top of page
תמונת הסופר/תרויטל בוקסבום

עקרונות להערכה ביקורתית של מידע ברשת

עודכן: לפני 6 ימים


קלוז אפ למסך מחשב

כולנו מחפשים מידע ברשת – מענה לשאלות בנושאים עסקיים, מחקריים ואישים.

וכשאנחנו מוצאים...התשובות המתקבלות מכילות גם תכנים מקצועיים שאכן מנוע החיפוש העריך שמתאימים, אך גם תכנים מקודמים, אורגנית או בתשלום, ע"י מקורות שונים.

לכל שאלה נקבל תשובות רבות (ולפעמים רבות מאד), ותפקידנו להעריך עד כמה הן אמינות ואיכותיות:

  • האם המידע פורסם ע"י גורם מוסמך? האם הגורם המפרסם אובייקטיבי או מוטה בערכיו, תפיסת עולמו ועוד.

  • האם המידע איכותי או הינו ציטוט ממקורות עלומים, חלקי, ואולי אף מסוכן?

מומלץ וחשוב להפעיל שיקול דעת ובחינה ביקורתית בבואנו לבחון את התשובות המתקבלות בעת חיפוש.


להלן מס׳ טיפים אותם כדאי לאמץ:

בקצרה:

המידע צריך להיות: רלוונטי, עדכני ומהימן

  • בדקו מי עומד מאחורי התוכן

  • בדקו אם המידע עדכני

  • השוו עם מקורות אחרים

  • העריכו את איכות הכתיבה והצגת התוכן

מה ואיך?

מהימנות

  • מי המחבר/הארגון:

    • בחנו תכנים נוספים שלהם.

    • האם בעלי סמכות וניסיון בנושא?

  • האם מדובר בגוף/אדם עסקי, ממשלתי או פרטי?

  • למי מיועד האתר/המאגר?


בדקו

  • חפשו במסמך מידע על הכותב ובלשונית "אודות" - מידע על האתר.

  • בחנו את השפה והשימוש בביטויים מקצועיים – האם מופנה לקהל הרחב או לקהל מקצועי, אקדמי או אחר.

  • חפשו בדף הבית הגדרה ברורה של מטרת האתר והמאגר.

  • בחנו את כתובת ה-URL: מאגרים פורמליים, עם סיומת ממשלתית או ציבורית, אמינים יותר ממאגרים פרטיים. סיומות מקובלות: .edu – מוסדות ההשכלה, .gov – מוסדות ממשלתיים, .org – ארגונים או עמותות, .com – אתר מסחרי, . muni – אתרי ערים, .info – אתרי מידע כללי, .net – אתר פרטי או אחר


עדכניות

  • מתי פורסם המידע לראשונה? מתי התעדכן?

  • האם המאגר/אתר מתעדכן באופן תדיר?


בדקו

  • מהו תאריך המידע? מתי עודכן לאחרונה?

  • האם האתר/מאגר עודכן בשנה האחרונה.


אמינות

  • האם מוזכרים מקורות שניתן לאמת בהם את המידע?

  • האם האתר ממומן או מקבל תמיכה מגורם מסחרי או מבעל עניין אחר?


בדקו

  • האם הקישורים מפנים למידע עדכני ורלוונטי.

  • חפשו אג'נדה – האם המסמכים המוצגים מייצגים נקודת מבט מסוימת: תרבותית, חברתית, פוליטית, אחר?

  • בדקו והצליבו את המידע אל מול מאגרים/אתרים אחרים.

  • בדקו האם יש נותני חסות/שותפים/פרסומות


איכות

  • העריכו את איכות המאמר

  • העריכו את תכולת האתר/המאגר ואופן הארגון שלו.


בדקו

  • האם המידע מקיף ורלוונטי או חלקי (ציטוטים בלבד).

  • האם התוכן כתוב ברהיטות ומקצועיות, ומוצג באופן מאורגן ומונגש.

  • האם הניווט באתר מובן, קצר ופשוט.

  • האם נשמרות זכויות יוצרים לכותבים.

  • האם יש כתובות URL נפרדות לכל מסמך כדי להקל על קישור ואזכור מידע.

ולסיכום, בחנו:

מאגר המידע – מה מטרותיו, מי עומד מאחוריו, איך המידע מונגש

הכותבים – מי הכותבים, מה עוד פרסמו, האם אמינים

עדכניות – האם המידע עדכני, מהי תדירות עדכון תכנים במאגר

מקורות תומכים – האם יש קישורים למקורות נוספים, האם הם תומכים במידע שפורסם.


 

רוצה ללמוד עוד על פורטלים ואתרים?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:

Comments


bottom of page