top of page

שימוש בכלי ‏Web2‎‏ במרכזי שירות

עודכן: 6 בנוב׳


מוקדן במוקד שירות

בשנים האחרונות נוצרו ערוצים רבים בהם לקוחות יכולים ליצור קשר עם הנציגים במרכזי השירות, ‏זאת על ידי שימוש בערוצים כדוגמת: אימיילים, הודעות‏SMS ‎, מענה קולי ממוחשב אינטראקטיבי, ‏ושימוש בתוכנות מסרים מיידים במחשב. השימוש בערוצים אלה מסייע לחברות לנקוט בפעולות ‏התורמות לשימור הלקוחות תוך שמירה על עלויות יחסית נמוכות .‏ כמו כן, שימוש בערוצים אלה מסייע לחברות להבין את הבעיות העומדות בפני הלקוחות בשימוש ‏במוצר או השירות וזאת על מנת לשפרם. ‏ ערוצי התקשורת שעדיין לא נמצאים בשימוש מלא על ידי החברות ו2הארגונים הם כלי ה-‏‎ WEB 2‎‏ ‏השונים. רק לאחרונה החל המינוף בשימוש בבלוגים, אתרי רשתות חברתיות ופורומים בארגונים ‏ככלי לשיתוף ידע בהקשר של מרכזי שירות וכערוץ רב ערוצי של מרכז שירות. ‏ כך למשל, חברת ‏Salesforce.com‏ מספקת מספר פתרונות הקשורים לשיתוף ידע של הארגונים ‏בהקשר של שירות הלקוחות. אחד הפתרונות שהחברה מספקת היא אפשרות לשקף מידע פנים ‏ארגוני אל תוך דפי אינטרנט חיצוניים שנבנו בשיתוף עם גוגל . ניתן לדוגמא לשקף מידע מתוך ‏מנהלת הידע בארגון אל תוך אתר אינטרנט חיצוני יעודי ובו להציג עדכונים על המוצר/שירות , דרכים ‏לפיתרון בעיות בתפעול המוצר וכו'. כך לקוח המבצע חיפוש בגוגל יכול להגיע למידע המבוקש ללא ‏צורך בפניה טלפונית או אישית לנציג במרכז השירות. באתר זה ניתן גם ליצור אזור אינטגרטיבי בו לקוחות יכולים לפרסם שאלות, להציע רעיונות ולהגיב ‏על רעיונות שהוצעו על ידי משתמשים אחרים. בצורה זו הלקוחות יכולים לפתור את הבעיות ‏שעומדות בפניהם בצורה מהירה והארגון מקבלת את התובנות הנמצאות אצל הלקוחות.‏ פיתרון נוסף שחברה זו מציעה מאפשר לארגון ליצור קשר עם לקוחותיו דרך אתר ‏‎"Facebook"‎‏ . ‏דרך האתר ניתן ליצור מעין קהילה עבור הארגון אשר מאפשרת שיחות עם לקוחות כאשר המערכת ‏מחוברת ישירות למערכות שירות הלקוחות הפנים ארגוניים.

התוכן המגיע מהלקוחות יכול גם הוא להפוך בסופו של דבר ערוץ המספק מידע למנהלת הידע של ‏נציגי השירות. הממשק האינטרנטי מכיל גם תכנים של צוות התמיכה במוצר/שירות שעונה על ‏שאלות הלקוחות ובכך מפחיתים את הלחץ מנציגי השירות במרכז השירות.‏ כלי ‏web 2 ‎‏ נוסף הנמצא בשימוש מרכזי השירות הוא הטוויטר אשר מאפשר למשתמש הרשום ‏לשלוח פוסט קצר (עד 140 תוים) על גבי הפרופיל שלו. הפוסט ניתן לצפייה על ידי אלו המנויים ‏לעדכונים על הפרופיל. כלי זה משמש ככלי מהיר לפרסום מידע ומתן מענה על שאלות. השימוש בכלי ‏זה ככלי התקשורת של ארגונים גדולים מול הלקוחות גובר והולך . כך לדוגמא,‏Bank of America ‎‏ ‏משתמש בטוויטר כדי לענות לשאלות לקוחות תוך שהם מספקים ללקוחותיהם אפשרות לשלוח ‏בצורה פרטית הודעות המכילות את מספר הטלפון ליצירת קשר באמצעות נציג השירות. דרך זו ‏שהינה פרואקטיבית של אספקת מידע מסייעת להפחית את התנועה הכבדה לאתרים או פניות ‏למרכזי השירות. הטוויטר למעשה יוצר ערוץ תקשורת לרשת של לקוחות. ובכך נותן לארגון הזדמנות לתקשר ולפרסם ‏מידע לקהל גדול ובכך להפחית את הצורך בגישה לאתר אחר (עובדה שגם חוסכת זמן ללקוחות ‏עצמם בחיפוש אחר המידע). השימוש בטוויטר גם יוצר קהילה של לקוחות אשר חולקת במידע בינם ‏לבין עצמם כסוג של שירות עצמי בכל שעות היממה ובלי קשר למקום הימצאות הלקוח.‏ דוגמא נוספת לשימוש בטוויטר היא שירות של חברת אורקל המציעה לארגונים לפרסם מידע ישירות ‏מה ‏CRM‏ לתוך הטוויטר. צורת התקשורת זו יכולה לספק ללקוחות מידע על עדכונים שנעשו ‏במוצרים. ניתן להשתמש בשירות מעין זה על מנת לפרסם בצורה אוטומאטית עדכונים שפורסמו ‏במנהלת הידע של הארגון ישירות לטוויטר. כך שהנציג והלקוח יראו תמיד את אותו המידע ‏שמתפרסם.‏

