ההתנהגות והאינטראקציות האנושיות בסיטואציות שונות עניינו מאז ומעולם את החברה.
חוקרים רבים ניתחו התנהגויות אנושיות שונות במטרה להפיק תועלת לטובת צרכים רבים בעולמות המכירות, השיווק, הפוליטיקה, התקשורת ועוד ועוד.
"אם אתה לא שם, אתה לא קיים"
בימינו, אחד הכלים המשמעותיים והזמינים להעברת מסרים, העומדים לרשות כולנו, הינו אתר הWeb – אתרי אינטרנט של חברות, פרופילים אישיים בFacebook , Linkedin וכדומה.
ארגונים גדולים, עסקים קטנים, עצמאיים ואנשים פרטיים, מבצעים שימוש באינטרנט אם למטרות עסקיות ואם למטרות חברתיות – אישיות.
מעבר לכך, רוב החברות, משקיעות משאבים רבים בפיתוחים של אתרי אינטרנט ייחודיים, מעוצבים וחדשניים, שהרי "אם אתה לא שם, אתה לא קיים".
כיום, כולם כבר שם, אך האם בהכרח שם = קיים?
האם אכן הארגון מצליח להגיע לקהל היעד שהוא רוצה באמצעות האתר? האם התנהגות האנשים באתר הינה בהתאם למה שהוגדר ? מה הופך אתר אינטרנט לאתר שמתקשר עם קהל היעד שלו? שמעביר את המסר שרוצים להעביר? שמפתח קהילה של משתמשים נאמנים?
בסופו של דבר, הבסיס לכל אתר הינו בהתנהגות האנושית, בתגובות פסיכולוגיות שונות לסיטואציות, למידע, לצבע, לצורה, לאמירה. מה אומרים הפסיכולוגים? ומה עושים עם זה ?
בניית אמון- על מנת שמשתמשים יבצעו שימוש באתר, כפי שתכננת שיעשו, עליהם לבטוח בך מצד אחד, ליהנות מצד שני ולהיות מסוקרנים מהעתיד לבוא .
על פי גלגל הרגשות של Robert Plutchik , הרגשות האנושיים מחולקים כך:
כך שאם נרצה ליצור בקרב מבקרי האתר תחושה של: 1. אמון 2. הנאה 3. ציפייה / סקרנות , בחירה בכותרת המשלבת הומור לשם ההנאה, יחד עם טקסט הרחבה קצר, בנימה יותר רצינית, לבניית האמון , ותוספת של "בקרוב" בתחתית הדף, תענה על תחושת הציפייה.
לדוגמא:
הדוגמה מתוך: http://www.smashingmagazine.com/2011/05/19/optimizing-emotional-engagement-in-web-design-through-metrics/
דפוסים חוזרים – לבני האדם קל יותר להתמודד עם הידוע והמוכר. בהקשר לכך לא מעט הזכרנו במאמרים שונים את חשיבות התבניות בהנגשת תוכן למשתמשים. בהמשך לכך, שני הדברים העיקריים שגולשים באתרים (שונים) תמיד ירצו לאתר בקלות בביקורם באתר הם מטרת האתר ( בשביל מה אני פה? ), ומערכת הניווט של האתר.
עקביות במיתוג האתר – בכל הקשור למיתוג, אין צורך בהמצאת הגלגל בכל פעם מחדש, ואף עדיף להימנע מכך. הטמיעו את הלוגו וצבעי המותג באופן אחיד בכלל כלי התקשור הנלווים - ניוזלטרים, מיילים שיווקיים ועוד.
"טריגרים" פסיכולוגיים – טריגרים פסיכולוגיים הינם קטעי מידע המשולבים באתר ובעלי השפעה על התנהגות המבקרים. לדוגמה - הנטייה האנושית "ללכת עם העדר" מתורגמת לטריגר פסיכולוגי דוגמת:
שימוש בתמונות לחיזוק הקונספט – בחירת התמונות הנכונות לנושא האתר, יכולות לחזק את המסר ולהוסיף את האווירה הנכונה.
יחד עם זאת תמונות שאינן מוסיפות לנושא, עלולות ליצור בלבול בקרב המבקרים
למשל, לתמונת הסמיילי הזו, אין שום קשר לנושא מאמר זה.
כמו כן, מומלץ לנקוט משנה זהירות בעת שימוש בתמונות אבסטרקטיות, החשופות לפרשנויות שונות על ידי אנשים שונים.
פסיכולוגיית הצבעים – מה צבע מצב הרוח שלך? כפי שידוע לנו, לשימוש בצבעים יש השפעות שונות על אנשים. כדאי להקדיש מחשבה לשילוב הצבעים הנבחר ביחס למטרת האתר. עוד בנושא זה הפסיכולוגיה מאחורי השימוש בצבע – מה באמת עובד?
דפוסי קריאה של אנשים – אנשים לא באמת קוראים, הם סוקרים את הדף. הסקירה מבוצעת בדומה לצורת האות Z (הפוך בעברית) . לכן למשל, מיקום הלוגו של החברה צריך להיות בפינה השמאלית העליונה של האתר (בעברית, בפינה הימנית) . כמובן, שיש לבחור את הטקסטים בקפידה ולדאוג שיהיה קצר וקולע.
פוקוס בכל דף – לכל עמוד באתר צריכה להיות מטרה ומיקוד. בעיצוב דף באתר, יש להקפיד על "נקודת מוקד" בולטת בדף שתסביר למבקרים מה ימצאו בדף. זאת ניתן להשיג באמצעות "באנר" עליון בולט או בהדגשה בניווט, בנוסף לתוכן הדף.
מקום לנשימה – דפים עמוסים במידע ובפרטים, עלולים ליצור תחושת הלם / עומס יתר אצל המבקרים, מה שיוביל לנטישת הדף. באמצעות שילוב מאוזן בין "אזורים לבנים" לבין אזורים מעוצבים, המשתמשים ינותבו לצפייה בחלקים אלו, ולנקיטה בהתנהגות הרצויה.
לסיכום, לפסיכולוגיה יש בהחלט מה להציע בשרות העיצוב, ולספק לנו עוד נדבך שכדאי לקחת בחשבון בעת אפיון פורטלים ארגוניים, מנהלות מידע , חדרי צוות , ניוזלטרים ועוד. למעוניינים להרחיב עוד בנושא התנהלות המוח האנושי והקשר לחוויית המשתמש, מומלץ לעיין בסיכום הספר Designing with the Mind in Mind , שנכתב על - ידי ד"ר מוריה לוי. "אחת הדרכים הטובות ביותר להגיע להבנה כלשהיא של העולם האנושי היא להתרחק מן הקיבוע הרגיל שלנו על דקויות הפסיכולוגיה של האדם היחיד ולחשוב על בני האדם כאילו הם אטומים הפועלים על פי חוקים פשוטים למדי, ולנסות ללמוד את התבניות שחוקים אלה יוצרים." מרק ביוקנן (מתוך הספר "האטום החברתי") תחשבו על זה...
מקורות:
コメント