top of page
תמונת הסופר/תקרן טרוסלר

עיצוב מידע

עודכן: 7 בנוב׳


מעצבת גרפית מציגה עיצוב

נכתב בשיתוף עם ד״ר מוריה לוי


עיצוב מידע (Information Design) הנו תחום העוסק בתכנון ועיצוב של התוכן וה"סביבה" בה הוא מוצג, במטרה לשפר את העברת תכני המידע באופן אופטימאלי לקורא.

התחום עוסק באופטימיזציה של נתונים, מידע וידע כך שניתן יהיה להפיק ממנו תועלת באופן נוח ופרודוקטיבי בחיי היום יום בארגונים, ואל מול הלקוחות, הספקים והשותפים.

מטבעו, עיצוב מידע מסתכל דרך עיני המשתמש ככלי מרכזי להשגת מטרה זו. לכאורה, נדמה שמדובר על תורה המבוססת על הצורה החיצונית של המידע בלבד, אך לא כך הדבר. עיצוב מידע אמיתי מתמקד בשני צדדים משלימים במטרה ליצור פתרון תוכן המתאים לארגון: עיצוב מידע חיצוני ועיצוב מידע פנימי.


עיצוב מידע חיצוני עוסק בנגישות וכולל את המרכיבים המסייעים לקרב את המשתמש לדף המידע הרצוי:

  • טקסונומיה, הוא מילון המונחים הארגוני, השפה בה הארגון "מדבר", הז'רגון המקצועי. משמש בסיס לשני המרכיבים הבאים שיתוארו להלן.

  • עץ התכנים, הוא תוכן העניינים של האתר/תפריט. עץ תכנים, הנקרא לעיתים גם עץ ידע, או עץ הניווט, צריך להיות מאורגן כך שהמשתמש יוכל להתמצא, ולהגיע במינימום הקלקות, לתכנים ופריטים רצויים, גם אם לא נתקלו בו בעבר ויודעים היכן מוקם. עץ תכנים הנו מרכיב חשוב בעיצוב המידע שכן מוח האדם נוהג לחשוב באופן היררכי, בדומה למבנה העץ.

  • מאפייני המידע הארגוני, הם הנושאים לפיהם מקוטלג המידע הארגוני. המאפיינים הם אוסף הערכים שנמצאו בטקסונומיה מאורגנים לקבוצות, כאשר שמות הקבוצות הם המאפיינים הארגוניים. משמשים כמסננים ומסייעים בחיפוש חופשי מהיר ישיר, וממוקד.


עיצוב מידע פנימי עוסק בהצגת המידע אליו הגענו, והצגתו באופן המקל ומקצר את הבנת תוכנו. כולל שני מרכיבים:

  • תבניות מידע: חוקים קבועים על משטח העבודה. היתרון בתבניות מידע הוא החיסכון הקוגניטיבי במיפויו הגירויים המתקבלים. קיימים 2 סוגי תבניות:

    • הצגת המידע באופן מובנה, באמצעות שדות קבועים ובהתאם ללוגיקה מוגדרת. תבניות חכמות גם מאפשרות קירוב ידע נוסף לקורא, ע"י קישורים פשוטים או מורכבים, וע"י Macros השואבים מידע ממערכות משלימות.

    • שימוש בתבניות וירטואליות שהם מסמכים ללא שדות קבועים, הבנויים לפי הגיון מסוים המקל על המשתמשים להתמצא בהם ולאתר מידע במסמך.

    • כתיבה תמציתית, שיווקית ואפקטיבית: עוסק בהגדרת כללי הכתיבה כדי להבטיח שהתוכן הנקרא גם יובן ויוטמע באופן מהיר.


אין ספק, שבעידן שבו אנו מוצפים במידע, וקצרים בזמן, עיצוב המידע הנו הכרחי כדי להקל עלינו בקליטת התכנים. מהמעצב נדרשת יכולת גבוהה בתחומים ונושאים מגוונים: עליו להיות בעל יכולת חשיבה שיטתית וחדשנית בו בזמן; עליו לשלוט בתיאוריות, סטנדרטים, עקרונות וחוקים בתחום הלשוני והגראפי, בסממנים התקשורתיים המשפיעים על הקורא, וביכולות התקשורת האנושיות בהתייחס לפרטיות, תהליכים קוגניטיביים, ותגובה לגירויים ע"י כל החושים; עליו להיות בעל יכולות עיצוב שהוא גם רשמי, גם מעניין וגם מושך; עליו להכיר היטב את האוכלוסייה שהוא משרת, את התכנים עמם הם עובדים ואת הטכנולוגיה העומדת לרשותם כדי להעמיד בפניהם את הידע הנכון בעיצוב הנכון. וכפי שאמר ריצ'ארד גריף, מנהל המוסד האמריקאי לאומנויות העיצוב, "עיצוב הוא המתווך בין המידע להבנה".


 

רוצה ללמוד עוד על אפיון וחוויית משתמש?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:


Comments


bottom of page