top of page
תמונת הסופר/תמילה פבלוק

ניהול הידע באקדמיה

עודכן: 30 בינו׳ 2023

ניהול הידע באקדמיה

רבים מאיתנו עמדו בפני אחת ההחלטות החשובות בחייהם - מה ללמוד והיכן, כולנו רצינו ללמוד משהו פרקטי ובמקביל ליהנות מהלימודים במידה מסוימת. בכתבה זו אני הולכת להציג מסלול לימודי אקדמי שמבחינתי "סיפק את הסחורה" במלואה: לימודים מרתקים ועבודה בתום התואר.

לפני כמה שנים עמדתי בפרשת דרכים והתלבטתי באיזה כיוון לבחור, למזלי ידעתי היכן ללמוד אך לא ידעתי מה?! דפדפתי בספר המפרט מסלולי לימוד אקדמיים ונתקלתי בהגדרה מעניינת למדי, המתארת מסלול לימודים שלא שמעתי עליו קודם לכן ושמו לימודי מידע (מידענות). ההגדרה המרתקת הובילה להתעניינות ובדיקה מעמיקות ולבסוף לרישום במחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר אילן.

כעבור מספר חודשים מיום הבחירה, מצאתי את עצמי נכנסת למעבדת מחשבים ושומעת משפטים כגון : "ידע הוא כוח ועוצמה כלכלית", ו"הכוח שלנו בא לידי ביטוי במיומנות הארגון ,הניהול, הנגשת ודליית מידע/הידע הקיים בארגון".

המסרים הללו נחרטו בזיכרוני מהשיעורים הראשונים של התואר, ועם כל שנה שחלפה נוכחתי לגלות את משמעות המסרים, ומה מסתתר מאחורי מילים אלו.

בתור בוגרת לימודי מידע (מידענות) אני יכולה להעיד שאחד היתרונות הבולטים במסלול זה הינה יכולת לעסוק במגוון רחב של תחומים, אשר אינם תיאורטיים בלבד ומוכיחים את עצמם באופן מעשי בשטח.

לדוגמה תחום הספרנות: ספרנית אשר מצליחה לאתר במינימום זמן מאמר המכיל מידע שנדרש לסטודנט/מרצה, או תחום ניהול הידע והקמת פורטל/ אתר אינטרנט אשר מרכז ומנגיש את המידע הקריטי לביצוע תהליכי עבודה מרכזיים בארגון מסוים, מה שגורם באופן ישיר להתייעלות ושיפור התפקוד של עובדי הארגון.

על מנת להמחיש מה לומדים בתואר המדובר כל כך, לפניכם כמה מהקורסים שמלמדים במסגרת התואר בשנה הראשונה: 1. מבוא לניהול נתונים 2. מבוא לבניית אתרים באינטרנט 3. אינטרנט למתקדמים 4. אינפואתיקה-וחוק בחברת המידע הקורסים הנ"ל ועוד רבים אחרים מקנים את הכלים הנדרשים לקראת היציאה מהעולם האקדמי לשוק העבודה. בעזרתם לומדים מהו פורטל ומה הבדל בינו לבין אתר אינטרנט, יודעים מה מתרחש מאחורי הקלעים של אתר אינטרנט, מתחילים להבין ולהשתמש במונחים מקצועיים, מכירים מקורות מידע שונים שלא נגישים למשתמש הפשוט.

בנוסף לחובות אקדמיים המקובלים בתואר, הסטודנטים מחויבים להשלים מכסה מסוימת של שעות התמחות במסגרת לימודיהם במחלקה. לפי דעתי מדובר לא בחובה אלא בהזדמנות, וחובה זו מסייעת לנו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לגבי בחירת הכיוון המקצועי עם סיום הלימודים. יש לראות בתנאי זה מעין התנסות חיונית ובדיקה מצוינת להחלטה שקיבלנו, לא סתם נאמר "לא תדע עד שלא תנסה" וזה בדיוק המקרה. לאחר שהבנתי במה אני רוצה לעסוק התחלתי לחפש חברות המתמחות בתחום וכאשר נחשפתי לעולם ניהול הידע בפן המעשי שלו ולא רק התיאורטי, הבנתי שהבחירה שלי הייתה נכונה.

במהלך שלוש שנים של תואר למדנו את החומר האקדמי ובמקביל למדנו קצת על עצמנו, לאילו תכנים אנו מתחברים יותר ולאילו פחות ולפי זה מתחילים לתכנן את הדרך לקראת הבחירה הגורלית. במקרה שלי, הצעדים הראשונים לקראת הבחירה החלו בשנה השנייה לתואר, צברתי מספיק ידע על מנת לגבש לעצמי תמונה לגבי הכיוון שלי, וידעתי שניהול ידע זהו התחום המעניין והמרתק ביותר מכלל האפשרויות שהתואר הציג בפני.

לסיכום, חשוב לציין שאין זה טריוויאלי לסיים תואר ולעבוד בתחום שלמדנו וגם לאהוב את העבודה שלנו, אך לא מדובר בעניין בלתי אפשרי. ממליצה בחום, ושיהיה בהצלחה!


Comentarios


bottom of page