על פי מחקר שנערך בארה"ב על ידי ה National training laboratory, אחת הדרכים האפקטיביות ביותר ללמוד ולהטמיע ידע היא על ידי התנסות תוך כדי עשייה. אולם דרך זאת יקרה מאוד וגוזלת זמן רב. מחיר הטעויות הוא גבוה והתובנות הנרכשות הן אקראיות ולא בהכרח הולמות את מטרות הארגון.
דרך אחת להתגבר על מכשול זה היא באמצעות סימולאטורים המדמים את הארגון, השוק ותנאי אי הוודאות השוררים בו. דומה הדבר לטייסים המפתחים מיומנות ואינסטינקטים על גבי סימולאטור עבור מצבים שלא ניתן לחוות אותם באופן יום יומי, כגון יירוט של מטוסם על ידי אויב.
לימוד דרך התנסות בסימולאטור מאפשר לא רק לצבור ידע חדש, אלא אף לגבש את הידע הנלמד לתובנה באמצעות ליווי מודרך. הידע הנצבר והמגובש משפיע לחיוב על ההתנהגות של הלומד ואף ניתן לשמר אותו במערכות לניהול ידע כגון מאגרי תובנות, לשימוש על ידי אחרים.
בכך עסקינן ב- MBE: לימוד הניהול דרך התנסות (Management By Experience), התנסות בלי לעבור דרך החיים, אלא באמצעות סימולאטור.
הסימולאטור מאפשר לנו לא מעט: הדמית הסביבה העסקית, היומיומית והכאוטית; סבבי התנסות חוזרים, תחקור, ורכישת כלים מעשיים; תחושה של המציאות - הדמית אי הוודאות; ראית התמונה הגדולה וגם ירידה לפרטים; עבודה אינטראקטיבית; תחקור ולמידה. הסימולאטור מאפשר לנו ללמוד ידע רק ע"י צבירת ניסיון, בזמן קצר.
למה דווקא בניהול ידע?
מכל הסיבות שאנו מכירים בעולם ניהול הידע: מקצוע הניהול הנו מקצוע עתיר ידע, מחיר השגיאה משמעותי, ודווקא שם אנו לומדים וממציאים את הגלגל כל אחד מחדש.
השילוב הייחודי של ייצור ידע מכוון מטרה ותיעוד התובנות המשולבות בו במקביל, דווקא בנושא כה רגיש, מהווה קלף מנצח עבור ארגונים רבים.
נשמע כמו חלום? יתכן. אך מדובר במציאות. יש חברות המתמחות בכך, ואפילו בישראל.
והרי לנו עוד כלי לארגז הכלים של ניהול הידע.
Comments