצליחים.

  4. אינטרסים ערוכים: הבהרת של ה ״תן-קח״ הנדרשים לקבלת תוצאה המועילה לצדדים השונים. הסכמה של כולם לתוצאה.

טיפ: גמישות בהפעלת השיטה בהתאם לנסיבות



שליטה בתפניות

מטא-מנהיגות דורשת יכולת, בשעת משבר או מהפך ארגוני, לביצוע תפניות חדות ושינוי התנהגות וכיוון.

הדוגמה המשמעותית, אגב, המובאת בספר לעניין זה, היא ממדינת ישראל ופיתוח החוסן שלה, לנוכח המשברים והאיומים הרבים.

הכלים:

  1. ביטחון עצמי בדרך הפעולה

  2. היערכות ותרגול מקדימים מרובים

  3. פעולה משולבת של ארגונים שונים יחד (מנהיגות נחיל)

  4. מיקוד המאמצים ליצירת קבוצת קטנה, נחושה ופרודוקטיבית שמבצעת יחד את התפנית.

ו... ניצול המשבר כנקודת תפנית, גם לכיוונים וצרכים חיוביים.

עיצוב שינויים

בניגוד לרוב הספרות הכתובה על ניהול שינויים יזומים, בספר זה, באופן טבעי, מתייחסים למשלים לו- לשינויים הנוחתים עלינו, ואיך אנחנו מצליחים גם אותם לעצב ולהשפיע עליהם.

התפיסה המוצעת מושתתת על ניהול חכם של הזמן והמאמץ לטיפול מיטבי באיומים ובאתגרים, שכן בזמן משבר הזמן הוא אויב (למשל- טיפול מהיר של כוחות חילוץ, משנה תוצאות אסון).

המטרות:

  • צמצום גובה האיום או אתגר.

  • עלייה והגעה לשיא מנוהלים ומבוקרים.

  • ירידה מבוקרת, כאשר תוך שכך מבחינים ומתחילים לטפל באיומים או אתגרים נוספים שהחלו.

דרך הפעולה:

  1. זיהוי האיומים, אתגרים, משברים, אסונות הניצבים לפתחנו.

  2. הערכת קשת הזמנים (עליה, שיא, ירידה, לרבות גובה, ולרבות חפיפה בין יותר מאחד).

  3. ניהול מבוקר מושתת לולאת קא״ן-הפ״ת.

הערות:

  • ההתנהלות היא על כל קשת הזמנים: בהווה- בטיפול מידי; לעתיד- בהיערכות מתאימה; ולעבר בשיקום ויציאה מהמצב הנתון.

  • לעיתים נכון גם להאט פעולות ולא רק לזרזן, לדוגמה כאשר המנהיג מעריך שהדבר החשוב ביותר הוא לייצר תחושת רוגע.


הספר מציע אוסף כלים למנהיג. אך הוא גם מזכיר, שהמנהיג נדרש לתמיכה ואדם נוסף להתייעץ עימו, ולא תמיד מתאים לקבל אותה מתוך מעגלי השותפים השונים או מבני משפחה שלאו דווקא ייתנו נקודת מבט ביקורתית. הכותבים ממליצים לפנות למישהו חיצוני- עמית שיכול להיתקל במצבים דומים, ויוכל לשמש כרשת תמיכה מקצועית.

הספר קורא לכולנו להפוך למטא-מנהיגים, ולראות איפה נכון, ואיפה אפשר להשפיע, על כמה שיותר מעגלים. כך נהפוך, כולנו יחד, את העולם למקום טוב יותר (מ.ל.).

Comments


bottom of page