אך עם זאת, יתכנו מספר בעיות בשימוש בכלי ה-‏WEB 2‎‏ לתוך פתרונות המיועדים למרכזי שירות:‏

  • ביטחון המידע - לא ניתן לוודא כי הפוסטים המשוגרים על ידי הלקוחות ובעלי הידע אכן ‏אותנטיים. כך לדוגמא, בנקים המשתמשים בשירות הטוויטר צריכים להיזהר ולחנך את ‏לקוחותיהם אודות הסכנות בפרסום פרטים אישיים.‏

  • מי קורא את המידע? - טוויטר הינה קהילה פתוחה המאפשרת לכל אחד למצוא משתמשים ‏ולחלוק מידע. עובדה זו יכולה להוות גם חיסרון שכן אין פיקוח/ שליטה על מי שמגיע למידע ‏ואתרים אלה יכולים בתיאוריה להוות מטרה לשימושים שליליים ולהוות גם יעד לשימוש ‏מתחרים בתחום.‏

  • צורך בכוח אדם שיפקח על המידע - למרות שהחלוקה במידע עם הלקוחות יכולה להפחית ‏את הלחץ מנציגי השירות עדיין יש צורך לנתב עובדים שיפקחו על המידע.יש צורך לאמן ‏עובדים אשר יפקחו על המידע בשירות. הצורך בתחזוקה ובפיקוח איכותי יהפוך לנושא אשר ‏עלול להפוך לעומס עבודה לעובדים בארגון.‏

  • כמות המשתמשים - למרות שרמת החדירה של האינטרנט למשקי הבית הינה גבוהה ‏‏(בייחוד במדינות מתפתחות) והרשתות החברתיות תופסות יותר ויותר מקום בחיי ‏המשתמשים. עדיין מס' המשתמשים בפייסבוק ובטוויטר יחסית קטן . שכן, יש כ 400 אלף ‏משתמשים פעילים פר יום בטוויטר ו 150 מיליון משתמשים פעילים בפייסבוק.‏


למרות אתגרים אלה חשוב לזכור כי:‏

  1. הלקוחות נעשים מודעים יותר יותר לנוחות שיתוף במידע אודות ניסיונם בשימוש במוצרים ‏באמצעות בלוגים ופורומים על גבי האינטרנט.

  2. השימוש באתרים בכלל ובאתרי הרשתות החברתיות בדר"כ קל וידידותי לשימוש.


יתרונות השימוש בהם ברורים לעומת הזמן של כתיבת מכתבים לארגונים או מציאת מספר ‏הטלפון הנכון של מרכז השירות .‏


כך בעתיד יוכלו מנהלי מרכזי שירות לשקול דרכים חדשניות לשימוש במידע המגיע מתוך הטוויטר ‏וחיפושי גוגל על מנת להבין יותר טוב את צרכי הלקוחות , לגלות נושאים הדורשים טיפול במתן ‏שירות ללקוח, על המוצר והשירותים שהם מוכרים. ניתן גם להשתמש בטוויטר ככלי למתן תמיכה ‏טכנית ללקוחות, הצעות, ועדכונים אודות המוצר וכן גם כספק מידע על פעילות המתחרים בתחום. ‏ לסיכום, כלי ה-WEB 2‏ מהווים ערוצי תקשורת מהירים בין הארגונים ללקוחותיהם. ערוצי תקשורת אלה זה יכול להוות מקור מידע דו כיווני. מחד, המידע המגיע מהלקוחות יכול להעשיר ‏את מנהלת הידע של נציגי השירות. מאידך, ייחצון המידע הנמצא במנהלת הידע לתוך כלי ‏WEB2‎‏ ‏עשויה להוריד את כמות הפניות למרכזי השירות.‏ ארגונים אולי נרתעים עדיין משימוש בכלי ה-‏WEB2.0‎‏ אך לפי הדוגמאות שהוצגו כאן ניתן לראות ‏שערוצים אלו יכולים להוסיף רבות לארגון.‏



 

רוצה ללמוד עוד על מנהלות מידע וידע?

הנה מספר כתבות שאולי יעניינו אותך:


コメント


bottom of page