top of page

מנהיגות אותנטית - סיכום ספר

עודכן: לפני 4 ימים


עטיפת הספר

הספר "מנהיגות אותנטית: מה צריך כדי להיות מנהיג חזק", ובשמו המקורי- "Why Should Anyone Led by You" נכתב על ידי Rob Goffee & Gareth Jones בשנת 2006, ותורגם לעברית על ידי ברוך קורות. הספר מציג תפיסה שונה של מנהיגות- לא דרך סיפור קורות חייו של אדם מסוים, וגם לא דרך תיאור התכונות האחידות שנדרשות כדי מנהיג, אלא איך להיות מנהיג על ידי זה שאתה אתה. תפיסה דומה הוצגה גם בספרו של Tom Rath- " Strengths based leadership ", והיא גורסת שאין מתכון ורשימת תכונות אחת למנהיג, ואין לכן לתאר כזו, או לתאר סיפור של היחיד שכדאי לחקותו. Goffee & Jones טוענים שהציבור מחפש משהו שיוכל להאמין בו, ומחפש על כן מנהיגות אותנטית.


מפת הספר:


הספר נותן זווית נוספת על עולם המנהיגות ובהחלט מומלץ לקריאה.


מפת הספר

לקדם מנהיגות אותנטית דרך-

חזקות שלך


כדי להיות מנהיג אותנטי המנהיג נדרש להיות הוא עצמו, אדם המתאים בין המילים שלו למעשיו. כדי להצליח במנהיגותו זו נדרשת מיומנות:

  1. להכיר את עצמך לדעת לפתח את ההכרה ואת ההבנה העמוקה לגבי הייחודיות שמושכת אנשים אחרים, ובאופן טבעי, לא כל תכונה ולא כל התנהלות היא כזו. הייחודיות יכולה להתבטא במגוון היבטים כמו ביחסי אנוש מצוינים, ובצדם גם בשורשים ומבטא מייחד. בתחילה יתכן ומישהו יבין את הייחודי שבו בתת מודע, אך מנהיגות טובה יודעת להעביר את ההבנה הזו למודע ולמשב אותה אל מול הסובבים אותו. חשוב כמובן שהייחודיות תהיה אותנטית.

  2. לדעת לחשוף את הייחודי המושך להביא את הייחודי לידי ביטוי, לא באופן מוגזם, אם כי שוב... באופן אותנטי. לנצל את המייחד באופן חיובי להדגשת הדמות הנצרבת בקרב הסובבים.

להזכיר- מדובר בתכונה או התנהלות המושכים אנשים- ולכן מדובר בחזקה. מדובר בקווים ייחודיים היכולים להוות בסיס למנהיגות, שאנשים יכולים להתחבר להם, וגם רגשית. ראה איך לקשר את אלו לערכים ולחזון אותם את/ה מבקשים להוביל.

חולשות שלך

באופן מפתיע, לצד החזקות וה"מניירות", תוספת של חולשה של המנהיג הידועה ומוכרת למונהגים אינה מחלישה את המנהיג אלא דווקא מחזקת אותו. היא מראה שהוא אדם, ומקלה על יכולת ההזדהות של הסביבה. יש להדגיש שחולשה צריכה להיות תוספת ושולית באופן יחסי לחוזקה, ולא להיפך. דוגמה לחולשה יכולה להיות עקשנות או פיזור נפש, אך כל עוד הם אמתיים ואותנטיים, ולא התכונות הכי משמעותיות, הם יתקבלו בכבוד או חיבה, ואף יכולים להפוך ליתרון ולכוח מעצים.

התאמה למצבים משתנים

מנהיג צריך לדעת שהנהגה היא תלוית מצב, ועליו לבחון שוב ושוב את התאמת דרך ההנהגה שלו בהתאם למצב. לצורך כך עליו:

  1. לדעת לקרוא את המצב המשתנה

  2. לדעת להסתגל אל המצב, לפחות במידת מה

  3. לדעת איפה ואיך נכון לבצע שינוי יזום, שישנה את המצב ויתאים את ההתנהלות לדרכו הוא.

מדובר באיזון עדין בין הסתגלות ושינוי והמיומנות הנדרשת היא בשלוש רמות:

  • אל מול האנשים כפרטים במיוחד אלו ברי השפעה על הארגון ומנהיגותו

  • אל מול צוותים וקבוצות במיוחד כאשר אלו משתנים במיקומם במחזור החיים מגיבוש, לסיעור מוחות, למיסוד ולביצוע

  • אל מול הארגון גם כאשר נכנס כמנהיג חדש, גם כאשר עובר בין תת תרבויות שונות בארגון (שטח ומטה למשל, או מוP מול שיווק). על המנהיג לדעת להבין את הארגון ועד כמה חברתי (בין האנשים) וסולידרי (אל מול המשימות) ועד כמה אלו משרתים במצבם הנוכחי והמשתנה את המטרות אותם מבקש לקדם.

