נגישות
משהו אישי:
במסגרת עבודתי הקודמת בניהול ידע, נפגשתי מספר פעמים עם יובל וגנר , איש יקר , מייסד ויו"ר עמותת "נגישות ישראל" שפועלת רבות לקידום הנגישות בארץ , בעזרתו נחשפתי לעולם זה ומאז אודה ואתוודה כי הנושא חשוב לי וחשוב לי לחשוף גם אתכם לעולם זה, כדי שתבינו שאין מדובר באיזה שיגעון חולף אלא בתמורה משמעותית לחברה, לעסקים ולנו כפרט.
כשסיפרתי לחבר'ה שאני הולכת לכתוב מאמר בנושא נגישות באתרים , מישהי שאלה מה זה נגישות ולפני שהספקתי לענות, ישר הסבירו לה כי מדובר בגישה לאוכלוסייה העיוורים או החירשים.
אז זהו שלא, או בעצם גם אבל לא רק וגם לא בעיקר..
אז בואו נעשה סדר ...
נגישות באופן כללי הינה חלק בלתי נפרד מחשיבה על חווית משתמש או user interface והינה רלוונטית בכל עיצוב של מוצר, מקום , שירות וכיו"ב.
נגישות באתרים
באה לאפשר לאנשים עם מוגבלות לגלוש ככל הגולשים.
כשמוגבלות הינה לא רק מוגבלות קשה אלא על גם מוגבלות מתונה ושכיחה - לדוג' מוגבלות של האוכלוסייה המבוגרת ,לקות שמיעה, כאבים במפרק כף היד ועוד.
למה חשובה למעשה נגישות באתרים ?
יש שיאמרו שאם כבר חשובה אז רק כהשקעה באתרים חיצוניים-
תורמת למיצוב ותדמית כחברה עם מחויבות חברתית
נותנת מענה לכלל הלקוחות
מענה ללקוחות פוטנציאלים
גידול ופריצה לשווקים נוספים
(כל אלו נכונים ומובנים מאליהם ועדין הרבה אתרים אינם עונים על ההגדרה אתרים נגישים.)
אך היום דווקא אתייחס לחשיבות הנגישות גם בפורטלים מקצועיים, אתרים פנימיים של חברות, מערכות לניהול ושיתוף ידע שמשמשים את אוכלוסיית העובדים בחברה.
נתונים
אז קצת נתונים לגבי פוטנציאל של טכנולוגיה נגישה בקרב האוכלוסייה העובדת (גילאים 18-64) מתוך מחקר שנעשה בחברת מייקרוסופט ב2003 בארה"ב :
אחד מכל ארבעה סובל מ-לקות ראיה (27%), לקות מוטורית (26%)
אחת מכל חמישה סובל מ-לקות שמיעה (22%), לקות קוגניטיבית (20%) .
62% מהאנשים בגילאי העבודה יוכלו להפיק תועלת מטכנולוגיה נגישה 37% בשל מוגבלות מתונה ו-25% בשל מוגבלות קשה.
מתוך דוח אנשים עם מוגבלות בישראל 2006 שפורסם ע" י נציבות שוויון לאנשים מוגבלים במשרד המשפטים :
בשנת 2006 יש יותר מ700 אלף עם מוגבלות בגילאי עבודה (20-64), 19% מכלל האוכלוסייה בגיל זה.
אז מדוע חשובה ההשקעה בטכנולוגיה נגישה גם באתרים הפנימיים לעובדי החברה:
הגברת נאמנות גבוהה של העובדים למעסיק (משקיע ודואג לעובדיו)
שימור עובדים
אחוז המוגבלויות הולך ועולה עם גיל העובד , מענה וטכנולוגיה נגישה תשמור על הביצועים לאורך זמן
סטנדרטיזציה בין האתרים החיצוניים לאתרים הפנימיים
פוטנציאל שוק עבודה גדול יותר
ידידותי יותר לכלל המשתמשים
עקרונות למימוש
בעקרון אותם עקרונות למימוש נגישות באתרים פנימיים רלוונטיים גם לחיצוניים והינם חלק מחשיבה על חווית המשתמש:
חווית משתמש ועיצוב:
מספר דרכים לניווט- מנוע חיפוש, תפריטים , מפת אתר
ביצוע כלל הפעולות בעזרת עכבר ובעזרת מקלדת בלבד
לאפשר שימוש במקשי קיצור
הימנעות מטקסטים מהבהבים
ליצור ניגוד בולט בין הטקסט לרקע
לאפשר למשתמש לשנות את עיצוב התוכן לפי העדפותיו- גודל גופן, סוג גופן, צבע טקסט ורקע
לדאוג שהפעולה תהיה הפיכה (עזרה וסובלנות במערכת לטעויות)
תוכן:
אפשרות להבין את כל המידע המופיע באתר- להוסיף מידע טקסטואלי לתמונות,לסרטים וקטעי שמע
להימנע מהגבלה של זמן קריאה או אפשרות להאריך זמן
שימוש בשפה פשוטה ברורה ועקבית
אפשרות להבין את כל המידע ללא הסתמכות על צבעים
קישורים טקסטואליים ברורים ולא לחץ כאן או עוד..
כעקרון כל העקרונות והדרישות להפיכת אתר פנימי וחיצוני זמינים לכל ארגון שנחשף לעולם רחב זה כולל כל הדרישות לקבלת תקן תו אתר נגיש ב" אתר נגיש ".
ואסיים שוב באמירה אישית כולי תקווה שהצתתי את סקרנותכם לעולם זה ואולי באמצעות מאמר זה תכנסו לחקור ולהבין מדוע כדאי להשקיע בנגישות האתר בעסק בין אם באתר החיצוני ובין אם בפורטלים והמערכות הפנימיות.
מקורות:
Комментарии