top of page
תמונת הסופר/תדודי רוזנטל

מערכות תומכות החלטה – DSS

עודכן: 2 בדצמ׳


איש מקליד על מחשב נייד

מערכת תומכת החלטה (באנגלית: Decision Support System‏ (DSS)) הינה מערכת מידע ממוחשבת התומכת בתהליכי קבלת החלטות בעסק או ארגון. המערכת מיועדת לסייע למנהלים בדרג הניהולי, התפעולי והאסטרטגי כדי לקבל החלטות בלתי מובנות או מובנות למחצה לדוגמה: החלטות ללא מרשם קבוע המתקבלות בתנאים של אי-וודאות, החלטות חדשות שלא קיים נסיון קודם בהתמודדות איתן, החלטות שיש לקבלן במהירות או החלטות בתנאים המשתנים במהירות.


מערכות אלו כוללות נתונים ומודלים אנליטיים המאפשרים מציאת חוקי התנהגות של סביבות שונות, הסבר תופעות שונות וחיזוי ניתוח נתונים בסביבות שבהן יש קשרים לא לינאריים בן משתנים. המערכות שואבות את נתוני הגלם לפעילותן ממערכות מידע אחרות המותקנות בארגון ומגורמים חיצוניים לארגון. למשל, לעתים קרובות הן נשענות על נתונים כלכליים או נתונים המגיעים מהחדשות ישירות מן אתרי פורטל, כמו שער החליפין ונתונים אודות שינויים בחקיקה וכדומה. המערכת צריכה לפעול היטב בסביבה דינאמית ומשתנה וישנו צורך בעדכון שוטף של המערכת או שינויים בדרכי ההחלטה‏, ועל כן מערכת תומכת החלטה צריכות להצטיין בגמישות ובאינטראקטיביות שהן מציעות.


המערכת תומכת במקבל ההחלטה במספר דרכים:

  • אחזור פריטי מידע בודדים;

  • אספקת מנגנונים לניתוח נתונים אקראיים;

  • אספקת סיכומי נתונים מוגדים מראש;

  • ניתוחי רגישות והערכת תוצאות של הנחות מוצעות;

  • הצעת פתרונות.


למה צריך את זה?

מערכות תומכות החלטה מסייעות כאמור למנהלים לטפל במצבים לא מובנים, או מובנים חלקית. מערכות תומכות החלטה מאופיינות ביכולות גבוהות לביצוע ניתוחים רב-ממדיים, ומסייעות בכך למנהלים בקבלת החלטות שונות. עבודת הניהול, ברובה, דורשת יכולת לקבל החלטות דחופות בתדירות גבוהה, בנושאים שונים, תוך מגבלות של לחץ וזמן. דוגמאות לפעולות שונות שמערכות תומכות החלטה מסייעות למנהלים:‏

  • חיפוש דפוסים חבויים בכמויות אדירות של נתונים;

  • מיקוד במידע החשוב ביותר לצורך הפקת מידע חדש מנתונים קיימים;

  • חשיפת מגמות והתנהגויות עתידיות של לקוחות;

  • מענה לשאלות מה יקרה אילו;

  • צפי התנהגויות עתידיות של לקוחות;

  • זיהוי שווקים פוטנציאליים;

  • חיזוי אירועים וצפי של אוכלוסיות שונות שיגיבו באופן דומה לאירועים שונים.

בנוסף, למערכות תומכות ההחלטה תועלת עקיפה שהן מביאות אתן לארגון ולמנהל:‏

  • האצת תהליך קבלת ההחלטות

  • הגברת השליטה הארגונית

  • עידוד התעמקות ומחקר של מקבל ההחלטות

  • האצת תהליך פתרון בעיות בארגון

  • יצירת ראיות חדשות כדי לתמוך בהחלטה

  • יצירת יתרון תחרותי על פני המתחרים

  • מגלה גישות חדשות לפתרון הבעיה

  • מסייע להפוך את תהליכי הניהול לאוטומטיים


הקשר ל- BI

חוקרים מסוימים רואים את הבינה העסקית כיורשת של מערכות תומכות החלטה. מערכות בינה עסקית מעניקות למשתמשים את האפשרות לדלות מידע ממקור אחד או מספר מקורות‏. בנוסף, מערכות אלה מאפשרות אחזור של הנתונים לקבלת דו"ח או תצוגה גראפית בצורה קלה יחסית ומעניקים למשתמשים יכולת לניתוח רב ממדי. בנוסף, יש הרואים‏ את יישומי הבינה העסקית כקבוצת מערכות תומכות החלטה מונחות נתונים. קיימות מערכות בינה עסקית הכוללות תהליכים נוספים כגון כריית נתונים, כריית רשת אינטרנט ומודלים סטטיסטים.


בעוד שבינה עסקית היא קטגוריה רחבה של ישומים וטכנולוגיות לאיסוף, אחסון וניתוח אשר מעניקה גישה למידע על מנת לסייע לפירמות לקבל החלטות עסקיות טובות יותר. הרי שמערכת תומכת החלטה היא תוכנת מחשב ישומית אשר מנתחת מידע עסקי ומציגה אותו כך שהמשתמשים בו יכולים לבצע החלטות עסקיות בצורה קלה יותר.‏

גישות לפיתוח ויישום

קיימת אפשרות תאורטית של בניית מערכות תומכות החלטה בכל תחום ידע. דוגמה אחת היא מערכת לתמיכת החלטה קלינית לאבחון רפואי CDSS - clinical decision support system. מערכת זו היא אינטראקטיבית ומיועדת לעזור לרופא להגיע לאבחון. מערכות אלו הם נושא מרכזי בתחום השימוש בבינה מלאכותית ברפואה. גם בישראל, השילוב של מערכות תומכות החלטה במערכת הבריאות מאוד נפוץ.


נעשה שימוש נרחב במערכות תומכות החלטה בעסקים ובניהול. מערכות EIS - Executive Information Systems שהיו פופולאריות בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת הוחלפו על ידי מערכות EPM - Enterprise Performance Management ושימוש בלוח מחוונים וסרגל כלים מאוזן, מערכות אלה מאפשרות קבלת החלטות מהירה יותר, זיהוי של מגמות שליליות וחלוקה טובה יותר של משאבים.

מקורות:


 

רוצה ללמוד עוד על הפקת לקחים ותובנות?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:


Comentários

Não foi possível carregar comentários
Parece que houve um problema técnico. Tente reconectar ou atualizar a página.
bottom of page