יחסי גומלין

קירוב וריחוק


מנהיגות היא לא רק "אני" מוצלח. היא מערכת של יחסי גומלין עם הסביבה בכלל, ועם המונהגים בפרט. אחת המיומנויות החשובות הנדרשות במערכת יחסים זו היא היכולת להתקרב ולהתרחק מאותם אנשים, בהתאם לצרכים ולהקשרים השונים בהם נמצאים.

ריחוק כיצד שומרים ריחוק?

  • על ידי שימוש בשפה מתאימה ומסרים קצרים

  • על ידי דרישה לתוצאות/ נזיפה

  • על ידי שימוש במנגנונים פורמליים (ישיבות ומזכרים)

  • על ידי ריחוק פיזי (חדרי אוכל, נסיעה נפרדת ועוד)

  • וכל השאר... המחברים מזמינים את האנשים לפנות ל Dilbert האגדי.

מתי ריחוק?

  • כאשר נדרש לאותת לגבי סמכויות

  • כאשר ארגון נדרש להתמודד עם בעיותיו

  • כאשר נדרשת ראיה אובייקטיבית

  • בשלבים ראשונים של היכרות (אחרת המנהיג ייתפס כלא אותנטי)


קירוב

כיצד מייצרים קירוב?

  • שיחות לא פורמליות

  • מפגשים לאחר שעות העבודה

  • מסיבות; נסיעות


מתי קירוב?

  • כאשר מבקשים לברר על המתרחש

  • כאשר מבקשים לחזק קשרים

חשוב לזכור שכל אחד באופן טבעי מקורב או מרוחק יותר; הוא צריך גם וגם, ובהחלט גם עם אנשים שאוהב וגם עם כאלו שמחבב פחות. שוב- האיזון העדין קריטי למנהיגות ולאותנטיות.

תקשורת

תקשורת היא חלק מכל מערכת יחסים, ובוודאי של מנהיג עם הסביבה הפנימית והחיצונית. ארגונים מבינים את חשיבותה של התקשורת.

איך יוצרים תקשורת מוצלחת?

  • לומדים לספר סיפור משכנע

  • מספרים סיפורים אמינים המתאימים להקשר ולרגע

תקשורת היא כלי מכריע בכל ניהול השינוי. חשוב-

  • לשדר חזון ברור ומשכנע

  • לרתום כוחות חיוביים ארגוניים ולדחוף על בסיסם לביצוע השינוי

  • למדרג את השינוי; לקבוע צעדים ברורים שאפשר לפעול על פיהם

מה המונהגים מצפים ממך

מחקרים מלמדים כי המונהגים מחפשים אצל המנהיג:

  1. אותנטיות (כפי שתואר לעיל)

  2. להרגיש שהם משמעותיים לתהליך ולארגון

  3. להרגיש שהתהליך בו שותפים משמעותי לארגון ובכלל

  4. ריגושים- אנשים זקוקים לתחושת התלהבות בכדי לרצות ללכת אחרי המנהיג

  5. השתייכות חברתית ותחושה שהם חלק מקהילה (ולא רק קבוצה).

מה לצפות מהמונהגים

מותר למנהיג לייצר ציפיות ממונהגיו. מונהג טוב הוא כזה ש:

  1. מוכן להביע את דעתו

  2. מוכן להשלים את המנהיג (בתכונות בהם הוא חושב שהמנהיג חלש)

  3. יודע לתמוך בשינויים ולהבין שאלו נדרשים מעת לעת. מבין, כי במידה מסוימת לחיות בארגון ולנהוג היטב, משמעו גם חוסר ודאות מסוימת. גם העובד הטוב, נוטל בסוף היום סיכונים.

לסיכום:


לא קל להיות מנהיג; יש בתפקיד סיכונים, ובהחלט מצבים שבהם גם משלמים מחיר, שכן בעצם ההנהגה והחשיפה, בעצם האכפתיות שהם מפגינים (וצריכים להפגין) הם חשופים לסיכון.

ובכל זאת- כדאי ומומלץ. לא למען הפופולאריות (שאולי לא תהיה, והיא גם לא המבחן המרכזי), אלא כדי לקדם מטרה, שגדולה ממני, ממך ולמען ערך גדול וגבוה יותר. שלא נטעה את עצמנו; מנהיגות פירושה תוצאות. ואם במבחן זה עומדים- בוודאי הצלחנו, והיה כדאי.


 

רוצה ללמוד עוד על קידום ניהול הידע בארגון?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:


Comentarios


bottom of page