רבות כבר נכתב על תופעת הבלוגים והעמודים האישיים. רבים מאיתנו שייכים לתרבויות ה"הצצה" והשיתוף וחושפים את עצמם באחת או יותר מהרשתות החברתיות באינטרנט, אם שמתם את התמונות מהטיול האחרון שלכם בפייסבוק, פרסמתם פוסט בבלוג האישי שלכם על השבוע החולף, ואת המוזיקה במייספייס – אתם מסודרים, ועכשיו אני יכול להכיר אתכם ואתם אותי. ואת החברים והעמיתים שלי, ואת החברים והעמיתים שלהם. אבל כנראה שכל זה לא מספיק למכורי הנטוורקינג, והנה תופעה חדשה ואינטנסיבית הרבה יותר, המחלחלת לחיינו האינטרנטיים: המיקרו-בלוגים. אם הבלוג הקלאסי מטשטש את גבולות הפרטי והציבורי, המיקרו-בלוג לוקח אותנו עוד צעד קדימה. זהו יומן כמעט מיידי, דיווח חי ומיידי על כל דבר שרוצים, שעונה על השאלה הפשוטה: "מה אתם עושים עכשיו?". הוא ניתן לעידכון מאתר האינטרנט, מתוכנת המסרים המיידיים או מהסלולרי, והוא מדווח מיד לכל החברים, באינטרנט, בסלולרי ובשלל אמצעים אחרים. כמו כל מגמה באינטרנט החברתי, גם זו מתבטאת בצורות שונות באתרים שונים. פייסבוק מאפשר לכם לדווח מה אתם עושים כרגע, בחיים או באינטרנט, מיקרוסופט הוסיפו לא מכבר למסנג'ר אפשרות לדיווח חופשי על פעילותכם העכשווית , וקיימת גם אפשרות לעדכון לפי השיר שאתם שומעים . כך משתנה ההקשר של השיחה כשאנחנו לומדים מה עושה כרגע שותפנו לצ'אט. אבל ללא ספק, השחקן העיקרי בתחום הוא טוויטר, שמתבסס כולו על מיקרו-בלוגים. הוא מופיע אצל רבים גם בסלולרי, טוויטר,שפעל יותר מחצי שנה בשקט כמעט מחתרתי, התגלה לאחרונה על ידי מובילי דעת קהל בארה"ב והפך ללהיט. גורמים מסחריים שונים כמו אתרי אינטרנט, משרדי יחסי ציבור, מוזיקאים וחנויות התחילו להשתמש בו כדי להודיע על אירועים לחברים. קל מאוד לצאת ולהיכנס לרשימות תפוצה חדשות, כך שאמנם מדובר בסוג של דואר זבל, אבל כזה שנמצא בשליטה מלאה. ברוח הקוד הפתוח, טוויטר מספק גם כלי פיתוח למתכנתים, שבזכותם קיימים היום עשרות תוכנות ואתרים שמדווחים עבורכם באופן אוטומטי לטוויטר ("אני בדיוק קורא דואר" כשמפעילים את האימייל, או "אני בפגישה עד ארבע" אם סימנתם פגישה בלוח השנה הממוחשב). כדי שלא נתאמץ יותר מדי...
המיקרו-בלוגים מעניינים הרבה יותר כתופעה מאשר כפעילות. הפלטפורמה החדשה הזאת, שמאפשרת דיווח מיידי וקריאה מיידית של דיווחים, היא עוד רובד בתקשורת החדשה שאסור להתעלם ממנו. שילוב של מיקרו-בלוגים עם טכנולוגיות שונות – תמונות המופיעות מיד עם צילומן, הודעה שיש חניה פנויה ברחוב ועוד – כל אלה עשויים להיות שימושיים בעתיד הקרוב, ולא רק עוד התמכרות להעברת הזמן.
דוגמאות לשימוש בחברות גדולות
כלי לתקשור כנסים, אירועים וחדשות (בדומה ללוח ההודעות המתגלגל בפורטל- אותו רעיון עוד צעד קדימה).
כלי לפרסום פעילות של צוותים מקצועיים (בדומה לקהילה, בלוג שיתופי או WIKI- אך שוב, מתמקד במסרונים קצרים). דוגמא: IBM
רוצה ללמוד עוד על דיגיטל ומדיה חברתית?
הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:
Comments